چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
نشست نقد و بررسی کتاب «قهرمان هزار چهره» برگزار می‌شود

بوشهر - نشست نقد و بررسی کتاب «قهرمان هزار چهره» با تسهیل‌گری حبیب صادقی، کارشناس و فعال حوزه کتاب به همت کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، این نشست ساعت ۱۰ پنجشنبه در کتابخانه عمومی خلیج فارس با حضور جامعه کتابخوان بوشهر برگزار می‌شود.

کتاب «قهرمان هزار چهره» نوشته جوزف کمپبل، اسطوره‌شناس آمریکایی است که در اسطوره‌شناسی تطبیقی و دین‌شناسی تطبیقی تخصص داشت. وی در این کتاب، اسطوره‌ها و نمادگرایی‌ها را با بیانی جذاب روایت کرده است. به عبارت بهتر، کمپبل در «قهرمان هزار چهره» نظریه‌های خود را در مورد دلایل بیان اسطوره‌ها و نحوه کمک آنها به ما در یافتن جایگاه خود در جهان مطرح و تبیین می‌کند.

این اثر که برای نخستین‌بار در سال ۱۹۴۹ منتشر شد با استفاده از بینش‎های روحی و روانی، روانکاوی مدرن را با کهن الگوهای اسطوره‌شناسی جهان ترکیب و نقشه‎راهی برای پیمودن مسیر ناامیدکننده زندگی معاصر ایجاد کرد.

در بخشی از کتاب «قهرمان هزار چهره» می‌خوانیم: «اسطوره‌های بشری در این جهان مسکون در هر زمان و مکان به نوعی تجلی می‌یابند. اسطوره روح زنده هر آن چیزی به شمار می‌رود که از فعالیت‌‎های ذهنی و فیزیکی بشر نشأت گرفته است. گزاف نیست اگر ادعا کنیم اسطوره همانند دری پنهان است که از طریق آن انرژی لایزال کیهانی در فرهنگ بشری تجلی می‎یابد. دین فلسفه و هنر اشکال اجتماعی تاریخی و اولیه اکتشافات مهم علمی و فنی و رویاهای شبانه همه حباب‎هایی هستند برآمده از حلقه جادویی اسطوره.

شگفتی این‌جاست که نیروی برانگیزاننده هسته خلاق درون در دل قصه‌های کوچک و کودکانه پریان سکنی دارد. مثل این‌که بگوییم طعم اقیانوس در یک قطره کوچک و راز زندگی در تخم یک حشره خلاصه می‌شود؛ چراکه نمادهای اسطوره‎ای مصنوعی نیستند، نمی‎توان آنها را اختراع کرد، تحت انقیاد درآورد یا برای همیشه سرکوبشان کرد. آنها زاده‎های خود‎به‎خودِ روان هستند و هر کدام در درون خود نطفه منبع اصلی را سالم و بی‌نقص حمل می‎کنند…»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها