شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۱
نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، بزرگترين رويداد فرهنگي سال است

مدير مسوول انتشارات دليل ما با تأكيد بر اين كه نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران فرصت مناسبي براي تبادل افكار در سطوح گوناگون است، از اين نمايشگاه به عنوان بزرگترين رويداد فرهنگي كشور ياد كرد.\

يدالله سعدي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: برگزاري چنين نمايشگاهي فرصت مناسبي است كه از طريق آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي الگوهاي آثار مكتوب خود را به صورت منسجم به ناشران ارايه كند تا آنها بيش از پيش با نيازهاي جامعه و خوانندگان آشنا شوند.

وي با بيان اين كه انتشارات «دليل ما» در اين دوره از برگزاري نمايشگاه‌ بين‌المللي كتاب ايران با 500 عنوان كتاب حضور مي‌يابد، اظهار داشت: 101 عنوان از اين مجموعه را كتاب‌هاي چاپ اول اين موسسه تشكيل مي‌دهد.

سعدي اطلاع‌رساني‌هاي كامل و جامع را قبل و در حين برگزاري نمايشگاه‌ يكي از ضروريات عنوان كرد و تقويت اطلاع‌رساني داخلي نمايشگاه را از ديگر ملزومات دانست و گفت: از آنجايي كه ناشران قبل از برگزاري نمايشگاه بايد فهرست كامل كتاب‌ها و آثار خود را به مسوولان نمايشگاه ارايه كنند، انتظار مي‌رود مسوولان نيز اين اطلاعات را در شبكه‌هاي اطلاع‌رساني داخلي نمايشگاه وارد كنند تا مراجعان با دانستن نام نويسنده، عنوان كتاب يا تنها نام ناشر، به راحتي اثر مورد نظر خود را بيابند.

مدير انتشارات دليل ما با انتقاد از اين كه در زمان برپايي نمايشگاه ناشران ناچارند اطلاعات مربوط به ديگر غرفه‌ها را به بازديدكنندگان ارايه دهند و از فعاليت اصلي و پاسخگويي به مخاطبان اثر آثار خود باز مي‌مانند، بيان كرد: ستاد برگزاري و مسوولان روابط عمومي نمايشگاه بين‌المللي كتاب مي‌توانند تدابير بيشتري را در اين زمينه بينديشند تا در راستاي احترام به حقوق بازديدكنندگان، آنها را ياري رسانند و آنها نيز با سرعت بيشتري به آثار مورد نظرشان دست يابند.

وي با بيان اين كه سالن اصلي نمايشگاه كتاب در دوره قبل، از امكانات خوبي برخوردار بود، متذكر شد: بجز بخش‌هاي سالن اصلي اين نمايشگاه، بخش‌هايي نظير كتاب‌هاي عربي نيازمند توجهات بيشتري از لحاظ امكانات و فضايي‌اند كه به آنها اختصاص داده شده بود. اميد است در اين دوره نسبت به برطرف كردن اين نيازها توجهات بيشتري صورت گيرد. 

ناشر حوزه دين با انتقاد از اين كه ناشران ايراني فرصت بزرگ ديگري براي فروش و عرضه توليدات خود ندارند و اين نمايشگاه عملا تبديل به فروشگاه بزرگ كتاب مي‌شود، متذكر شد: نمايشگاه كتاب بايد بيشتر جنبه معرفي آثار و اطلاع‌رساني داشته باشد و نويسندگان بتوانند بدون وجود واسطه‌اي با مخاطبان خود گفت‌وگو كنند و بازخورد كارهايشان را ببينند تا از اين راه اشكالات كار خود را برطرف و ايده ‌هاي بهتري را براي كارهاي آينده دريافت كنند.

وي ضمن مقايسه نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با ديگر نمايشگاه‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي كتاب گفت: ما در مقايسه با نمايشگاه‌هاي منطقه‌اي نه تنها عقب نيستيم بلكه خيلي پيش گام‌تر از آنها فعاليت مي‌كنيم، اما در مقايسه با نمايشگاه‌ها كتاب بزرگ بين‌المللي نظير نمايشگاه فرانكفورت فاصله زيادي داريم كه اميدوارم با تلاش‌هاي بيشتر اين فاصله را كاهش دهيم. 

مدير مسوول انتشارات دليل ما تصريح كرد: نمايشگاه‌هاي بين‌المللي كتاب كه در سطح جهاني برگزار مي‌شوند، فروشگاه كتاب نيستند و بيشتر به معرفي آثار و آشنايي با افكار ديگر نويسندگان اختصاص دارند. بيشترين فعاليت‌هاي تجاري و اطلاع‌رساني از آخرين تحولات اين عرصه در چنين نمايشگاه‌هايي انجام مي‌شود و ناشران در اين ميدان امتيازات خود را مبادله مي‌كنند و اكثر مراجعات تخصصي‌اند و اين عرصه تنها به فروش كتاب محدود نمي‌شود.

سعدي افزود: در برخي از كشورهاي پيشرفته دنيا به اين دليل كه سيستم عرضه كتاب و محصولات فرهنگي در طول سال به خوبي عمل مي‌كند، ناشر نيازي به فروش اثر خود از طريق نمايشگاه ندارد. تا زماني كه نتوانيم مسايل سيستم فروش خود را برطرف و اين روند را به‌روز رساني كنيم، در اين نمايشگاه‌ها تنها محدود به فروش آثار خواهيم بود.

انتشارات دليل ما به صورت تخصصي در راستاي ترويج معارف اهل‌بيت(ع) فعاليت مي‌كند و مي‌كوشد به مناسبت‌هاي ديني و مذهبي گوناگون سال آثار شايسته‌اي را عرضه كند. اين موسسه در سال 87   101جلد كتاب چاپ اول با شمارگان 238 هزار و 300 نسخه منتشر كرده است.

بيست ‌و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از شانزدهم تا بيست ‌و ششم ارديبهشت ماه با حضور ناشران داخلي و خارجي در مصلاي تهران برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط