سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
«در طریق ادب» به بازار آمد

کتاب «در طریق ادب؛ از فردوسی تا نیما» نوشته سعید حمیدیان راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سعید حمیدیان، استاد توانای ادبیات فارسی، در پژوهش‌های مختلف خود کوشیده است تا راز مانایی و رمز انسجام محتوایی و ادبی شماری از آثار ادبی را بر خواننده آشکار کند و او را در التذاذ وسیع‌تر از این آثار یاری دهد.

کتاب «در طریق ادب؛ از فردوسی تا نیما» مجموعه‌ای منتخب و بسیار خواندنی از کتاب‌ها و مقاله‌های حمیدیان درباره شاهنامه فردوسی، پنج‌گنج نظامی، بوستان و غزل سعدی، غزل حافظ، شعر سبک هندی و آثار معاصران مانند پروین اعتصامی و نیما یوشیج است.

مجموعه نوشته‌های حمیدیان در این اثر علاوه بر آنکه راهنمایی برای منتقدان و محققان ادبی جوان‌تر محسوب می‌شود، خوانندگان را در معرض سیری تاریخی از تحولات شعر کهن و شعر نوی فارسی نیز قرار می‌دهد.

در بخشی از مقاله سعید حمیدیان با عنوان «سمبولیسم نیمایی: ندای نماد» می‌خوانیم: «در مجموع راز مقبولیت شعر نیما در میان نسل‌های بعدی و نیز در جواز بقای آن در ادب گران‌ُنگ این سرزمین در آمیزه‌ی موزون محتوی-عاطفه- تخیل است. پیداست که او در این راه سبب مطالعاتی گسترده و تاملاتی ژرف در شعر گذشته‌ی پارسی بیشترین بهره را از برخی تجارب عبرت‌آموز آن برگرفت. برای نمونه نمی‌خواست شعرش تکرارگر هیچ‌یک از این ویژگی‌ها باشد: نظم خشک و کم‌تخیل ناصرخسرو، هرچند گران‌ّبار از مایه‌های عقیدتی و حکمی؛ شعر امثال نظامی و خاقانی که گرچه عالی و بسیار ظریف است ولی از نظر شکلی افزونی و چربش محسوسی بر محتوی در آن مشهود است چنانکه در بافت سخت فشرده‌ی آن اغلب عنصر خیال بر دیگر عناصر چیره و از همین رهگذر گاه دارای ازدحام تصویری و نیز کوتاهی لفظ است؛ شعر مشهور به سبک هندی که در عین گرایش‌های آشکار به زبان مردمی و با وجود برخورداری از ارزش‌ها و خلاقیت‌های موضعی در بسیاری موارد به سبب خصیصه‌ی «بیت محوری» دارای ساختار گسسته و مغایر با وحدت و تمامیت به عنوان یکی از اصول و شروط مطلق و همه‌پذیر شعر و نیز خیال‌پروری مفرط و گاه تا سرحد خیال‌بازی خنک و اوج ازدحام تصویری است و سرانجام شعر مشروطیت که درباره‌اش ما در حدود اهداف این مقال و دیگران به تفصیل گفته‌اند.»

انتشارات مروارید این کتاب را در ۲۷۶ صفحه با شمارگان ۳۳۰ نسخه و بهای ۲۲۰ هزار تومان عرضه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها