دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳
عرض ارادت بانوان شیعه آذربایجانی به رهبر انقلاب رسید

نویسنده و پژوهشگر حوزه زنان دفاع مقدس گفت: ماجرای رساندن سلام و عرض ارادت بانوان شیعه آذربایجانی پس از مطالعه اولین کتاب ترجمه شده در حوزه شهدای زن دوران دفاع مقدس، توسط نویسنده کتاب عصمت به رهبر معظم انقلاب رسانده شد.

سیده رقیه آذرنگ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتاب «عصمت» طرحی از یک زندگی به روایت فاطمه سلطان‌ملک، مادر شهیدان عصمت و علیرضا پورانوری، در سال ۹۵ توسط سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس و انتشارات صریر چاپ و منتشر شد.


این نویسنده بیان کرد: از همان ابتدای چاپ اثر، روایت عصمت و قصه جذاب و ناشنیده اش زبان به زبان چرخید و با مدد حضرت زهرای مرضیه (س) این کتاب مخاطبان بی‌شماری از رده‌های سنی مختلف جوانان و نوجوانان به ویژه دختران عزیز ایران زمین را جذب کرد و اینگونه عصمت تکثیر شد.


آذرنگ گفت: بعد از آن من تصمیم گرفتم در حوزه کودکان کتاب «چادری برای عصمت» و در رده نوجوان کتاب «عروس آسمانی» را از زندگینامه شهید عصمت پورانوری برای مخاطبان حوزه‌های کودک و نوجوان به رشته تالیف در آورم تا آنها هم با سبک زندگی عصمت آشنا شوند.


وی افزود: در سال ۹۷ و شب شهادت حضرت زهرا (س)، برای اولین بار به مراسم روضه رهبر انقلاب دعوت شدم و در حاشیه مراسم با رهبر انقلاب در خصوص کتاب عصمت دیدار و گفتگو کردم و با این جمله که سخنم را با سلامِ شهدای زن دزفول خدمت حضرتعالی عرض می کنم، شروع کردم. در باورم نمی گنجید که تمام معادلات زمینی در ذهنم به هم ریخت و خط تقدیر الهی مرا به دیداری پدرانه فراخواند آن هم به واسطه یک بانوی شهید به نام عصمت پورانوری که قصه ناشنیده و پافشاری‌اش به حجاب و عفاف آن هم در دوره‌های سخت تاریخی همچون قبل از انقلاب و جنگ تحمیلی و قضیه شهادت مظلومانه اش تا قبل از چاپ کتاب در دل تاریخ گمنام و ناشنیده مانده بود. پس از آن دیدار، حجت‌الاسلام علی شیرازی که در بحث معرفی کتب تقریظ شده توسط رهبر انقلاب و ترجمه این آثار فعالیت دارند با من تماس گرفتند و گفت: یک خبر خوب برای شما دارم خانم آذرنگ؛ کتاب عصمت، وارد خط ترجمه شده است.

وی در ادامه افزود: من که بی صبرانه منتظر تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب بودم پرسیدم: تشکر اما بی نهایت منتظر دیدن نظر حضرت آقا بر کتابم هستم…. بعدها از یک نفر شنیدم که کتاب عصمت کتاب شاخصی بوده که وارد خط ترجمه در بین کتب تقریظ شده توسط رهبر انقلاب قرار گرفته است. دورادور پیگیر خبرهای چاپ کتاب عصمت به زبان‌های خارجی بودم و می‌دانستم که اولین زبانی که کتاب عصمت به آن ترجمه شده ترکی آذری است. تا اینکه امسال در پیج اینستاگرامم یک خانم از اهالی شیعیان آذربایجان پیام داد و از کتاب عصمت پرسید. خیلی تعجب کردم. از اینکه می دیدم کتاب عصمت در کشور آذربایجان مخاطبان خاصی دارد.

سیده رقیه آذرنگ گفت: این خانم از همان ابتدا به من پیام داد که به زبان فارسی مسلط نیست و من هم به وسیله یک برنامه ترجمه بر روی گوشی همراهم، پیام هایش را ترجمه کردم و با همان برنامه با او به گفت و گو نشستم. این خانم اهل آذربایجان، که شیعه هم بودند از شوق خوانندگان کتابم در آذربایجان گفتند و تصویر ترجمه شده کتاب عصمت را برایم فرستادند و درون کتاب که با خط خودشان چند جمله در وصف عصمت نگاشته بودند و چاپ پوستر و بنر و قاب عکس از بخش هایی از متن کتاب عصمت به زبان ترکی آذری و فعالیت های بی‌شمار دیگری در بحث معرفی این کتاب بین دختران در کشورشان.

وی افزود: پس از آن من دریافتم که عصمت همچون پرنده ای سبکبال به پرواز درآمده و در دل دختران کشورهای خارج از ایران بس خوش نشسته است. این خانم، درست چند روز قبل و در زمانی که برای دیدار مسئولان برگزاری مراسم دومین کنگره ملی ۲۴ هزار شهید خوزستان با رهبر انقلاب دعوت شده بودم، پیام داد: چه کسی گفته کتاب عصمت به زبان خارجی ترجمه شود؟
من هم به او پیام دادم: خب چند سالی هست که رهبر انقلاب نظرشان بر چاپ و ترجمه زندگینامه شهدا و اتفاقات ناشنیده دروان دفاع مقدس ماست.
این خانم دوباره پیام داد: شما می توانید سلام ما را به رهبر انقلاب برسانید و از ایشان بخواهید ما را دعا کنند و تشکر کنید برای ترجمه کتاب عصمت.
من هم در فکر فرو رفتم و تقارن این پیام و حضورم در روز دیدار مسئولان برگزاری کنگره شهدای خوزستان واقعاً شبیه یک معجزه بود که بتوانم هر طور شده این پیام را به مسئولان دفتر ایشان برسانم و همین اتفاق مبارک هم رخ داد و من در آن مراسم توانستم پیام خوانندگان کتاب عصمت را به مسئولان دفتر ایشان برسانم.
پس از چند روز از دفتر حضرت آقا با من تماس گرفتند و گفتند: پیام و سلام خوانندگان کتاب عصمت خدمت ایشان ابلاغ شد.
آنقدر بغض به گلویم چنگ می انداخت که توان مقابله با حجم بارش اشکهایم را نداشتم و همان لحظه خدا را شکر کردم از اینکه حامل پیام سلام مخاطبان کتاب عصمت در خارج از کشور به حضرت آقا بودم.

بعد از اینکه تشکر کردم با عجله رفتم و به آن بانوی محترم آذربایجانی پیام دادم که: «سلام شما به رهبر انقلاب ابلاغ گردید».

هنوز لحظاتی نگذشته بود که شکلک ایموجی گریه ارسال کردند و پیام دادند: اصلاً در باورم نیست… رهبر…سید علی؟!… من خیلی خوشحالم… ما خیلی به ایشان ارادت داریم…تشکر… تشکر…

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها