جمعه ۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
سرانه امانت کتاب کودکان در خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری/ تولید ۴ کتاب صوتی در کانون پرورش فکری

خراسان شمالی- مدیرکل کانون پرورش فکری و هنری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی گفت: سرانه امانت کتاب کودکان و نوجوانان خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارای گسترده‌ترین شبکهٔ کتابخانه‌های کودکان و نوجوانان است و همچنین از برجسته‌ترین تولیدکنندگان و ناشران کتاب‌های کودکان و نوجوانان در ایران به‌شمار می‌رود. کانون همچنین تهیه‌کنندهٔ فیلم و سایر فراورده‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان هم بوده‌است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان شمالی نیز با ۱۴ هزار عضو کودک و نوجوان نیز در راستای ترویج و رونق فرهنگ و کتاب و کتابخوانی از هیچ تلاشی فروگذار نبوده است.

این کانون با داشتن ۲۰ مرکز در سراسر استان خراسان شمالی سعی کرده است که در حوزه کتاب و کتابخوانی پیش‌رو باشد.

فرهاد آقابیگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: اعضای کانون‌های پرورش فکری در استان خراسان شمالی هر کدام به تنهایی به طور میانگین ۹ جلد کتاب از کتابخانه‌ها به امانت گرفته‌اند.

پنج هزار کودک و نوجوان عضو کانون پرورش فکری

وی بیان کرد: کودکان و نوجوانان عضو کانون‌های ثابت و سیار این استان پنج هزار نفر هستند که با احتساب این تعداد، اعضای کانون‌ها به ۱۴ هزار نفر رسیده است.

آقابیگی با بیان مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: برگزاری مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره‌ی قصه‌گویی و دریافت بیش از ۵۵۰ اثر و همچنین اکران انیمیشن بچه زرنگ همزمان با هفته ملی کودک در سینماهای استان به سرانجام رسیده است.

وی با اشاره به «طرح پیک امید و امداد فرهنگی» تصریح کرد: کاروان فرهنگی هنری تماشاخانه سیار کانون با تئاتر «کلاغ بلا توپ طلا» مهمان کودکان و نوجوانان خراسان شمالی بود که حدود هشت هزار نفر در شهرها و روستاهای استان و همچنین مناطق کم برخوردار از این طرح استقبال کردند.

تولید و عرضه چهار کتاب صوتی در سال جاری

آقابیگی خاطر نشان کرد: چهار عنوان کتاب صوتی با موضوعات شعر و داستان برای گروه‌های سنی کودک و نوجوان در قالب کتاب الکترونیک و صوتی با همکاری اداره کل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سال جاری تولید و عرضه شد.

سرانه امانت کتاب کودکان در خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری/ تولید ۴ کتاب صوتی در کانون پرورش فکری

وی افزود: براساس اعلام سازمان اداری کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی همزمان با چند دستگاه اجرایی دیگر رتبه نخست جشنواره شهید رجایی را به خود اختصاص داد.

آقابیگی بیان کرد: بیش از ۱۹۰ هزار دانش‌آموز در استان خراسان شمالی از مخاطبان کانون پرورش فکری و هنری هستند که ۱۴ هزار نفرشان در مراکز سراسر استان عضو هستند.

وی با بیان تعداد مراکز کانون در استان خراسان شمالی، مطرح کرد: ۱۰ مرکز ثابت و ۱۰ مرکز سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان خراسان شمالی فعال و در حال خدمات دهی به اعضا و علاقمندان هستند.

برگزاری ۲۵۰ کارگاه برای کودکان ونوجوانان

آقابیگی با اشاره به تعداد برگزاری کارگاه‌هایی با موضوعات مختلف در کانون گفت: در سال جاری برای کودکان و نوجوانان استان خراسان شمالی ۲۵۰ کارگاه تخصصی فرهنگی، ادبی و هنری در کانون‌های پرورش فکری سراسر استان برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۲هزار و ۵۰۰ نفر از اعضای این کانون در رشته‌هایی از جمله نوشتن خلاق، کاردستی، سفال، خوشنویسی، عکاسی، انیمیشن، بازیگری، قصه‌گویی و اوریگامی شرکت کرده‌اند.

آقابیگی اظهار کرد: در کارگاه‌هایی از جمله معرفی کتاب، کتابخوانی، نقد کتاب، نمایش و نقد فیلم، معرفی ایام و معرفی سرزمین حدود ۲ هزارو دویست نفر مشارکت داشته‌اند.

آغاز فعالیت نخستین خانه محیط زیست در مراکز کانون

مدیرکل کانون پرورش فکری و هنری خراسان شمالی در ادامه گفت: افتتاح و آغاز فعالیت نخستین خانه محیط زیست استان خراسان شمالی در ۲ مرکز کانون با هدف جذب و جلب مشارکت هدفمند و تاثیرگذار مردم با هدف ارتقای سواد حوزه محیط زیست کودکان و نوجوانان از دیگر اقدامات مهم این کانون بوده است.

وی بیان کرد: تئاتر تخصصی سمندر و شهر کاغذی مخصوص کودکان تولید و در تماشاخانه ترنج با استقبال بیش از ۵ هزار کودک در طول یک هفته اکران گردید.

۱۳۰ هزار جلد کتاب در مراکز کانون پرورش فکری

آقابیگی تصریح کرد: با توجه به اهمیت مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان در جهت بالابردن سطح آگاهی، بیشتر برنامه‌های کانون پرورش بر اساس کتاب و کتابخوانی اجرا و هر ساله خرید و توزیع کتاب‌های جدید در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی گفت: با توجه به عضویت ۱۴ هزار نفری اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی، هم اکنون این مراکز با کمبود کتاب روبرو که حل این مسئله نیازمند اعتبار است.

سرانه امانت کتاب کودکان در خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری/ تولید ۴ کتاب صوتی در کانون پرورش فکری

وی در پایان تاکید کرد: استان خراسان شمالی جایگاه نخست سرانه فضای کتابخوانی را به نسبت جمعیت در کشور داراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها