جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۹
جلال بزرگ‌ترین روشن‌فکر ایران معاصر است

مجید آقایی،‌ نویسنده و پژوهشگر ادبی گفت: جلال بزرگ‌ترین و درست‌ترین روشن‌فکر ایران معاصر است و تمام مولفه‌های یک فرد روشن‌فکر را نه تنها در آثار خود بلکه در سبک زندگی و نوع زیست فردی و اجتماعی او قابل مشاهده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در سومین روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مراسم رونمایی و معرفی از کتاب «جلال در آینه قرن» به نویسندگی مجید آقایی و با حضور محمدحسین دانایی، خواهرزاده جلال آل احمد در سرای ادبیات برگزار شد.

محمد اسماعیل حاجی علیان، نویسنده و پژوهشگر اجرای این برنامه را برعهده داشت و در ابتدا بخشی از کتاب «جلال در آینه قرن» که انتشار و رونمایی آن با تولد ۱۰۰ سالگی جلال آل احمد شده است، خواند و سپس از مجید آقایی دعوت کرد که درباره جلال آل احمد و اینکه چرا این کتاب را نگارش کرده است، توضیح دهد.

مجید آقایی درباره جلال آل احمد و اتفاق مثبتی که با پرداختن به آرا و افکار این نویسنده بزرگ ایرانی رقم می‌خورد، صحبت و گفت: در پاسخ به اینکه چرا جلال آل احمد را انتخاب کرده‌ام باید یک پیش زمینه را خدمت شما عرض کنم. بعد از شروع عصر مدرنیته، جایگاهی که ادبیات و رسانه پیدا کرد در حوزه فرهنگ، منجر به نشر آرا و تفکرات اندیشمندان در حوزه‌های مختلف برای آگاهی جوامع شد؛ اما حضور آرا و نظرات افرا در آثار و کتاب‎‌ها صرفاً به معنی ماندگاری آن‌ها نیست، در دوران معاصر فردی که توانست آرا و نظرات خود و همچنین جسارت و قدرتی که در عرض بیان، تفکرات خود دارد جلال آل احمد است.

وی افزود: وقتی درباره جلال آل احمد صحبت می‌کنیم، مراد ما فردی است که در تمام ۵ دهه‌ای که از درگذشت آن گذشته است، افکار، تفکرات و آرای او هنوز در سطوح فرهنگی و هنری تاثیر گذار است و این تاثیرگذاری عموماً به صورت ناخداگاه است، زیرا که جلال در بطن و فرهنگ ایران ریشه کرده است و تاثیرگذاران متعددی خود از جلال و نوع روشنفکری او تاثیر پذیرفته اند.

نویسنده و گردآورنده کتاب «جلال در آینه قرن» گفت: جلال آل احمد در مقدمه کتاب «خدمت و خیانت روشنفکران» در تعریف روشنفکری آورده است که لغت روشنفکر برای برگردان انگلیسی آن لغت درستی نیست و با توجه با ماهیت و حتی ساختار لغوی این کلمه تعریف دقیق تری را ارائه می‌دهد و من در کتاب «جلال در آینه قرن» به گونه‌ای بیان کرده‌ام که جلال بزرگ‌ترین و درست‌ترین روشن‌فکر ایران معاصر است و تمام مولفه‌های یک فرد روشن‌فکر را نه تنها در آثار خود بلکه در سبک زندگی و نوع زیست فردی و اجتماعی او قابل مشاهده است.

آقایی با اشاره به نگاه روشن‌فکرانه جلال آل احمد و اینکه چه فاکتورهایی از شخصیت جلال در کتاب «جلال در آینه قرن» آمده است، درباره ویژگی‌های یک فرد روشنفکر اظهار کرد: هوشمند و متفکر بودن، آزادی از قید تعصب و تهجر، احساس مسئولیت اجتماعی داشته باشد، انتخاب و آزادی در عمل، توانایی ابراز مخالفت در مقابل ایرادات نظام حاکم که این نقد صرفاً برای تخریب نیست، بلکه خط مشی برای بهود آن خواهد بود.

در ادامه حاجی علیان یک بخش دیگری از کتاب «جلال در آینه قرن» را قرائت کرد و از محمدحسین دانایی دعوت کرد که درباره جایگاه و وجهه فردی و همچنین اجتماعی دایی خود، جلال آل احمد، صحبت کند.

محمد حسین دانایی با اشاره به اینکه جلال آل احمد را «آق دایی جلال» صدا می‌کرد، درباره این نویسنده و معلم عنوان کرد: شغل جلال آل احمد آموختن بود، او هم نویسنده بود هم معلم، اما قلم و نوشتار او برای درآمدزایی و کسب سرمایه نبود، نوشتن برای او رسالت و هدف او بالا بردن آگاهی و از طرفی روشنگری درونی و البته اجتماعی بود.

وی با اشاره به اینکه در طول پنج دهه گذشته از فوت جلال آل احمد، به گردآوری آثار، مقالات و مصاحبه‌های مربوط به جلال آل احمد پرداخته و تاکنون بیش از ۱۱ هزار نسخه اثر را جمع‌آوری کرده است، درباره یک وجهه از شخصیت فردی جلال آل احمد که در آثار و سبک زندگی او هم بسط داده شده است، تصریح کرد: جلال آل احمد بسیار فرد جست‌وجوگری بود که این فرآیند در زندگی او هم تاثیر داشت و زندگی او بسیارپر تلاطم ومعنادار بود

سپس حاجی‌علیان با اشاره به اینکه «جلال به در آینه قرن» در شش فصل و ۴۸۸ صفحه تدوین شده است، از مجید آقایی، نویسنده کتاب پرسید که در این اثر بیشتر از چه منابعی استقاده و بیشتر از چه جهت نگاهی به جلال توجه شده است.

آقایی توضیح داد: مجموعه‌ای از مقالات، آثار و مصاحبه‌ها دست مایه نگارش و گردآوری این کتاب شد که با توجه به گذشت ۱۰۰ سال از زمان تولد جلال آل احمد، نگاهی دقیق‌تر به شخصیت فردی و اجتماعی این هنرمند، معلم، نویسنده و روشن‌فکر بزرگ معاصر بوده است.

وی تاکید کرد: جلال یک موجودیت ماندگار است و ظرفیت آرا و افکار او هم رده اندیشمندان بزرگ تاریخ ادبیات است.

آقایی در پایان با بیان اینکه داستان کوتاه «مدیر مدرسه» جزو برترین داستان‌های ادبیات فارسی است، مطرح کرد: من از دوران نوجوانی با آثار جلال آل احمد همراه بودم و علاقه بسیاری دارم که در یک اثر دیگر بتوانم از یک نگاه دیگر به ابعاد و ویژگی‌های آل احمد بپردازم.

لازم به ذکر است که مجید آقایی، در گذشته با کتاب «تماشای روایت: بررسی تحلیلی روش انتقال عناصر داستان از روایت به درام» در پانزدهمین دوره جایزه «جلال آل‌احمد» برگزیده شده است.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها