شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۶
اهداي 90 عنوان كتاب ايراني به كتابخانه ملي سيرالئون

وابستگي فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران 90 عنوان كتاب به زبان انگليسي و با مضامين گوناگون فرهنگي و اخلاقي را به كتابخانه ملي فريتاون مركز سيرالئون اهدا كرد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، محمدرضا قزلسفلي، رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، ضمن ديدار از كتابخانه ملي فريتاون، بيش از 90 جلد كتاب در زمينه‌هاي دینی، فرهنگی، ادبی و تاریخی، انقلاب اسلامی، اسلام و مسیحیت، معرفی معارف و فرهنگ اهل‌البیت(ع) و ایران‌شناسی به زبان انگليسي به اين كتابخانه اهدا كرد. 

وابسته فرهنگی ايران در اين بازديد با «صالیو توره» قائم مقام رئیس اين کتابخانه و معاونانش به گفت‌وگو پرداخت و با اشاره به اهميت كتابخانه‌ها در توسعه فرهنگی و ملی گفت: كتابخانه‌ها مهم‌ترين مظهر تجسم سرمايه‌های فرهنگی یک كشورند و مي‌توانند منشا اطلاعات و آگاهی در جامعه باشند.
 
وی يادآور شد: اين مراكز در شکل‌دادن به عقايد و افکار مردم نقش مهمی ایفا می‌كنند و يکی از عوامل موثر در حفظ آثار و تمدن نیاکان، ميراث فرهنگی و انديشه‌های دینی و علمی به شمار مي‌روند. 

قزلسفلي اضافه كرد: امروزه كتابخانه‌ها با عرضه خدمات فرهنگی، آموزشی و علمی مفید و سازنده به جامعه، يكی از معيارهای رفاه اجتماعی ملت‌ها به شمار ‌می‌‌روند. هرقدر كتابخانه‌ها گسترش پيدا كنند و ميزان مطالعات مردم ارتقا یابد، سطح فكری و فرهنگی جامعه رشد مي‌كند و از ميزان آثار سوء تهاجم فرهنگی کاسته می‌شود‌. 

وی يادآور شد: ظرف سال‌های گذشته بر اساس قرارداد و برنامه مبادلات فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سیرالئون، کتابخانه‌های ملی دو کشور در زمینه‌های مبادله اطلاعات، تجربیات و کتاب با یکدیگر همکاری‌های سازنده‌ای داشته‌اند كه تقویت کتابخانه‌های دانشکده فلسفه و مطالعات ادیان الهی دانشگاه فورابه، ملی، نیروهای مسلح و ... از آن جمله‌اند. 

وابسته فرهنگی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به این که کتابخانه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فریتاون عضو انجمن کتابخانه‌های ملی سیرالئون است، تعهد كرد با حداكثر توان خود در تقویت کتابخانه ملی فریتاون و شعبه‌های آن همکاری كند. 

وی با اشاره به این که «دکتر ارنست بای کروما» ريیس جمهور سیرالئون، دوران ریاست جمهوری خود را «تغییر نگرش و بینش عامل توسعه» نامیده است، گفت: این طرح ریشه در قرآن مجید و دین مبین اسلام دارد. 

همچنين در اين مراسم، صالیو توره، قائم مقام ريیس کتابخانه ملی فریتاون، از اهداي مکرر کتاب توسط نمایندگی فرهنگی كشورمان تقدیر و ابراز امیدواری كرد روابط صمیمی کتابخانه‌های رایزنی فرهنگی ايران و کتابخانه ملی فریتاون در آینده نیز تقویت شود و از این طریق دو کشور ایران و سیرالئون از كمك‌هاي يكديگر بيشتر استفاده كنند.

وی با اشاره به تفاهم نامه امضا شده بین علي‌اكبر اشعری، مشاور ريیس جمهور و ريیس کتابخانه ملی کشورمان با وزیر فرهنگ و گردشگری وقت سیرالئون در فروردین ماه 1386 تقاضا كرد، ضمن کمک به تجهیز فنی کتابخانه، پنج نفر از کارمندان کتابخانه ملی فریتاون براي شرکت در کارگاه‌های آموزشی کتابداری مدرن و تخصص‌های مربوط به آن به تهران اعزام شوند. 

کتابخانه ملی فریتاون تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش سیرالئون، با بیش از پنج هزار کتاب كه بيشتر آنها به نویسندگان غربی‌اند، دارای پنج شعبه در شهرستان‌هاي اين كشور است. 

خردادماه سال گذشته نیز رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در سيرالئون بیش از یکصد جلد کتاب به کتابخانه ملی فریتاون اهدا كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط