شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۲
نشست واكاوي تلاوت‌هاي قرآني «استاد علي محمود»

نهمين نشست از سلسله نشست‌هاي «واكاوي ابعاد تلاوت‌هاي استادان برجسته قرائت قرآن كريم» در بررسي تلاوت‌هاي «استاد علي محمود» قاري نامي مصري، دوازدهم مرداد در خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) برگزار مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نشست با حضور عباس سليمي، غلامرضا شاه‌ميوه و مهدي دغاغله، كارشناسان و استادان بين‌المللي قرائت قرآن كريم، در نقد و بررسي ابعاد شخصيت و تلاوت‌هاي «استاد علي محمود» برپا خواهد شد.

آشنايي جوانان، نوجوانان و علاقه‌مندان با بزرگان و مشاهير عرصه قرائت‌هاي قرآني و ايجاد بستري براي الگوگيري از آموخته‌ها و تجارب كارشناسان و صاحب‌نظران تلاوت‌ قرآن كريم، از اهداف برگزاري اين نشست‌هاست.

«شيخ علي محمود» قاري تواناي مصري در يكي محله‌هاي عبّاسيه در خانواده‌اي ثروتمند متولد شد و حادثه‌اي خانواده را بر آن داشت تا او را براي حفظ قرآن كريم به مكتب خانه بفرستند. پس از مدتي او موسيقي شرقي را آموخت و در آن تبحّر يافت. از اين رو به خواندن قصايد و ابتهالات ديني پرداخت و چنان الحان و نغماتي را در اين قصايد به كار برد كه به مستمعان شادي و نشاطي وصف‌ناشدني مي‌بخشيد و شايد بتوان گفت بسياري قصايد ديني را كه امروزه در محافل و مجالس مي‌شنويم، همه از نغمات زيباي اوست.

شيخ علي محمود با وجود آن كه مردي نابينا بود، در اين طريق تا آنجا پيش رفت كه به عنوان يكي از نوابغ زمان مطرح شد. او از دوستان سيد درويش بود و هرگاه كه به سرودن قصيده «بدر تجلي في الافق» مي‌پرداخت و آن را به آواز مي‌خواند، سيد از استماع صداي او به شدت مي‌گريست. 

از شيخ «علي محمود» به عنوان نابغه‌اي بزرگ و سرآمد تمامي ملحّنين و نوازندگان ياد مي‌شود. صوت زيباي شيخ علي محمود همواره نوازنده دل و جان مستمعان بود. صوتي كه هيچ‌گاه به جهت آن اجر و مزدي طلب نمي‌كرد. با اين وجود منزلش مامن اهل فن، ادبا و بزرگان زمان بود. او از برترين قاريان پيشكسوت شناخته مي‌شود. 

نشست واكاوي تلاوت «استاد علي محمود» دوازدهم مرداد(دوشنبه) از ساعت 14 تا 16 در سالن شوراي خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) به نشاني خيابان انقلاب، خيابان قدس، خيابان بزرگمهر، پلاك 85 برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط