یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۷
مجموعه‌ شعر بانوی خبرنگار بوشهری به بازار کتاب آمد

بوشهر- مجموعه‌شعر سهیلا شعبانی، نویسنده و خبرنگار بوشهری با عنوان «عاشق که شوی، جهان عوض خواهد شد» به همت انتشارات قلم‌داد راهی بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، این مجموعه شعری که با مقدمه‌ای از بشیر علوی، نویسنده و پژوهشگر ادبی منتشر شده، دربردانده ۶۰ دوبیتی و رباعی است که شعبانی در این سال‌ها سروده است.

علوی در مقدمه مجموعه‌شعر «عاشق که شوی، جهان عوض خواهد شد» نوشته است: «روحیۀ مطبوعاتی بودنِ شعبانی و رؤیای جهانی بدون درد و جنگ و کشتار که در زمرۀ عواطف اجتماعی قرار می‌گیرد، در دوبیتی‌های وی نمودار است. شاعر بارها معلومِ خواننده‌اش کرده که دغدغۀ جهان اجتماعی داشته و رسیدن به منزل انسانیت در ذهن و زبان وی همواره موج می‌زند.»

همچنین در بخش دیگر مقدمه این کتاب اشاره شده است که «عموم شعرهای این مجموعه با پایبندی به ردیف و موسیقی‌های دیگر کناری راه عاطفه را هموار کرده‌اند تا به این طریق حس پویایی مفیدی را به متن القا کنند. از کارکردهای خوب دیگر این مجموعه، به‌کارگیری خوب و موفق قافیه و ردیف است. علاوه بر اینکه ردیف‌ها پربسامد، خاص و دلنوازند، فعلی نیز هستند و استفاده از ردیف‎‏های فعلی در تقریر موسیقی و انتقال موفق آن به خواننده بسیار مؤثر است. این فعل‌گرایی ردیف، تأثیر عالی و شگرفی در پویایی و خوشخوانی این مجموعه گذاشته است. این الزام ردیف خود تکمیل‌کنندۀ موسیقی شعر است.»

زن، موضوعات اجتماعی، چگونه زیستن و شناخت زندگی و زنده بودنِ و مرگ و هستی‌شناسی، وطن‌دوستی و توجه به شهدا و آرمان‌هایشان و مدح و منقبت امام شیعه مهم‌ترین موضوعات شعری شعبانی در این مجموعه‌شعر است. با هم نمونه‌ای از شعرهای این مجموعه را می‌خوانیم:

«درونِ قابِ این آیینه‌ی تار

به یاد خاطراتِ خوب و غم‌بار

زنی را دیده‌ام از غصه لبریز

زنی را دیده‌ام از عشق سرشار»

به گزارش ایبنا، سهیلا شعبانی، نویسنده، شاعر و خبرنگار بوشهری متولد سال ۱۳۴۷ در بوشهر است. وی پیش از انتشار مجموعه شعر «عاشق که شوی، جهان عوض خواهد شد»، آثار دیگری شامل مجموعه‌شعر «یک پای عاشقانه همیشه» (انتشارات زمزمه‌های روشن)، «زن به روایت زن؛ مصاحبه با زنان خبرنگار بوشهر» (انتشارات زمزمه‌های روشن) و مجموعه داستان کوتاه «تا انتهای همان کوچه» (انتشارات بید) را منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • امیر امجدی US ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    سلام منکه کتاب شما را ندیدم با اطلاعات کمی که از انترنت گرفتم باید کتاب جالبی باشه برای شما آرزوی موفقیت و تو فیق روز افزون از خدای مهربان خواهانم موفق باشید همیشه
  • امیر امجدی US ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    سلام منکه کتاب شما را ندیدم با اطلاعات کمی که از انترنت گرفتم باید کتاب جالبی باشه برای شما آرزوی موفقیت و تو فیق روز افزون از خدای مهربان خواهانم موفق باشید همیشه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها