یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۵
اصول كاربردي در مربيگري حرفه‌اي

نويسنده و مترجم حوزه تربيت بدني و ورزش گفت: در كتاب «موفقيت در مربي‌گري حرفه‌اي» اثر «مت گاريت» موضوعات كاربردي مربيگري مطرح شده است. اين كتاب منتخب سال 2008 امريكاست و در سال 2009 به فارسي ترجمه شد و جزو استثنائات كتاب‌هاي حوزه تربيت بدني به شمار مي‌رود.

بهزاد نوشادي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با تاكيد بر اين كه برخي رشته‌هاي ورزشي نظير فوتبال و واليبال ورزش‌هاي اصيل ايراني نيستند، افزود: كشورهاي اروپايي و آمريكايي در اين رشته‌هاي ورزشي به لحاظ تجربي و تكنيكي از ما پيشرفته‌ترند، در نتيجه ورزش ما براي پيشرفت به تجربيات علمي آنها نياز دارد.

مترجم كتاب «موفقيت در مربيگري حرفه‌اي» با اشاره به اين كه مطالب اين كتاب به نوعي وظايف مربي را به چالش مي‌كشد، عنوان كرد: در اين كتاب سوال‌هايي مطرح مي‌شود كه در بازي واقعي به وجود مي‌آيد و نشان مي‌دهد مربي در شرايط ويژه چه تصميمي مي‌گيرد نويسنده در پايان نيز روش‌هاي صحيح تصميم‌گيري را به مربيان آموزش مي‌دهد.

وي گفت: شخصيت مربي در حوزه اخلاق و ارتباطش با افراد جامعه و خانواده و تاثير مستقيم بر رابطه‌اي كه مربي با بازيكنان تيم مي‌گذارد، در اين كتاب به تفصيل بيان شده است.

عضو انجمن ملي بدنسازي آمريكا و انگليس با اشاره به اين كه دخالت‌هاي مربي در مسايل پزشكي ورزشي از جمله مشكلات اصلي اين رشته ورزش به شمار مي‌رود، عنوان كرد: اگر يكي از ستاره‌هاي يك تيم مصدوم شود و نتواند در بازي حضور داشته باشد، آيا مربي مي‌تواند در كار پزشك دخالت كند يا خير؟ در اين كتاب علاوه بر شرح اين مسايل، برخي اطلاعات پزشكي كه مربي به آنها نياز دارد نيز مطرح شده‌اند.

نوشادي با بيان اين كه در ترجمه كتاب‌هاي خارجي بخش‌هايي وجود دارد كه در فرهنگ ما كاربرد ندارد، اظهار داشت: وظيفه مترجم است كه اين بخش‌ها را اصلاح كند. به‌طور مثال در كتاب «موفقيت در مربي‌گري حرفه‌اي» بخش‌هاي مربوط به ارتباط مربي با بازيكنان جنس مخالف است كه در ايران كاربرد ندارد، زيرا براي تيم بانوان و آقايان در ايران از مربي‌هاي هم‌جنس استفاده مي‌كنند.

مترجم كتاب «برنامه‌ريزي براي قدرت» عنوان كرد: مربي بايد طراح و نسبت به مسايل آكادميك ورزش آگاه باشد. قوانين مربيگري چارچوب وظايف قانوني مربي را مشخص مي‌كند و كساني كه قانون‌شكني كنند، در اين چارچوب نمي‌گنجند. مربي همچنين حق تحقير و توهين بازيكن را ندارد و اين موارد نيز به طور كامل در اين كتاب تشريح شده‌اند.

مترجم كتاب «موفقيت در مربي‌گري حرفه‌اي» عنوان كرد: شيوه بيان مطالب در اين كتاب با ساير كتاب‌هاي اين حوزه در بازار نشر متفاوت است، زيرا آن كتاب‌ها تئوري آكادميك و علمي مربيگري را بيان مي‌كنند اما اين كتاب كاربردهاي عملي اين تئوري‌ها و تاثير عوامل گوناگون اجتماعي بر كار مربي را بررسي مي‌كند.

كتاب «موفقيت در مربيگري حرفه‌اي» اثر مت گاريت با ترجمه بهزاد نوشادي از سوي انتشارات زانيس در شمارگان 2000 نسخه، 192 صفحه و بهاي 48000 ريال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط