یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
نکوداشت استادان قزوینی؛ اشراقی و تکمیل‌همایون در کنگره ملی تاریخ‌دانان ایران

نکوداشت استادان قزوینی زنده‌یادان احسان اشراقی و دکتر ناصر تکمیل‌همایون در ششمین کنگره ملی تاریخ‌دانان ایران با عنوان «تاریخ صنعت و صنعتگران ایرانی (از صنایع دستی دیروز تا کارخانه‌های امروز)» در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ششمین کنگره ملی تاریخ‌دانان ایران با عنوان «تاریخ صنعت و صنعت‌گران ایرانی (از صنایع دستی دیروز تا کارخانه‌های امروز)» 8 و 9 شهریور 1402 در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین برگزار می‌شود در این میان قرار است همزمان با این کنگره نکوداشت استادان قزوینی زنده‌یادان احسان اشراقی و دکتر ناصر تکمیل‌همایون نیز برپا شود. 

احسان اشراقی در زمان حیات یکی از نخبگانی بود که تا دریافت مدرک دکتری خود در رشته تاریخ دانشگاه تهران، فعالیت‌های زیادی را انجام او داد. او مدتی در فرانسه اقامت کرد و با تقویت تسلط خود بر زبان فرانسوی، کار مطالعات تاریخی و جغرافیایی خود را تسهیل کرد. او در طول سال‌های زندگی‌اش، به طور خاص بیشتر درباره صفویه و قزوین تحقیق و پژوهش کرد. اشراقی در حضور بزرگان زیادی همچون عباس اقبال، درس آموخته و یک قزوین‌شناس برجسته در ایران بود. هر چند اهمیت استاد احسان اشراقی تنها به مطالعاتش در خصوص قزوین و حکومت صفویه محدود نیست و در تاریخ ملی و گسترش تاریخ‌نگاری جدید نیز سهم بزرگی ایفا کرد.

ناصر تکمیل همایون در سال ۱۳۱۵ در قزوین متولد شد. او در دو رشته تاریخ و جامعه‌شناسی در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۶ موفق به اخذ درجه دکترا از دانشگاه پاریس (سوربن) شد. تکمیل همایون استاد و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود. او علاوه بر موقعیت دانشگاهی، مدتی نیز سرپرستی بخش «فرهنگ و تاریخ» در موسسه تحقیقی - انتشاراتی «دفتر پژوهش‌های فرهنگی» را بر عهده داشت. تکمیل همایون علاوه بر پژوهش و تالیف، سال‌ها به تدریس تاریخ و علوم اجتماعی در برخی دانشگاه‌ها و به ویژه پژوهشگاه علوم انسانی مشغول بود. آنچه او را از دیگر پژوهشگران اجتماعی-فرهنگی ایران به صورتی ویژه متمایز می‌کند، تحصیل و تسلط بر تاریخ ایران (خصوصا ابعاد اجتماعی تاریخ ایران) در گذشته و حال، در کنار تحصیل دانشگاهی جامعه‌شناسی است. در صورتی که بتوان برای شناخت صحیح فرهنگ‌ها خصوصا فرهنگ ایرانی، آگاهی از تاریخ و خصوصا تاریخ اجتماعی را لازم دانست، تکمیل همایون به خوبی از عهده این مهم بر آمد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها