دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
بعد از خواندن این کتاب متوجه می‌شوید که راز موفقیت زاکربرگ چیست

کتاب «مارک زاکربرگ به روایت خودش»، بیش از آنکه زندگی‌نامه یا خودزندگی‌نامه باشد، جهان‌بینی مارک زاکربرگ را برای شما تبیین می‌کند. بعد از خواندن این کتاب متوجه می‌شوید که راز موفقیت زاکربرگ چیست.

به گزارش  خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) بعد از خواندن کتاب مارک زاکربرگ به روایت خودش، احتمالاً تعریف دیگری از واژه‌ی «هکر» در ذهن شما نقش خواهد بست. جورج بیهم، ویراستار کتاب، نقل‌قول‌های مارک زاکربرگ را از منابع مختلف گردآوری و آن‌ها را در بخش‌های مختلف دسته‌بندی کرده است. در پایان نیز سال‌شمار مهم‌ترین اتفاقات زندگی زاکربرگ را خواهید خواند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «تاکنون هیچ‌چیز شبیه فیس‌بوک نبوده است. در زمانی که کتاب حاضر نگارش می‌شود، دو میلیارد نفر روزانه حداقل یک ساعت از وقت خود را در این برنامه یا دیگر خدمات آن می‌گذرانند. فیس‌بوک یک جامعه است، یک منبع خبری، محل ثبت شادی‌ها، ترس‌ها، ناامیدی‌ها و جدال‌هاست. ساختار فیس‌بوک آنچه را که به نظرش برای ما مهم است به نمایش می‌گذارد و بدین شکل نقشی بی‌بدیل و بی‌سابقه در تعیین آنچه می‌خوانیم و می‌بینیم (برخی شاید بگویند و تعیین تفکراتمان) دارد. و از آنجایی که ما بسیاری از اطلاعات خودمان نظیر فردی که به او رأی داده‌ایم، محل زندگیمان، مدرسه‌مان، محل کارمان را در اختیار آن قرار داده‌ایم، ما را طوری می‌شناسد که شاید دوستان فیس‌بوکی خودمان نشناسند.

افزون بر این، فیس‌بوک ابزاری است که حتی سازندگانش آن را درک نمی‌کنند و همیشه قادر به کنترل آن نیستند. از زمان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال 2016، وقتی دولت روسیه تبلیغات و روایت‌های خبری جعلی را در تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن نتیجه‌ي انتخابات در فیس‌بوک قرار داد، مشخص شد که فیس‌بوک همیشه نمی‌تواند «فراخ‌تر و متصل‌تر کردن جهان» را، همان رسالتی که در آغاز گفته بود، به سرانجام برساند. مارک زاکربرگ خودش در پاسخ به دودستگی و فضای تفرقه‌آمیز به وجودآمده در شبکه‌ این رسانه‌ي اجتماعی، در زمان انتخابات رسالت جدیدی برای فیس‌بوک تعیین کرد: او اکنون از فیس‌بوک می‌خواهد «به مردم قدرت دهد تا اجتماعی بسازند و جهان را به هم نزدیک‌تر کنند».

زاکربرگ، یکی از مؤسسان و مدیرعامل فیس‌بوک، هنگامی که سال 2004 در خوابگاه دانشگاه هاروارد، برای اولین بار این وب‌سایت را طراحی می‌کرد، هیچ‌گاه نمی‌توانست پیش‌بینی کند که فیس‌بوک چه خواهد شد.

این کتاب 16 سال از زندگی اجتماعی زاکربرگ را پوشش داده است و دید منحصر به فردی درباره‌ نحوه‌ تکامل تفکرات، عقاید و طرز فکر این مبتکر طی این سال‌ها، درست مانند ساختار فیس‌بوک، ارائه می‌دهد. در طول خواندن این کتاب، از دوران درخشان صدرنشینی زاکربرگ، از دوران موفقیت و نوآوری‌های بی‌سابقه‌ي فیس‌بوک، از دوران تردیدها و جدال‌ها شامل بحث‌های جدید مانند دخالت‌های روسیه، افزایش خشونت در بستر پخش زنده‌ي فیس‌بوک و نشت اطلاعات خصوصی 50 میلیون کاربر به شرکت کمبریج آنِلیتیک، شرکتی که متعلق به کمپین دونالد ترامپ بود و شاید در نتیجه انتخابات مؤثر بوده باشد، نقل قول‌هایی خواهید دید.

همان‌طور که فیس‌بوک رشد کرده است، زاکربرگ هم رشد کرده است: از یک عضو انجمن اخوت، که در اتاقش، در خوابگاه دانشگاه مشغول برنامه‌نویسی بود، اکنون تبدیل به یک انسان نیکوکار، پدر و مدیر عامل بزرگ‌ترین شبکه‌ي اجتماعی جهان شده است. اینکه خالق فیس‌بوک را ببینید که با ساخته‌ی خودش روبه‌رو می‌شود، شگفت‌انگیز است، ساختاری که روی‌هم‌رفته جدید است و هنوز هم می‌تواند رؤیای سازندگانش را محقق سازد: جهانی نزدیک‌تر.»

کتاب «مارک زاکربرگ به روایت خودش» نوشته جورج بیهم به ترجمه فریده فتوحی با شمارگان 300 نسخه به بهای 47 هزار و 500 تومان تز سوی انتشارات بذر خرد منتشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها