پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
کتابخانه سیار پیک دانایی ۹ مشهد افتتاح شد

خراسان‌رضوی- کتابخانه سیار پیک دانایی ۹ شهرستان مشهد به منظور تحقق عدالت فرهنگی و توسعه خدمات فرهنگی در مناطق فاقد کتابخانه به روستاهای سیاسک، قرقی‌علیا، فریزی، اسماعیل‌آباد و شهرک مهرگان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی صبح پنجشنبه در مراسم راه اندازی کتابخانه سیار گفت: متاسفانه امروز جریان کتاب و کتابخوانی از اختلالاتی برخوردار است که نه تنها مختص کشور ما بلکه در سراسر جهان فراگیر شده است و نمی‌توان به سادگی از آن گذر کرد.

دسترسی مردم به کتاب را تسریع کنیم

وی ادامه داد: عوامل مختلفی در شکل‌گیری این اختلالات همچون رشد فضای مجازی، تغییر سبک زندگی، تغییر وضعیت معیشتی و … تاثیرگذار بوده است، اما مسئله این است که نباید در این مسیر ناامید شویم و باید دسترسی مردم به کتاب را تسریع و تسهیل کنیم.

گنابادی‌نژاد تصریح کرد: باید به فکر چاره اندیشی در این حوزه باشیم و راه‌کارهای مختلف را در دستور کار خود قرار دهیم. انتشار کتاب‌های صوتی، به‌روزرسانی منابع و … می‌تواند از جمله راه‌کارهای موثر در این مسیر باشد. ایجاد پایگاه‌ها و رویکردهای اجتماعی در جریان نسل جدید کتابخانه‌ها به نوعی نقش امدادرسانی کتاب را در جامعه تثبیت می‌کنند و از سوی دیگر می‌تواند تنفسگاه و فرصتی خوبی برای کتاب و کتابخوانی ایجاد کند.

کتابخانه‌های سیار عاملی موثر ترویج کتابخوانی است

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی از کتابخانه‌های سیار به عنوان عاملی موثر برای حرکت پرشتاب‌تر در مسیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نام برد.

وی ضمن تقدیر از نگاه ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مناطق کم برخوردار گفت: حاشیه‌شینی در کلان شهرها از مسائل مهم و قابل توجهی است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است. حاشیه شهر مشهد برخلاف دیگر شهرها، از ظرفیت و پتانسیل مناسبی در حوزه‌های مختلف برخوردار است، لذا آنچه که این مناطق را محجور می‌کند عدم جریان مستمر خدمت‌رسانی است.

خدمات متناسب با جمعیت حاشیه شهر باشد

گنابادی نژاد اظهار امیدواری کرد: حضور کتابخانه‌های سیار نقاط ضعف ارائه خدمات را در مناطق کم برخوردار پوشش دهد و توجه داشته باشید که باید نسبت این خدمات با جمعیت حاشیه شهر متناسب باشد.

وی توصیه کرد: بسته خدمات جامع، کامل و روزآمد توسط اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی آماده شود تا حرکت در این مسیر هموارتر شود.

کتابخانه‌های سیار در ارتقای سطح سواد جامعه موثر هستند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: یکی از سیاست‌های مجموعه کتابخانه های عمومی در استان توجه به مناطق کم برخودار و تحقق عدالت فرهنگی و توسعه خدمات فرهنگی است و این به معنای سوق دادن شیب خدمت به سمت و سوی این قبیل مناطق است.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان تاکید کرد: یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم کتابخانه‌های سیار این است که در راستای ارتقای سطح سواد جامعه موثر هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی از همکاری پزشکان جهادی در راستای ارائه خدمات پزشکی در کنار ارائه خدمات کتابخانه‌ای خبر داد و اظهار کرد: با توجه به اینکه محل استقرار کتابخانه‌های سیار در روستاها واقع در مدارس است، بدون شک می‌توان با استفاده از این همدلی و هم‌افزایی شاهد رویدادهای موثر فرهنگی در آینده باشیم.

۵ باب کتابخانه سیار در شهرستان مشهد

محمدرضا بدیع زادگان، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد هم در این مراسم گفت: کتابخانه سیار پیک دانایی ۹ شهرستان مشهد، ۳۹ مین کتابخانه این شهرستان است.

وی با اشاره به فعالیت ۵ باب کتابخانه سیار در شهرستان مشهد، عنوان کرد: به واسطه این اتفاق مهم نزدیک به ۲۵ نقطه از شهرستان مشهد که فاقد کتابخانه هستند، از خدمات کتابخانه‌ای بهره‌مند شده‌اند. تجربه نشان داده است که در مناطق کم برخوردار بر خلاف تصور آنچه عموم دارند و این مهم که با مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی مواجه هستند، استقبال بیشتری از کتاب و کتابخوانی می‌شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد در خصوص تعداد کتابخانه‌ها در این شهرستان، اظهار کرد: ۳۹ باب کتابخانه نهادی و ۲۸ باب کتابخانه مشارکتی هم اکنون در شهرستان مشهد در حال ارائه خدمات کتابخانه‌ای هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها