پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۶
پاتوق کتاب بندرعباس با ۲۶۰۰ عنوان در نمایشگاه مجازی حضور دارد

هرمزگان - مدیر کتابفروشی «پاتوق کتاب بندرعباس» در هرمزگان با اشاره به طرح نمایشگاه مجازی کتاب گفت: پاتوق کتاب بندرعباس با ۲ هزار و ۶۰۰ عنوان در  نمایشگاه مجازی حضور دارد.

یاسمن شجاعی حسن لنگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، با اذعان به حضور پر رنگ با بیش از شش هزار جلد کتاب در نمایشگاه مجازی گفت: امیدواریم نخستین حضورمان، توأم و منتج به تجربه شیرین و ماندگاری بشود.

او درباره حضور در نمایشگاه مجازی و ظرفیت‌های آن ادامه داد: نمایشگاه کتاب بر خلاف اسم و عنوان «نمایشگاه»، محلی برای معرفی و نمایش تازه‌های نشر و توانمندی‌های ناشران نیست بلکه محلی برای فروش مستقیم بود بنابراین این موضوع همیشه برای کتابفروشی‌ها چالش بود زیرا بعد از نمایشگاه، بازار کتاب وارد رکود چند ماهه می‌شد، بعضی از افرد نیز خرید یک سال سبد فرهنگی خود را حتی بدون توجه به نیاز از نمایشگاه کتاب انجام می‌داد.

وی ادامه داد: اینک در نمایشگاه مجازی هم فروشگاه‌های کتاب می‌توانند از درگاه فروش استفاده کنند و هم مخاطب می‌تواند از قیمت‌های رقابتی فروشگاه‌ها در مقایسه با هم و ناشرها به نیکی استفاده ببرد.

شجاعی با اذعان به اینکه اولین سالِ حضور در بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب را تجربه می‌کنیم، گفت: پاتوق کتاب بندرعباس با ۲ هزار و ۶۰۰ عنوان و بیش از ۶ هزار جلد کتاب در نمایشگاه حضور دارد و محصولات فرهنگی اش را ارائه می‌کند، هرچند ممکن است با چالش هایی روبرو شویم اما این فرصت را از دست ندادیم.

این بانوی دغدغه مند حوزه فرهنگ و ادبیات در ادامه افزود: کتابفروشی «پاتوق کتاب بندرعباس» چند هدف بزرگ را برای خودش تعریف کرده است که یکی از اولویت‌هایش در راستای زیست بوم جنوب و منطقه جغرافیایی و دیگری ترویج و تحکیم فرهنگ ایرانی اسلامی است.

او توضیح داد: در کنار همه کتاب‌های خوب در ژانرهای مختلف که در تمامی فروشگاه‌های دیگر، مخاطب می‌تواند پیدا کند از آنجایی که استان و شهر ما بندری و اقتصاد محور است و کتاب‌های تخصصی حوزه کسب و کار و رشد اقتصادی می‌تواند مفید باشد و به استان کمک کند را در دسترس مخاطبان قرار داده‌ایم.

این بانوی فرهیخته اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های خاص و البته مهم «پاتوق کتاب» نیز این است که در انتخاب درست و متناسب کتاب بر اساس نیاز مخاطب با کمک همکارانمان مشاوره می‌دهیم.

این کنشگر حوزه کودک با اشاره به اهمیت و ارزشمندی اشاعه فرهنگ کتاب‌خوانی بین کودکان و نوجوانان گفت: در زمینه فرهنگی اعتقاد داریم اگر کتاب قرار باشد چیزی را مخصوصاً در حوزه کودک و نوجوان به ما اضافه نکند، نباید ضرری داشته باشد. زیرا خط قرمز ما به موجب تاثیرگذاری عمیق و ماندگار، کتاب‌های کودک و نوجوان است و سعی و اهتممان بر آن بوده که کتاب‌هایی را داشته باشیم که به رشد صحیح فکری و خلاقیت کودک و نوجوان کمک کند و منجر به خودباوری و اعتماد بنفس او بشود.

یاسمن شجاعی حسن لنگی همچنین تشریح کرد: در «پاتوق کتاب» کودکان و نوجوانان با علاقه قلبی گاهی ساعت‌ها می‌نشینند و با همکاران ما گفت‌وگو می‌کنند و با کمک آن‌ها بر حسب نیاز، روحیه و رشدی که مد نظر دارند کتاب انتخاب می‌کنند.

این بانوی هرمزگانی با تاکید بر تفاوت‌های «پاتوق کتاب» با سایر کتابفروشی‌ها بیان کرد: به طور کلی می‌توانیم بگوییم «پاتوق کتاب» یکی از تفاوت‌های چشمگیری که با فروشگاه‌های دیگر دارد، اولویت قرار دادن نیاز و شأن مخاطبش بر فروش کتاب است. مثلاً آوردن هر کتاب با هر ترجمه‌ای یا حتی هر قلمی (از لحاظ سطح نویسندگی) در پاتوق کتاب را توهین به شعور مخاطب می‌دانیم حتی اگر برای ما سود زیادی داشته باشد و اگر به طور اتفاقی کتابی خارج از استانداردها وارد فروشگاه بشود یا از قفسه‌ها جمع شده و از دسترس مخاطب دور می‌شود و یا صادقانه مخاطب را در جریان نقاط ضعف کتاب قرار می‌دهیم و اختیار و انتخاب را بر عهده خودش قرار می‌دهیم.

پاتوق کتاب بندرعباس با ۲۶۰۰ عنوان در نمایشگاه مجازی حضور دارد

شجاعی با اشاره به دیرینگی فعالیتش با خانه کتاب نیز گفت: «پاتوق کتاب» سالیان سال از زمان طرح‌های تخفیف فصلی با خانه کتاب در ادوار و دولت‌های مختلف همکاری دارد اما یکسری قوانین دست و پاگیر برای فروشگاه ها وجود دارد که در ارائه بهتر محصولات، آن‌ها را محدود می‌کند. اما اگر این شرایط نبود قطعاً ما می‌توانستیم با عناوین بیشتر و حتی قیمت‌های مناسب‌تر و رقابتی تری برای شرکت در نمایشگاه مجازی اقدام کنیم اما یک سری عوامل که لحاظ می‌شود برای ما شرایطی را ایجاد کرده است که به ناچار بخشی از کالاهایمان را بارگذاری نکردیم چون متضرر می‌شدیم و هزینه پشت جلد یک کتاب، صرفاً از هزینه بسته بندی کمتر می‌شد چه برسد به هزینه‌های ارسال و سایر درصد هایی که باید پرداخت شود.

وی همچنین گفت: مخصوصاً در بندرعباس، هزینه ها بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده و صحبت‌هایی که با همکاران دیگر فروشگاه ها حتی در کلانشهرها انجام شده، حداقل ۳ برابر است. یعنی اگر هر فروشگاه در هر جای ایران ضرری می‌کند ما در بندرعباس ۳ برابر بیشتر ضرر می‌کنیم. زیرا ما کتاب ها را با قیمت پشت جلد خریداری شده از سمت ناشر بدون هیچ تغییری به فروش می‌رسانیم اما به هر حال تصمیم گرفتیم در طرح فروش مجازی شرکت کنیم، به موجب اینکه لازم بود اسم «پاتوق کتاب بندرعباس» به عنوان نماینده استانی بین پنل‌های کتابفروشی‌ها حتی در صورت متضرر شدن باشد.

یاسمن شجاعی در پایان نیز گفت: مخاطبان باید بدانند که فروشگاه هایی که در استان، شهر و یا همسایگی یشان هستند ممکن است خدمات بهتری نسبت به ناشر ها ارائه کنند.

به گزارش ایبنا، «پاتوق کتاب بندرعباس» در خیابان دانشگاه مرکز استان هرمزگان، ۵۰ متر بعد از مرکز جهاد دانشگاهی و در انتهای پاساژ کاکتوس قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط