شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
جنبش هنر مکزیک الهام گرفته از سنت مردم باستان است

کتاب «نقاشان مکزیک» نوشتهٔ مکینلی هِلم و ترجمهٔ رضا رضایی در ۳۵۵ صفحه با ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۳۸۰ تومان از انتشارات فنجان منتشر و وارد بازار کتاب شد.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «نقاشان مکزیک» نوشتهٔ مکینلی هِلم و ترجمهٔ رضا رضایی در ۳۵۵ صفحه با ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۳۸۰ تومان از انتشارات فنجان منتشر و وارد بازار کتاب شد.

نویسندهٔ کتاب «نقاشان مکزیک» نه‌تنها با درنظرگرفتن سبک و سیاق نقاشی در مکزیک مخاطب را آشنا می‌کند؛ بلکه وی در طول نگارش این کتاب با برجسته‌ترین نقاشان مکزیک دیدار و گفت‌وگو کرده و هم آثارشان را دیده و مورد بررسی قرار داده است.

به همین سبب همان‌طور که مترجم در پیشگفتار کتاب آورده است مکینلی هِلم هنگام نگارش کتاب در موقعیتی بوده که شرح درستی بر جنبش هنری مکزیک داشته است و از آن به‌عنوان «رنسانس هنری مکزیک» یاد کرده است. وی جنبش «رنسانس هنری مکزیک» را به‌عنوان جنبش بزرگ هنری با گرایش‌ها، شخصیت‌ها و آثاری یاد می‌کند که در تکوین هنر نقش بسزایی داشته‌اند.

در قسمتی از پیشگفتار کتاب «نقاشان مکزیک» از زبان مترجم می‌خوانیم: عوامل بسیاری در شکل‌گیری نهضت هنری مکزیک دخیل بوده‌اند: انقلاب، رژیم پس از انقلاب، سندیکای هنرمندان که به همت سیکِئیروس پا گرفت و هنرمندان را برای همکاری در چارچوب سبک ملی قدرتمندی متشکل کرد. عقاید سیاسی ریوِرا و تأثیر این عقاید بر کار هنری او، همدلی و همراهی اوروسکو، رشد و بالندگی نقاشان جوان، طرز زندگی هنرمندانی که با دستمزد کم آثار هنری می‌آوردند، پیوند هنر زمانه باهنر بومی و تاریخی، کشف دوبارهٔ تکنیک‌های دیوارنگاری بومی و اروپایی، تأثیرپذیری از نقاشی مدرن (امپرسیونیسم، اکسپرسیونیسم، کوبیسم و سوررئالیسم) حمایت دوستداران هنر، حضور نیروهای مذهبی و غیرمذهبی در آثار اولیه و عوامل متعدد دیگر که نویسنده شناخت عمیقی از همهٔ اینها داشته است.

در ابتدای کتاب «نقاشان مکزیک» مکینلی هِلم به‌عنوان نویسنده گفته است: سیر تحول هنر مکزیک سرراست و یکنواخت نبوده است، تاریخ این هنر را اگر تقویمی دنبال کنیم به نتیجهٔ خاصی نمی‌رسیم. هنرمندان معاصر مکزیک به سنت بومی متکی‌اند که بیش از دو هزار سال قدمت دارد و در برهه‌هایی به کمال هنری نیز رسیده، اما خودشان می‌گویند فقط از چند منبع تأثیر مستقیم پذیرفته‌اند.

هنر مکزیکی‌ها با دو منبع الهام گرفته است: یکی هنر مردم باستان که پیش از ورود اسپانیایی‌ها زندگی می‌کردند، و دیگری هنرهای سنتی مردم. هنرمندان مکزیک خود را وامدار راهبان و کشیشانی نیز می‌دانند که در نمازخانه‌ها و خلوتگاه‌های دیرهای دورهٔ استعمار بر دیوارها نقاشی می‌کردند.

مکینلی هِلم در کتاب «نقاشان مکزیک» جنبش جدید نقاشی در مکزیک را نتیجهٔ شکوفایی سیر بی‌وقفهٔ تکوین هنر بومی نمی‌داند؛ بلکه بیشتر نوعی اعادهٔ ناگهانی احساس، ذوق، ذائقه و آگاهی می‌داند، آن هم بعد از وقفه‌ای که مشخصه‌اش فقط تقلید رضایت‌مندانه بوده است. به همین سبب وی بهترین آثار نقاشی در مکزیک را این‌طور معرفی می‌کند: پایبندی به فوت و فن‌ها و مهارت‌ها، احترام به حق تماشاگر برای لذت‌بردن از تماشا و صورت‌بندی امساک آمیز فرم‌ها به همراه تنوع در احساس و عاطفه.

کتاب «نقاشان مکزیک» با تمرکز بر نقاشی در مکزیک و نقاشان مکزیکی روایتگر زندگی و آثار هنرمندانی است که در جنبش هنر مکزیک نقش بسزایی داشته‌اند. این کتاب نه‌تنها یک کتاب تخصصی ضمن هنر نقاشی در مکزیک است؛ بلکه روایتگر زندگی هنرمندانی است که در این هنر معاصر دست داشته‌اند و منجر به تحولات بسزایی در این هنر شده‌اند.

کتاب «نقاشان مکزیک» نوشتهٔ مکینلی هِلم و ترجمهٔ رضا رضایی در ۳۵۵ صفحه با ۱۰۰۰ نسخه در پاییز ۱۴۰۲ در نوبت اول به قیمت ۳۸۰ تومان از انتشارات فنجان منتشر و وارد بازار کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها