چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
شهید مصطفی صدرزاده الگوی آینده تمدنی ماست / پویش دانشگاهی کتاب «سرباز روز نهم» شروع شد

حجت‌الاسلام پناهیان در آیین افتتاحیه پویش دانشگاهی کتاب «سرباز روز نهم» گفت: شهید صدرزاده الگوی آینده تمدنی ماست. آینده جامعه ما توسط روش زندگی شهید صدرزاده رقم خواهد خورد. سبک زندگی شهید صدرزاده، بروکراسی اداری را رسوا کرد و به چالش کشید و مسئولیت‌هایی را خودش از جامعه به عهده گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین افتتاحیه پویش کتابخوانی «سرباز روز نهم» ویژه دانشجویان با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان و با حضور خانواده شهید مصطفی صدرزاده، نعیمه منتظری و محمدمهدی رحیمی، از عوامل کتاب در دانشکده حقوق‌وعلوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام پناهیان در با اشاره به شخصیت شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده گفت: شهید صدرزاده در کجای منظومه انقلاب ماست که بدین گونه مورد تأیید و تأکید رهبر انقلاب قرار می‌گیرد و به آن پرداخته می شود. در شخصیت و منش و جایگاه اجتماعی شهید صدرزاده چه معنایی نهفته است؟

وی در ادامه با اشاره به اهداف انقلاب خاطرنشان کرد: همان طور که می‌دانید آرمان‌های انقلاب کاملاً مشخص است و ما به دنبال پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی هستیم و ما از اسلام دم می زنیم چون یک نرم افزار برتر است و ما خودمان را مقدمه ساز ظهور حضرت حجت ارواحنا فداه می دانیم، اما چه مانعی وجود داشته در این سالها که ما به این اهداف خود به سرعت نرسیده ایم و این موانع کجاست که بخواهیم آن را برطرف نماییم؟

پناهیان در ادامه با طرح سوالی به وجه تمایز الگوهای اسلامی با تمدن غرب پرداخت و افزود: ما به دنبال این موانع هستیم که حتی در برخی موارد دچار نارضایتی مردم هم شده است. سوال اینجاست که ما برای آباد کردن زمین و زمان چه طرحی داریم و وجه تمایز طرح ما با غرب چیست؟ ما باید به دنبال چه تفاوتی باشیم؟ در بحران ها کسانی داوطلبانه پیشتاز بودند و ایثارگرانه جان باختند و توانستند ما و جامعه را نجات بدهند و شهدای ما این کار را کردند و امنیت را فراهم کنند، اما با وجود اینهمه شهید و الگو هنوز مشکلات وجود دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: خوب بدانید که اگر ما تحول می خواهیم، محافظه کاری قتلگاه انقلاب است و اگر دنبال تحول هستیم یک گندی وجود دارد که باید آن را تغییر دهیم نه یک اشکالات مختصری که باید برطرف بشود و الا تحول برای چه می خواهیم و انتظار داریم چه چیزی تغییر پیدا کند. تحول بار معنایی خاصی برای خودش دارد.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به مانع اصلی انقلاب تصریح کرد: مانع اصلی به نظر بنده شیوه حکمرانی است. یک ایراد بزرگی در این بخش وجود دارد که حتی اگر ۳۰۰ هزار مدیر میانی هم با تقوا باشند باز کار درست نمی شود.

وی گفت: حکمرانی که مشارکت حداکثری برای مردم ایجاد نکند حکمرانی‌ای است که محل رانت خواری و محل انواع فساد است. حال فساد سکوت، ترک عمل تا فساد در بهره برداری سوء به نفع منافع شخصی می تواند باشد.

پناهیان با اشاره راه حل منسوخ شده غرب در شیوه حکمرانی عنوان کرد: حکمرانی باید درست شود اصل مهم حکمرانی توزیع قدرت متمرکز دولت در میان مردم است. حال چگونه باید این قدرت توزیع شود و حکمرانی در این بخش باید چه اقدامی را انجام دهد؟ آخرین راه حل ها برای کنترل قدرت دموکراسی بوده است و صهیونیست‌ها خیلی طرفدار دموکراسی هستند اما دموکراسی برای پشت پرده نگه داشتن اصلی ترین دیکتاتورها در پشت پرده است. حال سوال اینجاست که نماینده حقیقی مردم در این فضا تولید می شود؟

وی در ادامه افزود: باید مشارکت مردم در اداره جامعه بیشتر شود. باید بدانیم که مردمی شدن این نیست که با مردم دوست باشیم. قدرت باید در دولت حداقلی شود و حداکثر قدرت در میان مردم توزیع شود و بنده برای این امر فقط نام شهید مصطفی صدرزاده را می برم و رهبرانقلاب نام آن را حلقه های میانی گذاشته‌اند. در آینده شهید مصطفی صدرزاده الگویی است به جای استانداران و شهرداران و… و. و هر زمانی اینها قدرت گرفتند کشور به صلاح و رو به پیشرفت است.

پناهیان در ادامه خاطرنشان کرد: شهید صدرزاده الگوی آینده تمدنی ماست. ایشان الگویی برای انسان های مذهبی ای است که میخواهند دینشان اسلام ناب باشد. آینده جامعه ی ما توسط روش زندگی شهید صدرزاده رقم خواهد خورد. شهید صدرزاده و سبک زندگی آن بروکراسی اداری را رسوا کرد و به چالش کشید و مسئولیت هایی را خودش از جامعه به عهده گرفت.

وی در ادامه با اشاره به مقاومت جوانان غزه تاکید کرد: شهید مصطفی صدرزاده الگوی آینده ماست که مقدمه ساز تمدن نوین خواهد شد و او تحول دهنده الگوی حکمرانی و سبک زندگی است و این الگوی پیشرفت و توسعه و آبادانی کشور است. زندگی غیر از مدل شهید صدرزاده زندگی ننگین است. همین حال حاضر سربازان صهیونیست در مقابل جوانان غزه کم آورده اند. شک نکنید که فرهنگ زندگی و احساس مسئولیت شهید صدرزاده به اینها منتقل شده است که دارند با عناصر تمدن غرب مقابله می کنند.

حجت‌الاسلام پناهیان در پایان سخنانش یادآور شد: تمدن غرب می گوید که هر کس به کار خودش بپردازد و کسی به دیگران کاری نداشته باشد و صهیونیست ها این طرح را برای جهان ریخته اند. اینها می خواهند با یک پیوند اجتماعی مستحکم بین خودشان دیگران را برده خود کنند و رسماً می گویند ما سرور عالم هستیم.

بنابرین گزارش، در ادامه این مراسم با حضور دکتر مهدی بادپا، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر اسماعیل عجم مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، حجت‌الاسلام پناهیان، با اهدای پرچم حرم امام حسین (ع) از خانواده شهید مصطفی صدرزاده تجلیل شد. همچین از محمدمهدی رحیمی، از محققان کتاب و نعیمه منتظری، از نویسندگان کتاب «سرباز روز نهم» نیز تقدیر شد.

لازم به ذکر است پویش دانشگاهی کتاب «سرباز روز نهم؛ زندگینامه جامع شهید مصطفی صدرازده» با همکاری وزارت علوم، از اول آبان شروع شده و دانشجویان و اساتید تا ۱۲ بهمن فرصت دارند با تهیه و مطالعه کتاب از طریق سایت B 2 n.ir/q 41652، در چهار محور کتابخوانی، تولید کلیپ و موشن‌گرافی، شعر و پادکست در این پویش شرکت کنند.

رهبر معظم انقلاب در تقریظشان بر این کتاب، چنین مرقوم فرمودند: «پیش از این کتاب دیگری در شرح حال شهید صدرزاده خوانده‌ام، ولی ابعاد شخصیت محبوب و چندجانبه‌ی این شهید عزیز در این کتاب بیشتر بیان شده است. این چهره‌ی برجسته بیشک یک الگو است برای جوانان امروز و فردا. اراده‌ی قوی، فهم درست، روحیه‌ی ایثار، شجاعت، خستگی‌ناپذیری، ادب، دلِ انباشته از محبت و صفا، و بسی دیگر از خصوصیات برجسته، بخش‌هائی از شخصیت این جوان فداکار و انقلابی نسل‌های دوم و سوم انقلاب است. خواندن این کتاب برای من غبطه‌انگیز است. این گلهای سرسبد به چه مقاماتی رسیدند، و من و امثال من چگونه در این مسیر، پای در گل ماندیم. سلام و صلوات خدا بر شهید مصطفی صدرزاده و همسر صبور و پدر و مادر ایثارگر او.»

مصطفی صدرزاده که فرماندهی گردان عمار لشکر فاطمیون را برعهده داشت، اول آبان ۱۳۹۲ مصادف با تاسوعای حسینی در مبارزه با تروریست های تکفیری در حومه حلب به شهادت رسید و پیکر مطهرش در گلزار شهدای بهشت رضوان شهریار به خاک سپرده شد.

کتاب ۶۳۲ صفحه‌ای «سرباز روز نهم» که پژوهش و مصاحبه آن بر عهده محمدمهدی رحیمی، پریسا وزیرلو و فرزانه مردی بوده و تدوین آن توسط نوید نوروزی و پریسا وزیرلو صورت گرفته و نعیمه منتظری بازنویسی آن را انجام داده است، با قیمت ۲۰۰ هزار تومان، توسط انتشارات «راه یار» وارد بازار نشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را علاوه بر کتابفروشی‌ها، از سایت یا صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir تهیه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها