دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
انتقال ادبیات و مفاهیم فاخر ایرانی دستاورد جشنواره آئینی و سنتی برای کودکان است

خراسان شمالی-حاصل بیست‌ویکمین جشنواره آئینی و سنتی در بخش عروسکی برای کودکان و نوجوانان خراسانی، انتقال مفاهیم و ادبیات فاخر ایرانی، دانش و تجربه این رویداد هنری است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا ): بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در استان‌های خراسان شمالی، چهارمحال‌وبختیاری، مرکزی و گلستان برگزار خواهد شد که میزبان بخش‌های متنوع و هنرمندان ملی و بین‌المللی خواهند بود.
 
خراسان شمالی، گنجینه فرهنگ و ادبیات و هنر نیز در این رویداد در ۲ بخش نمایش عروسکی و دانشجویی میزبان هنرمندانی از سراسر کشور است.
 
هنرمندان حاضر در بخش عروسکی و دانشجویی با ۲۱ اثر نمایشی و گروه شرکت کننده در خراسان شمالی حضور دارند.
در این میان، تماشاخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی میزبان اجرای تعدادی از نمایش‌های عروسکی در این جشنواره است.
 
فرهاد آقابیگی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا ) در بجنورد، با تاکید بر اینکه انتقال مفاهیم اخلاقی و تربیتی به کودکان از بستر جشنواره آئینی و سنتی در بخش عروسکی اظهار کرد: این جشنواره یکی از مهم‌ترین ابزارهای تاثیرگذار در انتقال مفاهیم ادبی برای کودکان و نوجوانان است.
 
وی با بیان اینکه نمایش و تئاتر در میان هنرها بیشترین اثرگذاری را بر مخاطب بویژه کودکان و نوجوانان دارد؛ تصریح کرد: این جشنواره محفل و واسطه‌ای گرانمایه و خاص برای فهماندن فرهنگ غنی ایرانی به بهترین شکل ممکن به مخاطب است.
 
آقابیگی گفت: جشنواره آئینی و سنتی که در خراسان شمالی میزبان بخش عروسکی است، بهترین فرصت برای تماشای نمایش‌های مختلف از آداب و فرهنگ گوناگون ایران است چرا که از همه نفاط ایران به این جشنواره آثار ارسال شده است.
 
وی ادامه داد: غنای فرهنگی و ابزار هنر، خود بیانگر اهمیت پرداختن به فعالیت تئاتری برای کودکان و نوجوانان است و چقدر خوب که خراسان شمالی میزبان بخشی از جشنواره‌ای است که فرصتی را برای کودکان و نوجوانان فراهم می‌کند تا به تماشای نمایش‌های عروسکی؛ این هنر تاثیرگذار بنشینند.
 
آقا بیگی در ادامه گفت‌وگو از دستاورهای این رویداد برای کودکان و نوجوان و هنرمندان استان سخن گفت و افزود: برگزاری چنین رویدادی علاوه بر این که فرصت تماشای آثار و همزاد پنداری مخاطب کودک و نوجوان را با این آثار به دنبال خواهد داشت،تجربه و دانشی را برای هنرمندان و علاقه‌مندان این عرصه به ارمغان می‌آورد تا آنها با بهره‌گیری از تکنیک‌های ارائه شده در تولید آثار هنری در جهت ارتقای هنر نمایش گام بردارند.
 
ضرورت ایجاد انجمن نمایش عروسکی در خراسان شمالی
 
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی با اشاره به ضعف‌های موجود در حوزه نمایش عروسکی در استان و نبود زیرساخت‌ها و آموزش‌ها در این عرصه، از ضرورت ایجاد انجمن نمایش عروسکی در کنار فراهم کردن زیرساخت‌های پرداختن به نمایش عروسکی سخن گفت و ادامه داد: این رویداد می‌تواند بسترها را برای ورود هنرمندان به این عرصه فراهم کند و تلنگری باشد برای متولیان امر تا به تقویت این حوزه بپردازند.
 
آقا بیگی با اشاره به اینکه خراسان شمالی غنی از فرهنگ‌های مختلف است و این جشنواره فرصت خوبی است تا داشته های فرهنگی و آیین ها و سنت‌ها را به شرکت‌کنندگان عرضه کنیم، اظهار داشت: می‌توان در حاشیه جشنواره با بهره‌گیری از قصه‌های اصیل به روایتگری پرداخت تا مخاطبان هنرمند علاوه بر آشنایی، از آن بهره‌برداری کنند.
 
شناسایی قصه‌گویان قدیمی و ضبط قصه‌های اصیل ایرانی
 
وی به فعالیت‌های صورت گرفته با اداره کل میراث فرهنگی استان با رویکرد شناسایی قصه گویان قدیمی و ضبط قصه‌های اصیل اشاره کرد و تاکید کرد: با کمک دستگاه‌های مختلف و روزآمدکردن قصه‌‌هایی که سینه به سینه نقل شده و پر از مباحث اخلاقی و تربیتی است، در قالب نمایش تولید و ارائه شود.
 
آقا بیگی، یکی از سیاست‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را پرداختن به حوزه نمایش عنوان کرد.
 
وی گفت: این رویداد فرصتی مغتنم و ارزشمند برای بهره‌مندی مربیان و کودکان و نوجوانان خراسانی است تا هم زمینه آشنایی را با این گونه نمایشی فراهم و کلاس درسی برای مربیان باشد.
 
اقابیگی از همکاری و هم‌افزایی 100 درصدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان خراسان شمالی برای همراهی و همیاری در این رویداد به بهترین شکل ممکن خب رداد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها