جمعه ۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۵
عین نضاخ، واسطه عقل و شهود

جلد دوم كتاب«عين نضاخ» نوشته آیت‌الله جوادی‌آملی از سوي مركز نشر اسراء منتشر و روانه بازار كتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این نوشتار، چاپ جدیدی از کتاب «تحریر تمهید القواعد»، اثر عقلی و عرفانی آیت‌الله جوادی‌آملی با عنوان «عین نضاخ» است كه در تبيين حقيقت عرفان نوشته شده است.

اثر حاضر، متنی عرفانی است که نویسنده می‌کوشد در آن حقایق عرفانی را با بیانی عقلی و برهانی به صورت نظری ارائه دهد، به گونه‌ای که می‌توان این کتاب را حلقه پیوند عرفان و حکمت و واسطه عقل و شهود دانست.

این کتاب از سال 1361 تا 1363 از سوی آیت‌الله جوادی‌آملی با هدف فهم درست عرفان و انتقال صحیح آن، به‌صورت خصوصی تدریس و برای نخستین بار در سال ۱۳۷۲ در یک مجلد انتشار يافت و هم اکنون پس از بازبینی مجدد از سوی آیت‌الله جوادی‌آملی و افزودن برخی مباحث و پاسخ به برخی شبهات، در سه مجلد ویژه مقطع دکترا و استادان حوزه و دانشگاه به رشته تحریر درآمده است. 

جلد دوم اين اثر، دربر دارنده ادامه مطالب جلد اول كتاب است كه در آن، نويسنده به اين موضوعات اطلاق مقسمي حقيقت واجب، اشاره اطلاق مقسمي حقيقت واجب و نقدهاي اهل نظر بر مبناي عرفا و پاسخ آنها مي‌پردازد.

عنوان فصل بعدي اين مباحث، «فروع مساله توحيد: تبيين هويت مطلقه و تعينات آن» است كه پس از فراغت از اثبات وحدت شخصي وجود، هويت مطلقه واجب و كيفيت انتشاي اسماي حسنا از آن تبيين مي‌شود.

«تعيين اول و حقيقت محمدي» عنوان مبحث بعدي است كه نويسنده به مسائل عرفان نظري پرداخته و مي‌نويسد: «مسائل عرفان نظري همانند مسائل فلسفه، به دو دسته تقسيم مي‌شود: مسائل نفسي و مسائل تقسيمي. مسائل قسم اول فلسفه، قضايايي هستند كه موضوع آنها همان موضوع فلسفه است و قسم دوم آن مسائلي‌اند كه موضوع آنها قسمي از اقسام موضوع فلسفه است. مباحثي نظير اصالت، بساطت و تشكيك وجود يا مساوقت وجود با شيئيت از مسائل قسم اول و مسائل مربوط به وجود ذهني يا وجود واجب از قسم دوم است.» 

کتاب حاضر، همچنين شرحی بر کتاب «تمهیدالقواعد» علی‌بن محمد ترکه اصفهانی است که خود شرحی بر «قواعدالتوحید» محمدبن حبیب‌الله ترکه اصفهانی به شمار مي‌آيد.

کتاب‌های نهج‌البلاغه، من لايحضره‌الفقيه، شرح‌الاشارات و‌التنبیهات، بحارالانوار، شرح اصول كافي، مفتاح‌الغیب، تفسير الميزان و مثنوي معنوي، از منابع مورد استناد در تدوین این اثرند.


فهرست آیات، روایات، اشعار، اعلام، کتاب‌ها و منابع، پایان‌بخش این اثر است.

چاپ اول جلد دوم «عین نضاخ» در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه، 448 صفحه و بهای دوره سه جلدی ۱۷۰۰۰۰ ریال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط