یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
دغدغه بنیاد ایران‌شناسی شناساندن هویت ارزشمند ایرانی اسلامی است

آذربایجان‌غربی _ رئیس بنیاد ایران‌شناسی کشور گفت: دغدغه بنیاد ایرانشناسی، شناساندن هویت ارزشمند ایرانی اسلامی است و هیچ کشوری از نظر ارزش‌های تمدنی به پای تمدن ایرانی نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، محمد حسین رجبی دوانی عصر یکشنبه در نشست خبری گفت: هجمه گسترده فرهنگ غربی، موجب نفوذ مراسم بیگانه با فرهنگ ایرانی و اسلامی در جامعه شده است.

وی افزود: سعی می‌کنیم با ترویج فرهنگ خود و برحسب داشته‌هایمان مراسم فرهنگی و باستانی خود را پاس داشته و جایگزین فرهنگ غرب کنیم.

این مسئول گفت: دغدغه بنیاد ایران‌شناسی، شناساندن هویت ارزشمند ایرانی اسلامی است و هیچ کشوری از نظر ارزش‌های تمدنی به پای تمدن ایرانی نمی‌رسد.

وی با اشاره به اینکه بنیاد ایران شناسی در سال ۷۶ توسط حسن حبیبی تاسیس شد، بیان کرد: این بنیاد با علم بر اینکه مراکز فرهنگی بسیاری در کشور داریم فلسفه وجودیش معرفی و ترویج تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران است.

۱۹ استان نمایندگی بنیاد ایران‌شناسی دارند

رجبی ادامه داد: در ۱۹ استان نمایندگی داریم و درصدد هستیم با همکاری وزارت کشور به زودی در سایر استان‌ها نیز نمایندگی تاسیس کنیم.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی کشور با اشاره به پدید آمدن آثار و کتب فاخر توسط بنیاد ایران‌شناسی از بدو تاسیس تاکنون، خاطرنشان کرد: در مدیریت جدید تلاش این است که ارزش‌های بلند تاریخ و فرهنگ ایران را در سه دوره ایران باستان، ایران دوره اسلامی و ایران انقلاب اسلامی بررسی و ترویج دهیم.

رجبی ادامه داد: یکی از برنامه‌های بنیاد ایران‌شناسی، نهادینه کردن عشق و تعصب به پرچم توسط جوانان است زیرا برای کشور ما علاوه بر اینکه پرچم تقدس ملی دارد، تقدس دینی هم دارد از این رو تلاش می‌کنیم عشق و تعجب به پرچم در بین جوانان و مردم را شعله ورتر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما تلاش داریم در بنیاد ایران‌شناسی تاریخ ایران را در سه مقطع دوره ایران باستان، دوره اسلامی و دوره انقلاب اسلامی بررسی و تحلیل کنیم و در آن را در ابعاد ملی و بین المللی بشناسانیم.

۱۰۰ پایان نامه در داخل و خارج کشور بصورت مجازی در بنیاد ایران‌شناسی آذربایجان‌غربی کار شده است

سعید عضدالدینی ملکی، سرپرست نمایندگی بنیاد ایران‌شناسی در آذربایجان غربی نیز در ادامه گفت: بنیاد ایران‌شناسی استان، ۲سال بعد از تاسیس این نهاد، تاسیس شده و تاکنون ۱۰۰ پایان نامه در داخل و خارج کشور بصورت مجازی کار شده است.

وی ادامه داد: بنیاد از تمام وقایع و رخدادهای تاریخی و فرهنگی اتفاق افتاده در استان حمایت می کند.

ملکی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در بنیاد ایران‌شناسی استان چندین بانک از اسناد و تصاویر آذربایجان غربی وجود دارد.

وی گفت: بنیاد ایران‌شناسی با اهداف علمی و پژوهشی از جمله ایجاد محیط مناسب برای مطالعه و بهره‌گیری فرهیختگان استانی، دانش‌پژوهان و دانشجویان علاقه‌مند به امور فرهنگی و تمدنی استان آذربایجان‌غربی، هماهنگ کردن پژوهش‌های مربوط به استان، بالابردن سطح آگاهی گروه‌های اجتماعی و فرهنگی مردم استان از پیشینه تاریخی تمدنی و فرهنگ ایران و تقویت حس میهن‌پرستی و آرمان‌خواهی مردم استان و تحکیم ارکان هویت ملی و اسلامی و مقاومت در برابر جلوه‌های گوناگون پنهان و آشکار تهاجم فرهنگی بیگانه و ایجاد کتاب‌خانه تخصصی در آذربایجان‌غربی تشکیل شد.

سرپرست بنیاد ایران‌شناسی شعبه آذربایجان‌غربی ادامه داد: دربنیاد ایران‌شناسی شعبه آذربایجان‌غربی درحال حاضر بیش از ۴ هزار جلد کتاب تخصصی استان، ۱۰ هزار جلد فایل کتابی و نزدیک به ۷ هزار عکس و سند نگهداری می‌شود.

به گزارش ایبنا؛ عقد تفاهم‌نامه همکاری با داشنگاه ارومیه، حوزه هنری آذربایجان‌غربی و دیدار با حجت الاسلام سید مهدی قریشی، امام جمعه ارومیه و نماینده ولی فقیه از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه محمد حسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی کشور بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها