كارشناس توسعه انساني و نويسنده كتابهاي آموزش و پرورش گفت: متون كتابهاي درسي دانش آموزان را به زندگي ترغيب و انگيزه كتابخواني را در آنها بيدار نميكند./
وي با بيان اينكه «خروجيهاي نظام آموزشي جوانانياند كه براي زندگي آماده نشدهاند» تاكيد كرد: اين در حالي است كه به جز نظام آموزش و پرورش، هيچ نهاد ديگري نميتواند دانشآموزان را براي زندگي آينده آماده كند.
نظري محتواي كتابها را «گذشتهگرا» دانست و توضيح داد: بسياري از كتابها هنوز با پيشرفتهاي علمي بشر در دنياي امروز همگام نشدهاند و با آن فاصله زيادي دارند.
وي سپس به ذكر مثالي دراين باره پرداخت و گفت: در كتابهاي فني و كمّي مانند رياضي و هندسه و كتابهاي محتوايي و كيفي مانند دروس علوم انساني، تاريخ، اجتماعي و ديني، محتوا و روشهاي ارائه شده قديمي، كهنه و گاهي غير واقعي اند.
كارشناس آموزش و پرورش عنوان كرد: امروزه آموزش و پرورش بيشتر نيازمند تغيير و بهسازي گرايشهاي غالب بر نظام آموزشي است تا تغيير محتوايي. به طور مثال متاسفانه آموزش و پرورش به جاي تقويت تواناييها بهدنبال بزرگنمايي ناتوانيهاي دانشآموزان است، به اين دليل كه در جوّ كلاس، دانشآموزان ناتوان به حاشيه رانده ميشوند و ضعفها و ناتواناييهايشان جلوه ميكند.
وي با بيان راهكارهايي براي شكوفايي استعدادهاي دانشآموزان گفت: نظام آموزشي بايد به سمت مشاركت و كنشگرايي پيش رود.
متاسفانه اكنون برخي شيوههاي آموزش وسيلهاي براي رشد تشويش دروني دانشآموزان است.
كارشناس توسعه انساني با بيان اينكه «در سالهاي اخير محتواي كتابهاي درسي به سمت روزآمد شدن پيش رفتهاند » تاكيد كرد: در بسياري مواقع نيز موفق عمل و موضوعات جديدي در كتابها گنجانده شده است. همچنين در برخي استانها نيز به صورت آزمايشي محتواهاي جديد مانند درس مهارتهاي زندگي و پرورشي ايجاد شده اند.
وي افزود: در مدارس دخترانه نيز آموزشهاي كاربردي ايجاد شده ولي در مقام مقايسه، سرعت ايران با پيشرفتهاي جديد همگام نبوده است.
نظري با بيان اينكه «برخي از كتابهاي درسي حاوي محتواي كسالتآورند» تاكيد كرد: اين امر باعث هدر رفتن امكانات مالي فراواني در نظام آموزشي و رويگرداندن دانشآموزان از مدرسه ميشود.
نظري ، معلمان را يكي ديگر از فاكتورهاي موثر در ارتقاي كيفي آموزش و پرورش دانست و تاكيد كرد: اگر معلمان كه مهمترين بار تعليم و تربيت رسمي كشور را بر دوش دارند، به لحاظ دانش، مهارت و توانمنديهاي خاص معلمي در سطح بالايي باشند، ميتوانند همين محتواي كسالتآور را با شيوه و قالب بسيار پويا و جذاب به دانشآموزان ارائه كنند.
وي درباره كتابهاي كمك درسي گفت: برخي از اين كتابها رفعكننده نواقص كتابهاي درسياند و گاهي نيز بازار مكارهاي براي برخي افراد با انگيزههاي صرف اقتصادي هستند.
كارشناس توسعه انساني افزود: كتابهاي كمك درسي تابعي از ضعف و نارسايي محتواي درسي آموزش و پرورش است و در صورتي كه متون درسي گويا، رسا و جذاب باشد، نيازي به كتاب كمك درسي نخواهد بود.
نظر شما