چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
قصه و روایت برای مخاطب فیلم کوتاه مهم است

مجید کیانیان نویسندۀ «ساخت فیلم کوتاه با بودجه صفر» مطرح کرد: مخاطب فیلم کوتاه می‌تواند با کیفیت کم فیلم کنار بیاید اما با قصه‌ای الکن و ناقص کنار نخواهد آمد. مخاطب می‌داند که در فیلم کوتاه قرار نیست با بازیگری درجه اول و سوپراستار مواجه شود اما قصه و روایت برایش مهم است.

مجید کیانیان نویسندۀ کتاب «ساخت فیلم کوتاه با بودجه صفر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درمورد این کتاب مطرح کرد: این کتاب چند ویژگی عمده دارد. اول از همه این‌که عموم کتاب‌هایی که ما در بازار نشر سینمای ایران می‌بینیم؛ برخلاف موضوع این کتاب، معطوف به فیلم بلند هستند. یکی از ویژگی‌های اصلی این کتاب تمرکز بر فیلم کوتاه است. دومین ویژگی این کتاب پرداخت به موضوعی جدید است. درواقع رویکردها و شیوه‌های مطرح شده در این اثر، قدیمی نیستند.

کیانیان در ادامه با اشاره به اهمیت خلاقیت در فیلم‌سازی بیان کرد: جان کلام کتاب ساخت فیلم کوتاه با بودجه صفر این است که اساساً این ابزار یا فرد به عنوان متخصص نیستند که فیلم‌ها را می‌سازند. نام این کتاب ساخت فیلم کوتاه با بودجه صفر است. بودجه صفر به این معنی نیست که ما هیچ پولی نمی‌خواهیم. بلکه به این معناست که با هزینه شخصی هم می‌توانیم فیلم بسازیم و لازم نیست چشممان به بودجه‌ی تأمین‌شده از سوی نهادها باشد. اگر بنا بود پول همه کارها را به سرانجام برساند، اکنون هادی‌پور باید بهترین فیلم‌ها را می‌ساخت. فیلم‌های زیادی هستند که از مقیاس مالی زیادی برخوردار نیستند اما فیلم‌هایی موفق‌اند. پس اصل کلام این کتاب است که فیلمی که روایت درستی داشته باشد، موفق است. چرا که مثلاً مخاطب فیلم کوتاه می‌تواند با کیفیت کم فیلم کنار بیاید اما با قصه‌ای الکن و ناقص کنار نخواهد آمد. مخاطب می‌داند که در فیلم کوتاه قرار نیست با بازیگری درجه اول و سوپراستار مواجه شود اما قصه و روایت برایش مهم است.

نویسنده کتاب ساخت فیلم کوتاه با بودجه صفر ضمن اشاره به مسئله مدیریت فیلمساز در ادامه تصریح کرد: نکته دیگر این است که کارگردان فیلم کوتاه باید توانایی هدایت یک کار تیمی را داشته باشد. این کتاب بیشتر بر این مقولات تمرکز دارد با تکیه بر توضیحات مختلفی که از بخش‌های مختلف فیلم ارائه می‌دهد؛ از جمله فیلمنامه، دکور، تصویربردای و غیره.

مجید کیانیان در پاسخ به این سوال که با توجه به هزینه‌ها آیا واقعاً چنین ایده‌ای در ساحت عمل ممکن است، اظهار کرد: بله من احساس می‌کنم شدنی است. نکته این است که فیلمساز با هزینۀ شخصی خودش بتواند فیلم بسازد و منتظر نهادها نباشد. یکی از کارهایی که من در این کتاب کردم برگرداندن برخی قسمت‌ها باتوجه به نیازهای یک فیلمساز ایرانی است. مثلاً ابزارهایی که در کتاب برای فیلمسازی پیشنهاد شده را با قیمت‌های مناسب در سایت های ایرانی مانند شیپور معرفی کرده‌ام.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها