پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵
آموزش داستان و شعر با یک سیاست کلی امکان پذیر نیست

محمود پوروهاب، نویسنده و مدرس داستان و شعر گفت: نمی‌توان در حوزه آموزش داستان و شعر یک حکم کلی و یک سیاست جامع برای انتخاب استاد، منابع آموزشی و شیوه تدریس درنظر گرفت.

محمود پوروهاب در حاشیه برگزاری دومین دوره آموزشی شعر و داستان قاصدک که به میزبانی تفت از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران در حال برگزاری است، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: نمی‌توان توقع داشت که استادان و نویسندگان و شاعران در انتخاب ملاک‌های استاد کارگاه‌های داستان و شعر و نیز منبع آموزشی به توافق برسند چراکه هرکس دیدگاه خود را دارد و امکان دارد تا ۸۰ درصد نیز مشترکاتی داشته باشند ولی باز تفاوت‌هایی دارند.

این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان افزود: هرکس دلایل خاص خود را برای انتخاب روش تدریس دارد و مشلی نیز ایجاد نمی‌شود و اگر تنها یک روش خاص را درنظر بگیریم نقطه ضعف خواهد بود. یک استاد کارگاه داستان و شعر راهکارهایی را ارائه می‌دهد ولی این ادب‌جو و شاعر و نویسنده نوقلم است که روش خود را انتخاب می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید به تفاوت نسل‌ها هم توجه کرد، گفت: به طور خاص در حوزه ادبیات کودک و نوجوان ممکن است نگاه نویسنده نوقلم به فطرت و نیاز مخاطبش نزدیک‌تر باشد و خود نوینسده و شاعر است که باید روش، جهان‌بینی، زبان و رویکرد خود را انتخاب کند.

پوروهاب همچنین با تاکید بر اینکه نمی‌توان درباره ترجیح استفاده از منابع ترجمه یا تالیف در آموزش داستان‌نویسی اظهارنظر کرد، افزود: می‌توان آثار خوب را به ادب‌جویان معرفی کرد ولی ادبیات حکم‌ّ‌بردار نیست و نمی‌توان گفت تنها همین روش یا منبع را انتخاب کنند. وظیفه استاد در کارگاه‌های شعر و داستان این است که بیاموزد ادب‌جو چگونه کاری خلاقانه ارائه دهد تا پیشرفت کند. برای موفقیت در داستان‌نویسی و شعرسرایی هم استعداد و نیز آموزش ضروری است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدعرفانی IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    سلام.من نویسنده داستان بزرگسالان هستم.وبطورکلی علاقه مند به شعر وهنر وآشنا باآن.باری آنچه ایشان از منظر نویسنده داستان کودکان بیان کردند باچشم انداز نویسنده ی بزرگسال کمی متفاوت ست. دنیای کودکان باندازهی خودشان کوچک وپاک وبی آلایشست ولی متاسفانه در دنیای بزرگترها مناسبات انسانها پیچیده وبغرنج ست .البته اینکه نویسنده کودکان هم چون نویسنده ی بزرگسالان آدم بزرگیست ولی چون چون انسانهای دیگر خاستگاه اجتماعی منحصر بفردی دارد لذا سیر صیرورت وشدنش گرچه ممکنست مختصات مشترکی داشته باشد ولی چه بلحاظ ژنتیکی وچه اکتسابی متفاوت ودگرگونه ست.وهمین تنوع در آفرینش ست که آثار متنوع وگونه گون خلق میشود وبهمین گونه اگر بحث آموزش درعرصه ی هنر ازجمله شعر و داستان برای شاگردان وهنرجویان دربین باشدلاجرم آموزگار واستاد نیز عطر و بوی متفاوتی را ساطع می‌کند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها