به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، مجید منادی ظهر شنبه در بزرگداشت حافظ محفل ادبی «خلوت خیال» که در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد، بیان کرد: حافظ، حافظه تاریخ ما است که بایدگفته و شنیده شود. و در دوران نوجوانی از آثار استاد مطهری کتاب «عرفن حافظ» را به یاد دارم که در این کتاب ضمن معرفی شخصیت عرفانی حافظ، به اصول جهانبینی عرفانی مطهری پرداخته است و این نگاه مجتهد و فیلسوفی بودکه توانست یکی از سنگینترین کتابها را در تقابل با جریانهای فکری آن زمان بنویسد.
وی حضور رئیسجمهور درسفر استانی به آرامگاه حافظ را نشان از توجه و اهمیت این موضوع دانست و افزود: روز بزرگداشت حافظ به اندازهای برای دولت مهم است که سفر استانی خود به شیراز را بهگونهای تنظیم کرد که در روز بزرگداشت حافظ در آرامگاه حافظ سخنرانی کند.
منادی با بیان اینکه باید نقطهای برای توجه و حمایت بزرگداشت حافظ ترسیم کنیم، اظهار کرد: برای ارج گذاشتن به روز حافظ باید حرکتهای جدیدی ایجاد کنیم و شاعران خوزستان سبک شعریشان نزدیک به حافظ و تاثیرپذیری و توجه بیشتری به اشعار حافظ دارند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با توضیح اینکه شهرستانهای استان امسال توجه ویژهای به بزرگداشت حافظ داشتند، بیان کرد: در بیشتر شهرستانهای استان، برنامه حافظ اجرا شد و باید این ارزشها را قدر بدانیم، چون هیچ ملتی حافظ ندارد و باید از این ظرفیتها بیشترین بهره را ببریم.
وی افزود: میزان عشق و علاقه حافظ در خانوادههای ایرانی درکنار قرآن و مفاتیح ریشهدار است و سبک ملمع که یکی از سبکهای مختص به کشور ما است، اوج ارتباط فرهنگی با زبان فارسی و عربی است و میتواند ما را به کشورهای عربی پیوند دهد.
منادی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ضعف مقوله فرهنگی در بیان هویت ایرانی اسلامی، تصریح کرد: در این سالها نتوانستیم هویت اسلامی ایرانی و سبک زندگی را به درستی در ادیبانی چون حافظ برای نسل نوجوان معرفی کنیم و با توجه به اینکه که دیوان حافظ در همه خانهها وجود دارد، اما در شناسایی این شاعر و شخصیت عرفانی آن ضعف داریم.
وی ادامه داد: همانطورکه در مورد شخصیتهایی چون مختار، یوسف و … سریال فاخر ساخته شد؛ باید بتوانیم برای آشنایی نسل نوجوان وجوان در شناسایی این شاعر ادای دین کنیم و این برنامهها را با عمق اطلاعات نسبت به ادبیات و شاعرانی مانند حافظ، سعدی فردوسی که از نعمتهای الهی هستند، در نظام فرهنگی پیوند بزنیم.
پژوهشگر خوزستانی در این نشست گفت: قرن هشتم مصادف با حکمرانی تیموریان، دوره انحطاط و فساد عقیدتی و فکری و سیاسی بود. حافظ در همین دوره ظهور میکند و جانی تازه و نگاهی تفسیری به شعر و ادبیات می بخشد.
حمزه رحیمی بابادی با توضیح اینکه قرن هشتم جریان انحطاط در همه زمینهها بود، عنوان کرد: این دوران، سرآغاز انحطاط ادبی نیز بود و تا ظهور حکمرانی صفویه و بعد از آن ادامه داشت. حافظ در این دوران از حوزه تلفیقی و با کلک خیال انگیزی که داشت تلاش کرد با زیرکی و جادوی کلام، ریا و تزویر و سالوس زمانه را به نقد و چالش بکشد و تصویر کند.
این مدرس دانشگاه پیام نور با اشاره به اینکه شاعران بزرگی در قرن هشتم میزیستهاند، ادامه داد: هرچند شاعران زیادی در قرن هشتم شعر میسروند، اما با ظهور حافظ و نگرش فکری او با همه تناقضها خود را از این انحطاط نجات میدهد.
وی زبان حافظ را زبان مردم دانست و افزود: حافظ زبانی را انتخاب کرد که زبان ذهنیت مردم و خاص جامعه بود و خود را از جامعه بیرون نکشید و به همین علت حافظ را شاعر زندگی میدانند و نگرش شاعرانۀ مدرن او، برپایۀ تعهد به مردم استوار است.
رحیمی بابادی با توضیح اینکه نگرش فکری حافظ مبتنی بر قرآن بوده است، تصریح کرد: حافظ در فضای حفقان فکری و فرهنگی که حاکم بود، اشعارش را با ایهام و معما میسرود و به صورتی اشعارش را بیان میکرد که دیده نشود؛ و ما در حال حاضر در تفأل به حافظ، متوجه معماگونه شعر حافظ میشویم.
وی رندی، ملامتگری، خراباتی و.. را همه از ایهام اشعار حافظ دانست و گفت: یکی از ویژگیهای فکری و گذار شخصی حافظ رندی او در برابر شیخ صنعان بود که در هر دو نگرش تلاش میکند، اسلام را تعریف کند و ساختار شکن بوده است.
شاعر خوزستانی در این نشست اهل هنر را همه بچههای حافظ دانست و گفت: اهل هنر فرزندان حافظ و سعدی هستند و هیچ شاعری چون حافظ خودش را در کسوت افراد مختلف نقد نکرده است.
احمدرضا کیماسی افزود: آدمشناسی با بهرهگیری از دیدگاه فلسفی خیام، عرفان مولانا و عاشقانههای سعدی در کلام حافظ موج میزند
نظر شما