سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۴
نقد ادبی را جدی نگرفته‌ایم

هادی خورشاهیان گفت: ما به معنای آکادمیکی که نقد ادبی خوانده باشیم، کتاب‌های این حوزه را مطالعه کرده باشیم، تسلط داشته باشیم و آثار بزرگ دنیا را هم خوانده باشیم به حوزه نقد ورود نکرده‌ایم.

هادی خورشاهیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره وضعیت نقد ادبی در ادبیات کودک و نوجوان ایران گفت: یک انسان وقتی رمان می‌نویسد می‌شود رمان‌نویس، یک شاعر وقتی شعر می‌گوید شاعر می‌شود؛ ولی هر آدمی که نقد می‌کند ضرورتاً منتقد نمی‌شود؛ یعنی ممکن است یک آدمی بی‌سواد مطلق باشد ولی شاعر شود، یک آدمی ممکن است کم‌سواد باشد ولی رمان بنویسد اما وقتی شما بخواهی منتقد باشی باید اصولی را بلد باشی.

او افزود: معمولاً در ایران این شکلی نیست. مثلاً من نویسنده هستم و یک نویسنده دیگر را هم دوست دارم؛ به همین دلیل درباره کتاب او حرف می‌زنم و او هم درباره کتاب من حرف می‌زند. ما به معنای آکادمیکی که نقد ادبی خوانده باشیم، کتاب‌های این حوزه را مطالعه کرده باشیم، تسلط داشته باشیم و آثار بزرگ دنیا را هم خوانده باشیم به حوزه نقد ورود نکرده‌ایم. منتقدی ما در این حد است که یک سری کتاب خوانده‌ایم، آموخته‌هایی داریم، کلاس داستان‌نویسی رفته‌ایم، کلاس داستان‌نویسی برگزار کرده‌ایم و بعد می‌آییم درباره آثار حرف می‌زنیم. این‌ها را درباره خودم می‌گویم؛ بعضی‌ها هم هستند که واقعاً کار کرده‌اند.


این نویسنده و کارشناس ادبی در تکمیل صحبت خود بیان کرد: به صورت کلی نقد ادبی در ایران زیاد موفق نیست. ما نقد ادبی را خیلی جدی نگرفته‌ایم، همانطور که ویرایش را خیلی جدی نگرفته‌ایم. اگر بیشتر سوالت را ادامه بدهی می‌گویم حتی نوشتن را هم خیلی جدی نگرفته‌ایم. همین‌طوری از روی دوست‌داشتن نوشته و چاپ کرده‌ایم؛ ولی اینکه اثرمان را قبل از نوشتن به چند ویراستار و منتقد درست و حسابی بدهیم تا بخوانند و تغییراتی بدهند عموماً چنین کاری انجام نمی‌شود.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط