دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۷
ضرورت تحول اساسي براي تامين نيازهاي آينده

مديركل دفتر آموزش و خلاقيت ابتدايي و پيش‌دبستاني وزارت آموزش و پرورش گفت: وضعيت حال حاضر كتاب‌هاي درسي مناسب است اما نسبت به تامين نيازهاي آينده به تغيير و تحول اساسي نياز دارد.\

عليرضا رحيمي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: اكنون كتاب‌هاي درسي موجود با نظر كارشناسان كتاب درسي تاليف مي‌شود، ولي كتاب‌هاي درسي نيز مانند ساير ابزارهاي زندگي نياز به بازنگري و تغيير دارد. 

وي با بيان اين كه «كتاب درسي ابزار انتقال مفاهيم است و بايد با نگرش و نظر خود دانش‌آموزان توليد شود» تصريح كرد: دانش‌آموزان بايد قبل از ورود به مدرسه زمينه‌هاي آشنايي با كتاب‌ها را پيدا كنند و در زمينه مراقبت و خواندن كتاب‌ها توسط والدين آموزش ببينند.

وي با بيان اين كه «اكنون كتاب‌ها نسبت به گذشته با زيبايي، رنگ‌آميزي و اشكال متفاوت تاليف مي‌شوند» عنوان كرد: كتاب‌هاي درسي به ويژه در مقطع ابتدايي بايد به طور منظم بازنگري و با محتوا و روش‌هاي جديد همگام شوند. همچنين برخي از مهارت‌ها مانند قوانين اجتماعي و احترام به قانون نيز مي‌تواند در كتاب‌ها افزوده شود.

رحيمي درباره وضعيت كتاب‌هاي كمك درسي بيان داشت:‌ برخي از اين كتاب‌ها براي سود اقتصادي منتشر و در جامعه تزريق مي‌شوند و برخي نيز در گسترش دانش‌ دانش‌آموزان نقش مفيدي را ايفا مي‌كند.

مديركل دفتر آموزش و خلاقيت ابتدايي و پيش‌دبستاني وزارت آموزش و پرورش تاكيد كرد: البته بخش عمده توليد و فروش كتاب‌هاي كمك‌درسي حاصل نوع نگرش خانواده‌ها و متوليان آموزش و پرورش نسبت به اين امر است. به طور مثال در شيوه ياددهي ـ يادگيري بر اساس حافظ محوري، مجموعه كتاب‌هاي خاصي كه اين جنبه را تقويت مي‌كند، وارد سيستم آموزشي مي‌شوند.

رحيمي موضوع ارزشيابي توصيفي را داراي ابعاد گوناگوني دانست و عنوان كرد: ارزشيابي توصيفي اصطلاحا به دانش‌آموزان شيوه ماهي‌گيري را مي‌آموزد و به مراحل پژوهش و حل مساله توجه مي‌كند. 

وي همچنين توضيح داد:‌ شيوه ارزشيابي توصيفي 30 درصد از كتاب‌ها و روش تدريس پايه اول ابتدايي را دربرگرفته كه در سال آينده 100 درصد پايه اول ابتدايي و تا پنج سال آينده در تمامي مقطع ابتدايي انجام مي‌شود.

مديركل دفتر آموزش و خلاقيت ابتدايي و پيش دبستاني آموزش و پرورش درباره مقايسه وضعيت كتاب‌هاي درسي ايران با كشورهاي ديگر خاطرنشان كرد: كتاب‌هاي درسي هر كشور متناسب با اهداف و سياست‌هاي هر كشوري تدوين مي‌شود و از لحاظ محتوا اصولي مشخصي برآن حاكم خواهد بود كه با ديگر كشورها متفاوت است.  كتاب‌هاي درسي در ايران به صورت متمركز براي كل كشور تاليف مي‌شود، در صورتي كه در برخي از كشورها اين‌گونه نيست. همچنين بسياري از آموزش‌هاي كتاب‌هاي درسي كشورهاي ديگر با فرهنگ ايراني و اسلامي سازگار نيست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط