سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۹
‌كياسري: افزايش درصد باسوادان جامعه، به شوق مطالعه افزوده است

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي از افزايش سرانه مطالعه به عنوان فرصت مناسبي براي برطرف‌ كردن نيازهاي جامعه و تحكيم و تقويت زيرساخت‌ها و نهادهاي فرهنگي ياد كرد و گفت:افزايش درصد باسوادان جامعه و منابع گوناگون اطلاعاتي، از مولفه‌هاي ارتقاي ميزان مطالعه‌اند./

 سيد رمضان شجاعي‌كياسري، عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: از اين طريق، حتي مي‌توان بر اقتصاد يك جامعه، كشاورزي، صنعت، مسايل و موضوعات اجتماعي و فرهنگي تاثيراتي گذاشت كه در جامعه كاربرد و عينيت داشته باشند.

وي درباره علل رشد سرانه مطالعه در ايران گفت: علاوه بر تمامي اقدامات و فعاليت‌هايي كه در راستاي افزايش علاقه‌مندي به مطالعه در ايران انجام شده است، پديده جهاني‌شدن و گسترش ارتباط با ديگر جوامع نيز از دلايل افزايش ميزان مطالعه و كتابخواني در سال‌هاي اخير به حساب مي‌آيد.

نماينده مردم ساري در مجلس شوراي اسلامي افزود: افزايش درصد باسوادان جامعه و منابع گوناگون اطلاعاتي، از ديگر مولفه‌هاي ارتقاي ميزان مطالعه‌اند. بهره‌مندي از فناوري‌هاي نوين، بسياري از اقتضائات جديد را به وجود آورده است كه گرايش به مطالعه بيشتر نيز يكي از آنهاست.

وي افزود: مردم ما با وجود علاقه‌مندي به مطالعه و كسب آگاهي در زمينه‌هاي گوناگون، نسبت به بسياري از موضوعات نيز آگاهي‌ كافي ندارند. لذا نيازمند بسترسازي مناسب براي آگاهي‌بخشي به مردم در اين حوزه به ويژه از طريق آثار مكتوب و افزايش تمايل مردم به مطالعه‌ايم. 

شجاعي‌كياسري در ادامه تصريح كرد: بجاست در واگن‌هاي قطار كتاب‌هايي وجود داشته باشند كه مسافران در طول مسير از آنها استفاده كنند يا با ايجاد كتابخانه‌هاي سيار براي تمام روستاها و مناطقي كه دسترسي به كتاب‌هاي منبع و مرجع ندارند، تسهيلاتي را فراهم كنيم تا از اين اطلاعات بهره‌مند شوند.
 
وي با تأكيد بر لزوم چاپ و انتشار كتاب‌هايي كه نياز روز جامعه‌اند، عنوان كرد: در زمينه تبليغ كتاب، بسياري از شيوه‌ها، قديمي و منسوخ شده‌اند و براي توسعه كتابخواني بايد شيوه‌هاي جديدي را كه با اقبال بيشتري مواجه مي‌شوند و اثرگذاري بيشتري نيز بر جوانان و نوجوانان دارند، انتخاب كنيم.

نماينده مردم ساري با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال‌هاي اخير در حوزه كتاب و كتابخواني اظهار داشت: بايد بر اساس مطالعه و نيازسنجي در جامعه، به تأليف كتاب‌هاي مورد نياز بپردازيم و با توسعه كتابخانه‌ها، كتاب را در برنامه روزمره زندگي مردم قرار دهيم.

وي با اشاره به مراحل تهيه و تدوين يك اثر مكتوب، متذكر شد: بايد نيازهاي كاربردي جامعه را شناسايي و كتاب‌هايي را كه امروز مي‌توانند موجب جهش علمي، توسعه و پيشرفت‌هاي عيني شوند، منتشر كنيم. چنين آثاري علاوه بر داشتن مخاطبان بيشتر، از لحاظ ارتقاي سطح علمي و فرهنگي، تاثير فراواني در جايگاه ملي ما خواهد داشت. 

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي موضوعاتي نظير حل شبهات و بررسي مسائل ديني، ملي و منطقه‌اي را در راستاي فرهنگ‌سازي، نيازمند انعكاس در مكتوبات دانست و گفت: استادان و فرهنگيان در رسانه‌هاي ما بايد چند گام جلوتر از جامعه، نيازها را شناسايي و براي رفع آنها اقدام كنند. در اين راستا، كتاب يك رسانه است كه مي‌توان براي ارتقاي فرهنگ اجتماعي از آن بيشترين بهره‌ها را برد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط