دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
کارگاه تخصصی «راه‌های قرآنی خواندن» برگزار شد

خراسان‌رضوی - کارگاه تخصصی بازخوانی مسئله خواندن با تکیه بر قرآن، به همت اندیشگاه رضوی و با حضور معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه و استاد دانشگاه رازی این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مشهد، دکتر رضا کریمی در این جلسه که در تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: هدف اولیه این دوره آموزشی، شناخت راه‌های خواندن براساس آموزه‌های قرآن و حدیث است و می‌توان ادعا کرد که این محتوای آموزشی برای تحول در علوم انسانی و در راستای اسلامی کردن علوم قابل بررسی است.

وی در تفسیر معنای «راه‌های قرآنی خواندن» گفت: این عبارت دارای سه کلمه کلیدی است؛ راه به معنی طریقی است که سالک باید با رعایت آداب و مراتب آن را طی کند، قرآنی به این معنی است که این راه‌ها را قرآن معرفی می‌کند و در درجه اول ویژه خواندن قرآن است اما فقط به قرآن محدود نیست بلکه این راه‌ها با توجه به ظرفیت هر کتاب دیگر قابل تنزل و تحقق است.
 
کریمی در توضیح کلمه سوم که همان خواندن است، گفت: این کلمه معادل کلمه قرائت در قرآن است و همانطور که قرائت تنها به معنای تلفظ و روخوانی نیست، خواندن هم تنها به معنی مطالعه ظاهری در نظر گرفته نشده بلکه فهمیدن هم در معنای خواندن لحاظ شده است و لذا محتوای متن آموزشی فقط به مطالعه محدود نیست.

وی تصریح کرد: به طور کلی طرح موردنظر ارائه راه‌های مطالعه است که براساس قرآن و بالتبع بر اساس حدیث، برای درک متون خواندنی استنطاق شده است.

این استاد دانشگاه، ترتیل؛ رسوخ، إستکفاء واستحکام؛ اتباع احسن، پرسش، انتظار، تدبر، تصدیق، استنطاق و تأویل را از جمله محورهای این راه برشمرد و گفت: این اصطلاحات همگی نیازمند توضیح هستند، به ویژه آنکه برخی از آنها بسیار مهجور مانده‌اند.

کریمی در توضیح مفهوم راه های قرآنی خواندن اظهار کرد: در این تعریف از خواندن قرآن به خواندن دیگر متون می‌رسیم و در واقع تصور این است که قرآن کتاب مادر برای کتاب‌های دیگر است که نسبت به آنها اصطلاحاً «مصدق و مهیمن» عمل می‌کند. 

وی تصریح کرد: همانطور که عدم عصمت نویسنده در کتب عادی و معمولی و غیر وحیانی مانع مراجعه و یادگیری نیست، مانع به کاربردن راه‌های قرآنی خواندن نیست. در مورد کتاب‌هایی غیر از کتاب خدا هم می‌توان رسوخ پیشه کرد؛ یعنی واضح و مبهم را جدا کرده و واضحات را مبنای نتیجه‌گیری در مورد فهم کتاب قرار بدهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها