به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مرکز اسناد انقلاب اسلامی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی ۵۶ عنوان از منشورات خود را با ۳۵ درصد تخفیف برای علاقهمندان به کتاب ارائه میکند.
کتابهایی همچون طلوع و غروب یک حزب، سربلند در سپیده دم، حق الناس در مردم سالاری دینی، کمیته های انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ - ۱۳۶۴، رفتار با مخالفان، جاسوس و شبشکنان از جمله عناوین جدید موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی است که با تخفیف ۳۵ درصدی عرضه خواهند شد.
طلوع و غروب یک حزب
حزب جمهوری اسلامی، مطرحترین و تأثیرگذارترین حزب سیاسی جمهوری اسلامی ایران در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی شناخته میشود و برجستهترین چهرههای سیاسی پس از انقلاب در این حزب مهم عضویت داشتند. بنیانگذار آن شهید آیتالله بهشتی بود و هیئت مؤسس آن همگی روحانیت مبارز و انقلابی بودند و اعضای آن با گرایشهای مختلف فکری و سیاسی در آن عضویت داشتند. حزب نزدیک به یک دهه فعالیت مؤثر داشت. بررسی مقاطع مهم فعالیت این حزب در حساسترین حوادث دههی اول انقلاب اسلامی و همچنین تحلیل و بررسی فراز و نشیبهای آن با شیوه تاریخ شفاهی، از مباحث اصلی کتاب حاضر است. اگر بگوییم این حزب، از کمنظیرترین احزاب یک سدهی اخیر ایران بوده که دامنهی اثرگذاری و فعالیتهای سیاسی و اجتماعی آن فراتر از احزابی همانند حزب توده ایران و حزب رستاخیز بوده است به گزافه سخن نگفتهایم.
سربلند در سپیده دم
از تلاشهای ماندگارش در شهربانی که بگذریم به روزهای پرحادثه انقلاب میرسیم. طلیعه انقلاب که درخشیدن گرفت «یوسف» وار روانهی زندان شد. از تدبیر نیز کاری ساخته نبود، باید به زندان میرفت تا صاعقه زمانه حقانیتِ درخوابرفته و گذر ایام حکم برائتش را امضا کند. امتحان سادهای نبود اما او از آن سربلند بیرون آمد و عطش خدمت به مردم و مملکت بار دیگر او را روانهی میدان کرد. خشت دیوار خاطراتش را که مرور میکنی مشق خدمت را به تماشا مینشینی. ردپایی ماندگار بر شنهای کویر. این شاید شاهبیت همه سالهای زندگی کاریاش باشد. خاطراتش نه از جنس داستانهای افسانهای است و نه اساطیری. او ساده خدمت کرده است. با همه قرار نبودهها و قرار بودههای مملو از احتمالات زندگی. همین باعث شده که سادگیاش به دل بنشیند. او از زیر تازیانهی روزهایی که میتوانست هر دقیقهاش کارنامهای پرستاره را به آتشِ تباهی بیندازد، سربلند بیرون آمده است و حالا که مقابلمان نشسته و روزهای رفتهاش را عریان میسازد صدایش طعم آرامش میدهد، بوی امنیت و رنگ خدمت.
حق الناس در مردمسالاری دینی
بررسی مبانی کلامی و فقهی شیعه نشان میدهد که مفهوم «حقالناس» از جمله مباحث بسیار مهم در اصول اعتقادی شیعه میباشد، اما به دلایلی همچون شکلنگرفتن حکومت اسلامی با محوریت فقه شیعی، مباحث حقالناس به حوزهی حکومتی وارد نشده است. این موضوع در سالهای بعد از انقلاب اسلامی به طور گستردهای مطرح شده و نظریهپردازان انقلاب اسلامی در باب ارتباط جمهوریت و اسلامیت و جایگاه حق مردم سخن گفتهاند. سپس با مطرحشدن مردمسالاری دینی در دههی ۱۳۷۰ این موضوع به شکل جدیتری نمودار شد. در پژوهشِ پیش رو نویسنده ابتدا به توضیح مبانی مردمسالاری میپردازد و در ادامه رابطه حق و تکلیف شهروندان در جامعه و نسبت آنها با حکومت را تشریح و این سؤال را مطرح کردده که آیا حقوق انسانها تکالیفی را نیز برای آنها به بار میآورد؟ در توضیح این مسئله نویسنده به انواع رابطهی حق و تکلیف اشاره نموده و رویکرد اسلامی شیعی رایج در این باب را تبیین میکند.
کمیتههای انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ - ۱۳۶۴
«.... علیرغم اظهارنظرهای مخالف با نظام و نقزدنها و عیبجوییهایی که یک عده، از روزهای نخست به کمیتهها شروع کردند، کمیتهها در حقیقت حق حیات به گردن این انقلاب دارند. اگر کمیته نبود، امنیت این شهرهای بزرگ مثل تهران و بقیهی شهرها امکانپذیر نمیشد. آن روزی که هیچکدام از ارگانهای مملکت حضور نداشتند، کمیته آمد و جای خالی اغلب ارگانهای مملکت را گرفت. دوش استوار و محکمِ شما برادران عزیز کمیته توانست زیر بار این همه مسئولیت برود و خم نشود. آن روز دادگستری، شهربانی و بسیاری از ارگانهای دیگر مملکت، در کمیته خلاصه میشدند. یک امتیازی کمیته بر همهی ارگانها دارد و آن اینکه به سرعت و بنا بر فرمان امام، از دل مردم جوشید. همهی ارگانهای انقلاب از قبیل جهاد، سپاه و بنیاد شهید و… یک طرحریزی قبلی برایشان وجود داشت. برای سپاه مدتها در شورای انقلاب بحث شد، برای جهاد سازندگی کارهای مقدماتی انجام گرفت و بعد جهاد تأسیس شد. بقیهی ارگانها هم همینطور». (بیانات رئیسجمهور وقت، حضرت آیتالله خامنهای، دیدار با سرپرستان و اعضای کمیتهی استان خراسان، ۴ اردیبهشت ۱۳۶۱)
رفتار با مخالفان
سیره و اندیشه سیاسی امام خمینی در برخورد با منتقدان و مخالفان نشأتگرفته از آموزه های حیاتبخش دین مبین اسلام و سیرهی معصومین (ع) بود. ایشان تمامی حقوق شهروندی را برای مخالفان نظام بهرسمیت شناخته و حدود آن را به عدم اخلال در مبانی نظام، حفظ امنیت، منافع و وحدت ملی و مصالح عمومی مشخص کردند. با آنکه میدانستند برخی از مرتبطین و فعالان اجتماعی و سیاسی، به اسلام و ولایت فقیه اعتقاد ندارند ولی همه را میپذیرفتند و با این راهبرد عاقلانه و دوراندیشانه اعلام کردند که دشمنان و مخالفان تا زمانی که دست به اسلحه نبردهاند با آنها برخورد نمیکنیم. امام (ره) برای ملت و قاطبهی مردم جاذبه، انعطاف شدید و برای دشمنان سدّی محکم بودند و درمقابل استکبار و دشمنان ملت اعم از استبداد داخلی و خارجی با قاطعیّت میایستادند.
جاسوس
محمدرضا سعادتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هفت سال در اوین زندانی بود و در آبان ۱۳۵۷ با توجه به شرایط بحرانی رژیم شاه، از زندان آزاد شد. او در اردیبهشت ۱۳۵۸ پس از گذشت حدود سه ماه از پیروزی انقلاب، درحالیکه پروندهی سرلشکر مقربی، جاسوس شوروی در رژیم پهلوی، را برای تحویل به دبیر اول سفارت شوروی به همراه داشت، در محلِ قرار دستگیر شد. سازمان مجاهدین قصد داشت با تحویل پرونده سرلشکر معدوم مقربی، یکی از حیاتیترین گرههای جاسوسی شوروی را در ازای دریافت سلاح و تجهیزات و اطلاعات درباره فعالیتهای سازمان سیا در ایران باز کند. پس از دستگیری سعادتی، سازمان با تمام قوا برای پاککردن لکه ننگ جاسوسی به میدان آمد و از تمام پشتوانهها و ظرفیتهای تبلیغاتی خود استفاده کرد تا وجههی خود را در میان مردم انقلابی بازسازی کند و کادر مرکزی خود را از اتهام جاسوسی و بدنامی نجات دهد. سرانجام پس از کشاکشهای فراوان، سعادتی با رأی دادگاه به جرم جاسوسی به حبس محکوم شد. اما درحالیکه دوران محکومیتش در زندان سپری میشد، شرایط کشور و اتفاقات و فعالیتهای وی در داخل زندان، سرنوشت اعدام را برای او رقم زد.
شب شکنان
این کتاب بخشهایی از زندگی سرتیپ علی عسکری از بدو تولد، دوران تحصیلات، فعالیتهای سیاسی و فرهنگی و خدمت در ارتش قبل از انقلاب اسلامی در شهرهای تهران، شیراز، کازرون و شهرضا و دوران دفاع مقدس تا خاتمهی جنگ تحمیلی را تشریح میکند. البته اشارات کوتاهی هم به پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل دارد که با تأخیری چندساله به رشتهی تحریر درآمده است. یکی از خاطرات جالب وی دیدار او همراه با یگان محل مأموریتش با حضرت امام خمینی (ره) در روز ۶ تیر ۱۳۶۰ و همزمان با حادثه ترور حضرت آیتالله خامنهای است. او در این دیدار طی سخنان کوتاهی در جمع ملاقاتکنندگان به حضرت امام گفت: اماما، پرسنل گروه ۲۲ توپخانه شهرضا و پرسنل مرکز آموزش ۰۶ کادر همچون سایر برادران ارتشی صرفاً تابع آیهی شریفهی «یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اَطِیعُواْ اللّهَ وَاَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَاُوْلِوالاَمْرِ مِنکُمْ» بوده و متابعت کامل از ولایت فقیه داریم. بار دیگر در انقلاب سوم، که خلع ریاستجمهوری بود، در ارتش دگرگونی بیشتری احساس گردید و آن، سر فرود نیاوردن در مقابل طاغوتی دیگر و بتی دیگر بود. در انقلاب سوم ارتش به مردم ثابت کرد که دیگر فردپرست نیست و کاملاً از خود آنهاست. از خداوند منّان خواستاریم که روزبهروز بر تقوای ما بیفزاید تا خدمتگزاری بهتر برای ملّت ایثارگرمان باشیم. گزارشات واصله از جبهههای نبرد حق علیه باطل پس از این امر «خلع رئیسجمهور» گویای انسجام و وحدت بیشتر نیروهای مبارز اسلامی است.
نظر شما