سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۰
نبرد با دوپينگ با اسلحه كتاب

مسوول كميته آموزش كميته ملي المپيك گفت: با ورود برخي فرهنگ‌هاي غلط كشور‌هاي غربي به حوزه ورزش، دوپينگ(استفاده از داروها و فرآورده‌هاي خوني نيروزاي غيرمجاز) در بين عده‌اي از ورزشكاران به يك امر طبيعي و ضروري تبديل شده است._

فتح الله مسيبي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: فرهنگ‌هاي غلط موجود در ورزش كشور را مي‌توان با ارايه كتاب‌‌هاي مناسب در اين حوزه از بين برد. 

مدرس كميته ملي المپيك ادامه داد: روند انتشار كتاب در كميته المپيك به اين صورت است كه پس از ارايه پيشنهاد‌ها و بخشي از اثر مورد نظر براي چاپ، شوراي كتاب كميته ملي المپيك به بررسي آن‌ها مي‌پردازد و در صورت موثر و مفيد بودن، آن اثر به مرحله چاپ خواهد رسيد.

وي درباره عدم چاپ كتاب‌هاي علمي و مرجع توسط كميته ملي المپيك گفت:‌ انتشارات اين مجموعه به چاپ كتاب‌هاي مرجع و پايه‌اي علوم مختلف ورزش نمي‌پردازد و انتشار اين‌گونه كتاب‌ها را به نهاد‌هايي مانند پژوهشكده تربيت‌بدني و علوم ورزشي، دانشگاه‌ها و كتاب‌‌هاي مرتبط با نوجوانان و جوانان را به آموزش و پرورش واگذار مي‌كند.

وي افزود: انتشارات كميته ملي المپيك به چاپ كتاب‌هاي علوم كاربردي ورزش مي‌پردازد. 

وي اضافه كرد: تاكنون بيش از 40 عنوان كتاب تك‌آموز منتشر شده است كه موضوع‌هاي مختلف درباره ورزش را پوشش مي‌دهد و به دليل كم حجم و ارزان قيمت بودن، مورد استقبال قرار مي‌گيرند.

مسيبي درباره عدم انتشار كتاب‌هايي با موضوع دوپينگ كه يكي از عوامل موثر در ورزش قهرماني است، گفت: كميته ملي المپيك تاكنون يك كتاب با موضوع مكمل‌هاي غذايي منتشر كرده، اما كتابي براي دوپينگ تاكنون منتشر نكرده است، زيرا موضوع دوپينگ تخصصي و خارج از مسووليت اين مجموعه است! 

وي افزود: مركز كنترل دوپينگ، داراي انتشارات است و به چاپ كتاب، بروشور و پوسترهاي اطلاعاتي درباره دوپينگ مي‌پردازد و با ارايه آن‌ها در آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك، به افزايش آگاهي كارشناسان، مسوولان، مربيان و  ورزشكاران كمك مي‌كند.  

مسيبي درباره استفاده از مكمل‌هاي غذايي و آگاه‌سازي وزرشكاران درباره اين مواد، عنوان كرد: متخصصان تغذيه ‌ورزشي كه با كميته ملي المپيك همكاري مي‌كنند، براين باورند كه اگر برنامه‌ريزي تغذيه ورزشكار منظم و مناسب وي طراحي شود، نيازي به استفاده از مكمل‌هاي غذايي نخواهد بود.

وي ادامه داد: از آنجا كه اكنون مصرف مكمل‌هاي غذايي براي ورزشكاران امري متداول است و ورزش‌هاي استقامتي ـ قدرتي نيز نمي‌توانند از راه تغذيه عادي مواد مورد نياز بدن خود را تامين كنند، نمي‌توان ورزشكاران را از مصرف مكمل‌هاي غذايي منع كرد.

وي بيان كرد:‌ مربيان تيم‌هاي ورزشي بيش از هر فرد ديگري مي‌توانند بر عملكرد ورزشكاران در زمينه دوپينگ تاثيرگذار باشند، زيرا كتاب به صورت مستقيم به ارايه اطلاعات به ورشكار مي‌پردازد، اما مربيان به صورت غيرمستقيم ورزشكاران را از عوارض دوپينگ آگاه مي‌كن.كد و به همين دليل در تمام كلاس‌هاي مديران و مربيان ورزشي، دوپينگ يكي از موضوع‌هاي مورد بحث و آموزش است.

مسوول كميته آموزش كميته ملي المپيك خاطرنشان كرد: آگاهي عده‌اي از مربيان پرورش اندام كم است و بايد از طريق قرار دادن كتاب در دسترس آن‌ها اطلاعات و آگاهي‌شان را درباره استفاده از مكمل‌ها و استفاده از مواد و دارو‌هاي نيروزاي غيرمجاز افزايش داد.

وي درباره علت عدم انتشار كتاب‌هاي مرتبط با موضوع دوپينگ در كميته ملي المپيك گفت: در قوانين و موضوع‌هاي حوزه دوپينگ تغييرات چنداني صورت نمي‌پذيرد و كتاب‌هايي با اين موضوع در سال‌هاي اخير از سوي مراكز مختلف به چاپ رسيده است، اما با توجه به روند كار انتشارات اين مجموعه، پيشنهادهاي مناسب را براي بررسي به شوراي كتاب كميته ملي المپيك ارايه خواهيم داد و به همين منظور، پيشنهاد مناسب انتشار كتاب در حوزه دوپينگ كه از طرف خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) ارايه شده است را به اين شورا ارجاع مي‌دهيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط