شنبه ۶ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۴
افتتاح سيزدهمين دوره بازآموزي زبان فارسي در دانشگاه كشمير

مراسم افتتاح سيزدهمين دوره بازآموزش زبان فارسي در دانشگاه كشمير با حضور مديران دانشكده‌ها، استادان و دانشجويان فارسي اين دانشگاه سوم تير برگزار شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از پايگاه اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، منور مسعودي رئيس بخش فارسي دانشگاه كشمير طي سخناني ضمن تشكر از مسوول خانه‌فرهنگ و حمايت‌هاي رايزني فرهنگي از زبان فارسي در كشمير، به بررسي سير زبان فارسي در كشمير پرداخت. 

سيد فياض احمدشاه مدير كل دانشگاه كشمير ، زبان فارسي را يكي از گلوگاه‌هاي ارتباطي ايران و كشمير در حوزه روابط فرهنگي دانسته و يادآوري كرد كه ايران مي‌تواند با تكيه بر پيشينه كهن ارتباطات فرهنگي متقابل با كشمير، مجدداً به احياء و بازسازي اين روابط همت گمارد و اين مساله هم باعث رونق و شكوفايي ميراث مشترك فرهنگي خواهد شد و هم به تحكيم روابط فرهنگي اين دو كشور مي‌انجامد.

مدير كل دانشگاه در پايان سخنانش بر لزوم توجه بيشتر خانه فرهنگ به گسترش زبان فارسي در كشمير تاكيد كرد.

در ادامه برنامه زبيده استاد بخش فارسي دانشگاه كشمير گزارشي از وضعيت زبان فارسي در اين دانشگاه ارائه كرد و دو كتاب و مجله علمي بخش فارسي توسط مدير كل دانشگاه و مسئول خانه فرهنگ رونمايي شد.

ضيايي مسوول خانه‌فرهنگ ايران، مردم كشمير را ساده‌زيست و بلند‌انديش دانست كه صاحب افكار و آثار ارجمندي در طول تاريخ بوده‌اند و بخش عظيمي از اين انديشه‌ها از مجراي زبان فارسي به نسل‌هاي بعد رسيده است. 

وي ادامه داد: زبان فارسي زباني استراتژيك بوده و در كشمير اهميت خاصي دارد. نزديك به 650 سال از تاريخ اين سرزمين به زبان فارسي نوشته شده و بدون رجوع به زبان فارسي، نمي‌توان چيزي از تاريخ و فرهنگ و ادب كشمير در طول اين چند قرن فهميد.

مسوول خانه‌فرهنگ ايران با اشاره به افتتاح اتاق ايران در دانشگاه كشمير، اين گام را طليعه فعاليت‌هاي فرهنگي مشترك دانسته و بر لزوم تجهيز اين اتاق و مراجعه دانشجويان و اصحاب فرهنگ به آن تاكيد كرد.

ضيايي درباره سيزدهمين دوره بازآموزي زبان فارسي در دانشگاه كشمير توضيحاتي ارائه كرد و پس از آن به معرفي ابراهيم محمدي عضو هيأت علمي دانشگاه بيرجند و استاد دوره بازآموزي زبان فارسي پرداخت.
 وي اظهار اميدواري كرد كه در اين دوره دانشجويان بتوانند مهارت‌هاي گفتاري، شنيداري و نگارش خود را ارتقاء دهند.

اين برنامه با حضور دانشجويان دانشگاه كشمير و طلاب علوم ديني حوزه عليمه باب‌العلم، استادان و مديران دانشكده‌هاي دانشگاه برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط