خراسانرضوی - کارگاه تخصصی بازخوانی مسئله خواندن با تکیه بر قرآن، به همت اندیشگاه رضوی و با حضور معاون ادارهکل کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه و استاد دانشگاه رازی این شهرستان برگزار شد.
وی در تفسیر معنای «راههای قرآنی خواندن» گفت: این عبارت دارای سه کلمه کلیدی است؛ راه به معنی طریقی است که سالک باید با رعایت آداب و مراتب آن را طی کند، قرآنی به این معنی است که این راهها را قرآن معرفی میکند و در درجه اول ویژه خواندن قرآن است اما فقط به قرآن محدود نیست بلکه این راهها با توجه به ظرفیت هر کتاب دیگر قابل تنزل و تحقق است.
کریمی در توضیح کلمه سوم که همان خواندن است، گفت: این کلمه معادل کلمه قرائت در قرآن است و همانطور که قرائت تنها به معنای تلفظ و روخوانی نیست، خواندن هم تنها به معنی مطالعه ظاهری در نظر گرفته نشده بلکه فهمیدن هم در معنای خواندن لحاظ شده است و لذا محتوای متن آموزشی فقط به مطالعه محدود نیست.
وی تصریح کرد: به طور کلی طرح موردنظر ارائه راههای مطالعه است که براساس قرآن و بالتبع بر اساس حدیث، برای درک متون خواندنی استنطاق شده است.
این استاد دانشگاه، ترتیل؛ رسوخ، إستکفاء واستحکام؛ اتباع احسن، پرسش، انتظار، تدبر، تصدیق، استنطاق و تأویل را از جمله محورهای این راه برشمرد و گفت: این اصطلاحات همگی نیازمند توضیح هستند، به ویژه آنکه برخی از آنها بسیار مهجور ماندهاند.
کریمی در توضیح مفهوم راه های قرآنی خواندن اظهار کرد: در این تعریف از خواندن قرآن به خواندن دیگر متون میرسیم و در واقع تصور این است که قرآن کتاب مادر برای کتابهای دیگر است که نسبت به آنها اصطلاحاً «مصدق و مهیمن» عمل میکند.
وی تصریح کرد: همانطور که عدم عصمت نویسنده در کتب عادی و معمولی و غیر وحیانی مانع مراجعه و یادگیری نیست، مانع به کاربردن راههای قرآنی خواندن نیست. در مورد کتابهایی غیر از کتاب خدا هم میتوان رسوخ پیشه کرد؛ یعنی واضح و مبهم را جدا کرده و واضحات را مبنای نتیجهگیری در مورد فهم کتاب قرار بدهیم.
نظر شما