شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۵
رباعی، قالبی برای بیان اندیشه‌های عرفانی است

خیام، شاعر پرآوازه و نابغه ایرانی، رباعی را در جهان معروف کرد و بسیاری از ادیبان دنیا، زمانی که نام ایران را می‌شنوند، خیام را به‌خاطر می‌آورند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست رباعی‌خوانی، در دهمین روز برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سرای ادبیات برگزار شد.

قادر طراوت‌پور، شاعر و منتقد ادبی در این نشست گفت: استفاده از ادبیات روزمره در رباعی در دوران ما اتفاق افتاده است. رباعی دشوارترین قالب شعر است و جز بیدل دهلوی و حکیم عمر خیام، دیگر شاعران و ادبای برجسته کشورمان چندان موفقیتی در رباعی نداشته‌اند.

وی که در این نشست اشعاری از مجموعه غزلیات «کوه‌زاد» از نشر شهرستان ادب را خواند، افزود: رباعی، قالبی برای بیان اندیشه‌های عرفانی است. شخصیت چندبعدی خیام و توانایی او در رباعی‌سرایی او را به یکی از افتخارات شعر و ادب فارسی تبدیل کرده است. در واقع رباعی ساده‌ترین قالب شعر برای ترجمه است. همچنین بعد از ظهور شعر نیمایی و شعر سپید، مجدداً شعرا به سرودن رباعی روی آوردند.


در ادامه این نشست، شاعران حاضر در جلسه به خوانش اشعار رباعی و غزل خود پرداختند. کمیل رضازاده، علی اکبریان، سیدحسین حجازی، ربابه کلامی، بیژن ارجمند، عمادالدین ربانی، فاطمه کلانتری، علی باباجانی، داریوش عزیزی، جواد چراغی و حسین پاکزاد از جمله شاعرانی بودند که در این محفل رباعی‌خوانی اشعار خود را برای مخاطبان روخوانی کردند.

در پایان نشست، کتاب مجموعه رباعیات و اشعار «چارگی» از سروده‌های محمدرضا امینی که مجری این محفل هم بود، رونمایی شد.

به گزارش ایبنا؛ سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری برگزار می‌شود و سامانه ketab.ir فضای مجازی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ است.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها