چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۲
دوپينگ؛ راهي كوتاه اما خطرناك

مدير كل تربيت بدني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري عنوان كرد: روش‌هاي غير علمي استفاده از مواد نيروزا، غير مجاز و زود بازده است، اما روش‌هاي علمي زمان بيشتري مي‌خواهد، به همين دليل ورزشكاران و جواناني كه بدون مطالعه وارد رشته‌هاي ورزشي مي‌شوند، گاهي به سمت استفاده از روش‌هاي غير علمي جذب مي‌شوند.

دكتر مهدي طالب‌پور درگفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت:‌ فعاليت‌هاي ورزشي براي سلامت جسم و روح انسان طراحي مي‌شوند و نبايد خطري را در پي داشته باشند، در حالي كه امروزه عدم آگاهي مناسب از دوپينگ و نبود كتاب به اندازه كافي در كشور براي بيان خطرات دوپينگ، عوارض جبران‌ناپذيري را به بدنه ورزش و در نهايت خود ورزشكار وارد مي‌كند.
 
وي افزود:‌ در رشته‌هاي همگاني، عاملي به نام رقابت وجود ندارد و افراد نسبت به توانايي‌هاي جسماني خود اجازه حضور در اين رشته‌هاي ورزشي را دارند اما در ورزش حرفه‌اي، با توجه به اين موضوع كه انسان روحيه‌اي رقابت‌پذير دارد، از عواملي بيروني براي تقويت جسم خود و كسب جايگاهي مناسب استفاده مي‌كند. 

مترجم كتاب‌هاي ورزشي خاطرنشان كرد: دوپينگ عاملي بيروني است كه بر جسم و روح آدمي تحميل مي‌شود و به دليل انرژي كاذبي كه در مدت زمان كم به ورزشكار مي‌دهد، مضر و خطرناك است.

پژوهشگر ورزشي تصريح كرد:‌ به دليل سنتي بودن ورزش در كشورمان و نبود كنترل منظم بر روي مسابقات و فعاليت ورزشكاران حرفه‌اي، نمي‌توان با دوپينگ مبارزه كرد. راهكار اساسي اين است كه به سمت علمي كردن ورزش كشور حركت كنيم كه يكي از راه‌هاي آن تغيير معيار و الگو‌هاي رقابت در كشور و در بين ورزشكاران است.

طالب‌پور افزود: كتاب اصلي‌ترين عامل براي افزايش علم در ورزش و همچنين وسيله‌اي براي افزايش آگاهي ورزشكار نسبت به دوپينگ و كاهش مصرف دارو‌ها و مواد نيروزاي غيرمجاز است.

وي با اشاره به چهار اصل براي پيشگيري از استفاده غيرمجاز دارو‌هاي نيروزا اظهار داشت:‌ آموزش و اطلاع رساني، فراهم كردن مسابقاتي با سنجش سطح افراد، آموزش از طريق نظام دانشگاهي و پيشرفت در تجهيزات آزمايشگاهي تست دوپينگ، اصول پيشگيري از دوپينگ به حساب مي‌آيند.  

طالب‌پور با بيان اين مطلب كه «سطح پايين دانش برخي مربيان نسبت به استفاده از روش‌هاي علمي در بدنسازي ورزشكاران، يكي ديگر از عوامل افزايش دوپينگ است» افزود: براي مربيان و افرادي كه در كلاس‌هاي مربيگري شركت مي‌كنند، بايد مانند گزينش افراد براي فعاليت‌هاي شغلي، معيار‌هاي مشخصي درنظر گرفت تا بتوان از حضور مريباني با آگاهي كم يا بدون تخصص در عرصه ورزش جلوگيري كرد.

مترجم  و استاد حوزه تربيت بدني و ورزش اضافه كرد: تحقيقات علمي نشان داده است برنامه تغذيه‌اي مناسب و علمي مي‌تواند مانند دوپينگ كارساز واقع شود اما مدت زمان بيشتري را لازم دارد تا تاثير خود را نشان دهد.

وي اظهار داشت: در رشته پرورش‌اندام كه انرژي بيشتري به دليل كار با وزنه نياز دارند، مصرف مكمل‌هاي غذايي استاندارد به صورت علمي براي پروتيين‌سازي لازم است، اما برنامه‌هاي استفاده از اين مواد بايد توسط يك مربي با تجربه و آگاه به علم استفاده از مكمل‌هاي غذايي تجويز شود.

مديركل تربيت بدني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در پايان عنوان كرد: دانشگاه‌ها مناسب‌ترين مكان براي ترويج فرهنگ ضد دوپينگ در بين ورزشكارانند زيرا كارشناسان و استادان دانشگاه‌ها به عنوان مرجع اطلاعاتي در دسترس جوانان و ورزشكاران قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط