جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
ادبیات در ایران درآمدزا است/ معرفی چهره‌های جدید وظیفه ذاتی کانون

هرمزگان - مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: ادبیات در ایران بسیار درآمدزا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، فاطمه طارمی در آئین رونمایی از رمان «پرژنیوم» در بندرعباس ضمن شادباش هفته کتاب و کتابخوانی گفت: خداوند را شاکرم که در کار و زندگی‌ام با کتاب و نوجوانان ارتباط دارم. آن هم با نوجوانانی که دغدغه‌شان کتاب است.

ادامه داد: با دودهه حضور در حوزه فرهنگ، ادعا دارم که کانون توانسته جریان ادبیات را تغییر بدهد. کانون بهترین خانه و در واقع خانه امن نوجوانان است زیرا آثار با نگاه کارشناسانه و با تیزبینی از چند فیلتر می‌گذرد.

وی افزود: تمام خط قرمزها که نوجوان باید در زیست سالم خود داشته باشد در کتاب‌های کانون رعایت می‌شود و نام مرغک کانون باعث اطمینان کامل کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها می‌شود و از این منظر شاید هیچ نهادی نباشد که با وسواس و حساسیت ویژه به خلق اثر برای رده‌های سنی اقدام کند.

او با تاکید بر اینکه کانون خودش را رقیب دیگر ناشران نمی‌بیند ابراز داشت: ما دوست داریم بهترین کار را انجام بدهیم و به دیگر ناشران مساعدت برسانیم. می‌خواهیم کتاب‌های با نشان مرغک به عنوان سند و مرجع برای آیندگان و دانشجویان و … باشد اما شاید ناشر خصوصی به خلق آثار فاخر و پژوهشی زیاد ورود نکند.

هدف کانون، ترویج و تولید محتوا برای نوجوان است

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: هدف کانون، ترویج و تولید محتوا برای نوجوان است. به کسب درآمد و اقتصاد فکر نمی‌کنیم به نوجوانان فکر می‌کنیم و این شاید اخلاقی ترین موضوعی است که کانون همواره به آن پایبند بوده و آن را به عنوان افتخار خود می‌داند.

این چهره دوستدار کتاب با اشاره به اینکه آمار به ما می‌گوید که ترجمه بر تالیف پیشی گرفته و بازار به سمت رمان‌های ترجمه رفته است، افزود: اما اینکه نوجوان دنبال قهرمان خود در رمان های خارجی است، تصور درستی نبوده و نوجوان ما در جستجوی رمان خودش، با شخصیت و قهرمان داستان سرزمین خودش است.

طارمی ادامه داد: در راستای فرمایش حضرت آقا که فرمودند: نوجوان را با قهرمانان خودشان آشنا کنید. انتشارات کانون اقدام به انتشار رمان ۱۰ جلدی نامداران با تیراژ ۲ هزار و ۵۰۰ جلد کرد و پیشتر هم ۱۰۰ رمان دیگر منتشر کرده که تاکنون به چاپ پانزدهم رسیده است.

این مقام مسئول گفت: مخاطب نوجوان ما دوست دارد با شخصیت‌های ایرانی مثل پروین اعتصامی و کیارستمی و … آشنا شود. بنابراین مخاطب باید بگوید که ما چه کتابی را چاپ کنیم و چه ژانری دوست دارد. زیرا ما اول نیازسنجی می‌کنیم و بر اساس نیاز مخاطب تولید محتوا می‌کنیم.

وظیفه ذاتی کانون معرفی چهره‌های جدید است

فاطمه طارمی درباره مجوز نشر در انتشارات کانون هم ابراز کرد: این انتشارات متشکل از شورای عالی است که از چهره‌های شاخصی نظیر مصطفی رحماندوست بهره می‌برد. اثر ارسال اگر از ممیزی شورا عبور کرد وارد حوزه تصویرگری می‌شود.

وی با اشاره به دغدغه‌های پروین پشتکوهی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان در زمینه چاپ داستان‌ها به گویش‌های بومی گفت: ما دوست داریم با نویسندگان شهرستانی ارتباط بگیریم و افتخار می‌کنیم که خدمت ما به کار شما بیاید. با تمام وجود تلاش می‌کنیم نیاز نوجوانان را در دورترین نقاط پاسخ بدهیم. نوجوان ما باید رمانی را بخواند که تالیف باشد و با مکان زیست خودش تطابق داشته باشد. بنابراین آغوشمان برای آثار مرتبط با نوجوانان باز است. دوست داریم با افتخار چاپ بکنیم و رونمایی بگیریم.

ادبیات در ایران درآمدزا است/ معرفی چهره‌های جدید وظیفه ذاتی کانون

او در پاسخ به این سوال که آیا ادبیات در ایران درآمدزا هست یا خیر؟ گفت: بله، ادبیات در ایران بسیار درآمد زا است. زنان و دختران ما می‌توانند از حوزهٔ ادبیات درآمد خیلی خوبی داشته باشند. نوشتن یک شغلی است که بانوان می‌توانند در کنار کارهای خانه در آرامش انجام بدهند و درآمد زایی خوبی بکنند. ما برای بسیار از کارها، حق تألیف هایی می‌دهیم که رقم بسیار بالایی است.

در ادامه طاهره مسافری، مجری برنامه، مولف و کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون، مطالبات ناشران و نویسندگان هرمزگانی را به مدیرکل انتشارات کانون انتقال داد و گزارشی از برگزاری جشنواره مهرواه زبان مادری در استان ارائه کرد و سپس از سختی و شیرینی‌های کار کانون گفت که کانونی ها را نمک گیر کرده است.

سرمایه ما در هرمزگان، مردم هستند

سپس مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان هم ضمن شادباش هفته کتاب و خیر مقدم گفت: ۶ دهه است که آثار فاخری از نویسندگان فرهیخته در انتشارات کانون چاپ و منتشر می‌شود.

پروین پشتکوهی، رونمایی رمان «پرژنیوم» در هفته کتاب و کتابخوانی با میزبانی کانون هرمزگان را اتفاق مبارکی دانست و گفت: کانون جایی است که نمی‌گذارد شما بابت انتخاب کتاب، دغدغه داشته باشید.

وی با اشاره به مزیت کتاب و کتابخوانی اضافه کرد: با کتاب و کتابخوانی می‌توانید خودتان و در نتیجه جهان را تغییر بدهید.

او در گزارش وضعیت فرهنگ و ادبیات به مدیرکل انتشارات کانون گفت: ادبیات شفاهی ما بسیار غنی است. هرمزگان استان ثروتمندی است. مردم بسیار فوق العاده‌ای داریم، سرمایه ما در استان مردم هستند و خدا را بابت نعمت این مردم ادب دوست و فرزانه خیلی سپاسگزارم!

«پرژنیوم» یک اسم ساختگی و یک چالش قشنگ بود

در پایان نیز نویسنده کتاب رمان «پرژنیوم» از ابراز خرسندی در بندرعباس گفت: آرزوی ما نویسندگان و مترجمان این است که پیش مخاطب خاص باشیم و من با مخاطب خاص خودم طرف هستم. بنابراین خوشحالم امروز در کنار نوجوانان کتاب خوان هرمزگانی هستم.

ریحان جعفری با اعلام اینکه عاشق نشان مرغک کانون است ادامه داد: «پرژنیوم»، یکصدو دهمین اثر من و ماجرای تصادف پدر من است که به موجب وابستگی به او، در بیمارستان صحبت ها و یادداشت برداشتم. سوژه اصلی داستان من قرار بود یک بابایی مریض شود، تبدیل به یک نوجوان و سپس به دو تا خواهر نوجوان، عاشق ادبیات تبدیل شد و سرانجام به همت انتشارات کانون، چاپ و منتشر شد.

وی در خصوص اسم کتاب هم گفت: «پرژنیوم» یک اسم ساختگی و یک چالش قشنگ بود و نام یک داروی ساختگی است.

او در ادامه به سؤالات پرتکرار نوجوانان کتابخوان عضو کانون در زمینه کتاب، نویسندگی، انتخاب سوژه، مراحل خلق کتاب، شخصیت‌های داستان و … با شکیبایی و به تفصیل پاسخ داد.

این کتاب چهارشنبه (۲۴ آبان ماه) در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان باحضور تصویرگران، شاعران، نویسندگان، اهالی رسانه و اعضای نوجوان کتابخوان کانون رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها