دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
مظلومیت فلسطینی‌ها باید در سینما به تصویر کشیده شود

کیوان شعبانی کارگردان آثار اقتباسی گفت: قطعاً شرایط کنونی فلسطین و درگیری با صهیونیست‌های اسرائیلی یکی از اتفاقات بزرگ منطقه و دنیاست که هنوز به اندازه کافی در سینما به آن پرداخته نشده و مظلومیت فلسطینی‌ها باید در سینما به تصویر کشیده شود.

کیوان شعبانی کارگردان آثار اقتباسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در باب اهمیت تولیدات اقتباسی، عنوان کرد: سینما به شدت وام‌دار اقتباس است. چه بسا در سطح جهانی اگر در جوامع و شرایط کنونی جنگ در منطقه نگاه کنیم؛ می‌توانیم واقعیت امروز را با اتفاقات پیش آمده در هم آمیزیم. برای مثال وقتی در جریان کشتار دسته جمعی یا هولوکاست سینما توانست با وجود حقیقت پنهان، روایات مختلفی به مخاطبان القا کند؛ باعث شد، نتوانیم شکل درست و حقیقی اتفاق را به واقعیت پیوند دهیم.

این دانش‌آموخته دانشگاه هنرهای زیبا افزود: اقتباس جدا از این‌که می‌تواند از یک رمان، داستان کوتاه یا نمایش‌نامه باشد؛ می‌تواند از یک موسیقی، نقاشی، گزارش خبری، مستند واقعی و حتی یک عکس خبری گرته‌برداری شود و تاثیر چه بسا پررنگ‌تر و کارآمدتری بر جامعه جهانی داشته باشد.

این کارگردان ادامه داد: من معتقدم اقتباس از اثر جنگی مانند عکس محمد الدوره و پدرش می‌تواند فضای نقد گونه بگیرد که در محتوا بگوید؛ جنگ خوب نیست. یا برای مثال از نظر من شعر به شدت قرابت به سینما دارد. قیصر امین پور شعری کوتاه و مختصر دارد که اولین باری که آن را خواندم تا همین حال از ذهنم فراموش نمی‌شود و از نظر من شعری ضد جنگ است. شاید این موضوع جالب باشد که حتی خود من، بارها از روی بیت «به امید پیروزی نه در جنگ که بر جنگ» طرح و قصه‌هایی نوشته‌ام.

او بیان کرد: قطعاً شرایط کنونی فلسطین و درگیری با صهیونیست‌های اسرائیلی یکی از اتفاقات بزرگ منطقه و دنیاست که هنوز به اندازه کافی در سینما به آن پرداخته نشده و قهرمان‌های بزرگ و حقیقی مانند محمد الدوره به دنیا درست معرفی نشده‌اند. چرا که بخشی از جنگ، جنگ نرم است. جنگ رسانه‌ای در واقعیت پوششی بر ذهن مخاطب می‌گذارد که تمام شرایط را در برمی‌گیرد، مگر همین صهیونیست‌های اسراییلی منکر شهید شدن محمد الدروه از سوی خود نشدند و رسانه را در دست نگرفتند؟ یا غم‌انگیزتر از آن مگر کودک‌کشی آن‌ها بارها و بارها زبان‌زد جامعه‌ی جهانی نشده است؟ با این حال کدام رسانه‌های دنیا تا حدی که باید از این عمل غیربشردوستانه شاکی شدند؟

شعبانی تصریح کرد: یکی از هدف‌های اقتباس و بازآفرینی، نزدیکی مسائل موجود در زمان حال و وضعیت کنونی اجتماعی و سیاسی است و همین قرابت می‌تواند مسیر درست و انتخاب ساختمان اصلی یک فیلم باشد. ما در این سرزمین قهرمان کم نداریم و معتقدم باتوجه به شکل زندگی آن‌ها؛ می‌توان اقتباس‌هایی حتی لفظ به لفظ و وفادارانه داشت؛ چه بسا برای نویسنده‌ها وام‌گیری از قهرمان‌های حال حاضر و کتاب‌های در دسترس، کار راحت‌تری است.

این هنرمند تصریح کرد: بی‌شک از دیدگاه من بزرگترین ناتوانی در رسانه فیلم کوتاه درست گفتن قصه نیست؛ بلکه انتخاب درست قصه است.

به گزارش ایبنا، کیوان شعبانی فیلم‌های مختلفی همچون «غیر موجه»، «زارزن»، «عرق یونجه»، «خانه هدی»، «سها»، «سولی لوگ»، «میکی موس»، «رد مرز»، «زمان»، «جایی در میان گاوها»، «تداوم»، «استعفانامه»، «من خواب‌های مادرم را می‌بینم»، «از طرف مادر داماد»، «مداربسته»، «بی‌نام»، «شهیدانه زیستن»، «سی و هشت ثانیه» و… را ساخته که تعدادی از آن‌ها اقتباسی بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها