چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱
طاقی سبز و محیطی آرام

غرفه انتشارات جمکران با طراحی ساده و در عین‌حال شکیل خود یکی از غرفه‌هایی‌ست که امسال در بحث طراحی غرفه مطلوب عمل کرده‌است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - نازنین فاطمه سامنی: نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران از تاریخ ۱۹ اردیبهشت‌ماه شروع شده‌است و تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه نیز واقع در مصلی امام خمینی (ره) ادامه دارد.
یکی از موضوعات مهم و قابل بحث در هر نمایشگاه، از جمله نمایشگاه کتاب هویت بصری یا به عبارتی طراحی خاص و منحصر به فرد هر غرفه است. به این منظور که گاه المان‌ها و جذابیت‌های بصری یک غرفه می‌تواند با مجذوب کردن مخاطبان خود هدف و محتوای اصلی را به او برساند. چه بسا انتشاراتی که بسیار مشهور و محبوب هستند که با غرفه‌هایی ساده و فارغ از ایده مخاطبان خود را از تب و تاب می‌اندازند.

غرفه انتشارات جمکران با طراحی ساده و در عین‌حال شکیل خود یکی از غرفه‌هایی‌ست که امسال در بحث طراحی غرفه مطلوب عمل کرده‌است.

سید جلال ساجدی طراح غرفه جمکران در رابطه مساحت ۱۴۰ متر مربعی فضای غرفه گفته است: این مساحت به نمایندگی از مساحت مسجد جمکران، القای بزرگی آن به مخاطب، دسترسی آسان وحجم کتاب‌های عرضه شده در انتشارات است. که به خوبی فحوای کلام خود را که هدف نشر و گسترش معارف دینی و مهدوی و خدمت به دلدادگان حضرت حجت (عجل الله تعالی شریف) است، را به مخاطبان منتقل می‌کند.

در این غرفه میز سرتاسری سفید و سبز رنگ، دو تکه طاقی سبز رنگ را به هم وصل کرده است. بر روی این میز کتاب‌ها به دلیل آشنایی بیشتر مخاطبان با موضوعات امام زمان (عج)، چهارده معصوم (ع)، اهل بیت (ع)، معارف، رمان ادبی و داستان های پایداری چیده شده است. درون غرفه نیز کتاب‌ها با تعداد بیشتر روی ۱۰ قفسه به شکل کتابخانه چیده شده‌اند. در وسط چیدمان بیرونی غرفه دو نفر تحت عنوان راهنما نشسته‌اند تا به سوالات مخاطبان راجع به خود انتشارات پاسخ دهند.

هدف انتشارات از این چیدمان دو قسمتی، جذب کردن ابتدایی مخاطبان با کتاب‌های روی قفسه بیرونی است تا بعد برای انتخاب و خرید به داخل غرفه مراجعه کنند؛ همچنین از دیگر اهداف این انتشارات، در راستای عملی کردن شعار و ترویج سبک زندگی و تفکر مهدوی ننوشتن شعار بر روی غرفه است تا مخاطبان با تورق کتاب ها و تفکر خود به هدف انتشارات پی ببرند.

محل پرداخت نیز در داخل قرار دارد و این خود راهی برای تجمع جمعیت بیشتر در داخل غرفه و تصویر پر مخاطب بودن از نگاه رهگذران است.

ساجدی در رابطه با ایده فضاسازی مطرح کرد: طراحی این غرفه یک کار جمعی بوده و با مشورت و بررسی متخصصین این حوزه در نهایت به ساختار فعلی رسیده‌است.
مکان برپایی این غرفه در راهروی ۲۶ شماره ۶۷۳ قرار دارد. هنگامی که از راهروی اصلی به انتهای شبستان می‌رسید و یا در راهروی شماره ۲۶ قدم بر می‌دارید چیزی که در ابتدا توجه شما را جلب می‌کند فضای بزرگ غرفه و عکس مسجد جمکران است که بالای آن اسم انتشارت نوشته شده‌است و برای ورود باید از زیر ماکت هایی به شکل طاقی‌های مسجد رد شوید که سبز رنگ و تداعی کننده فضای مسجد است.

این انتشارت در طراحی غرفه امسال سعی کرده از سبک مینیمال پیروی کند. به همین علت از شلوغی غرفه سال گذشته دوری کرده و به جای تلفیق رنگ فیروزه ای با زرد، رنگ سبز و سفید را انتخاب کرده‌اند که طراح غرفه در این باره اضافه کرد: رنگ سبز فضای مذهبی را القا می‌کند. این رنگ نماد تقدس و رنگ روشن هم نماد نور، روشنایی و امید است.
سید جلال ساجدی درباره رنگ بندی غرفه تصریح کرد: به قول یکی از دوستان، همه رنگ ها مخلوق خداوند هستند و استفاده از رنگ‌های متعدد برای جذابیت بصری است.
وی در پاسخ به این سوال که ممکن است با توجه به استفاده از عکس و رنگ های مذهبی همه قشر مخاطبی جذب نشود، کلام حاج قاسم را تکرار کرد و گفت: همه دختران ما هستند و هرکس که علقه ای به امام عصر (عج) داشته باشد جذب می‌شود و انتشارات جمکران منحصر به قشر خاصی نیست اما به همین منظور در هایی که در دو طرف غرفه برای ورود و خروج تعبیه شده که به شکل طاق است و بزرگی و بلندی این طاق ها فراخ بودن ورودی و راحتی را القا می‌کند تا هر قشری احساس راحتی داشته باشد.
وی افزود: در تمام این چند سالی که افتخار خادمی برای حضرت حجت داشته‌ام بسیار کسانی را دیده‌ام که بر حسب ظاهر با ما متفاوت هستند ولی دلداده و منتظر او هستند.

شما می‌توانید از اینجا اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را مطالعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها