دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
وجوه پنهان محمدتقی‌بهار از زبان دهخدا و زرین‌کوب

کارگردان نمایش «مرغ سحر» گفت: همه بزرگان از علامه دهخدا تا زرین‌کوب، درباره محمدتقی بهار اظهارنظرهای جالب و خاصی دارند که از آن‌ها برای این نمایش استفاده کردم.

رضا حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به علت انتخاب محمدتقی بهار، ادیب، سیاستمدار، استاد دانشگاه، تاریخ‌نگار و روزنامه‌نگار به عنوان موضوع نمایش «مرغ سحر» گفت: اگر به دنبال نمایشی در حوزه ایران باشیم، باید به سراغ مفاخری برویم که برای ایران کارهای بسیاری انجام داده‌اند و زندگی خود را برای تعالی این کشور گذاشتند.

وی درباره این اثر که در چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد، افزود: اگر بخواهیم تئاتر ملی داشته باشیم، باید به شخصیت‌هایی نظیر محمدتقی بهار و دیگر مفاخر کشور را به نسل امروز معرفی کنیم و از سختی‌های آن‌ها در راه تعالی بگوییم.

این کارگردان نمایش درباره استفاده از منابع برای شناختن بهار عنوان کرد: از بهار به عنوان شخصیتی شاعر در جامعه یاد می‌شود. ما در نمایش «مرغ سحر» سعی کردیم سراغ وجوه پنهان بهار برویم. سراغ آن بخش‌هایی که به درام نزدیک‌تر است. برای من مسئله پراهمیت سخن دیگران درباره بهار بود؛ از علامه دهخدا تا زرین‌کوب که همه این بزرگان درباره او اظهارنظرهایی خاص و جالبی دارند که من از آن‌ها استفاده کردم.

رضا حسینی با اشاره به صحنه آغاز نمایش «مرغ سحر» گفت: صحنه آغاز نمایش با بازجویی بهار در دوره پایان قاجار آغاز می‌شود. بعد از آن بازجویی‌های او در هر دوره ادامه پیدا می‌کند و زمان زیادی را در زندان و تبعید می‌گذراند. بیشتر این بخش از زندگی محمدتقی بهار در نظرم بود.

گفتنی است در چهارمین روز جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر و در بخش هویت ملی، نمایش «مرغ سحر» به کارگردانی رضا حسینی از مشهد با مدت‌زمان ۸۵ دقیقه، در ۲ نوبت ۱۸ و ۲۰:۳۰ در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر اجرا شد.

این نمایش درباره زندگی ادبی و سیاسی ملک‌الشعرا بهار ساخته‌شده و میزان تأثیرگذاری شعر او بر جریانات اجتماعی زمان رضاخان را به رخ مخاطب می‌کشد. نمایشی که حجم بالای دیالوگ‌های آن نه‌تنها از جذابیتش کم نکرده بلکه بر آن افزوده است. این اثر، به نویسندگی، آرش خیرآبادی و کارگردانی رضا حسینی تولید مشترک، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها