شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰
تابلوی هویت دیپلماسی و سیاست خارجی ما فلسطین است/ ایستادگی فلسطین؛ نقطه عطف تاریخ

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: امروز دنیا پس از نزدیک به هشتاد سال با ظلم فاحش و جنایت آشکار و این نابرابری بسیار ظالمانه و متوحشانه اسرائیل روبروست. هیچ کس جرئت نداشت در مقابل این ظلم بایستد، اما جمهوری اسلامی این نقشه را جابجا کرد که این اتفاق بسیار بزرگی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به قضیه فلسطین گفت: تاکنون کارهای زیادی در زمینه تاریخ فلسطین انجام گرفته است. چندین موسسه انتشاراتی را می‌شناسم که بیان جنبش‌ها و نهضت‌های فلسطینی را جزو کارهایشان دارند و در این زمینه کتاب‌های جالبی در بین آثارشان مشاهده می‌شود.

وی افزود: در مرکز اسناد انقلاب اسلامی خیلی بر روی این زمینه کاری متمرکز نبودیم و در این مرکز آثار زیادی تولید نشده است اما خوشبختانه در سال‌های اخیر موضوع فلسطین برجسته‌تر شده است و ما هم در آن دخیل هستیم و اصلاً تابلوی هویت دیپلماسی و سیاست خارجی ما فلسطین است.

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی بیان کرد: فلسطین به عنوان نماد دفاع از مظلوم، مبارزه علیه ظلم و عدم پذیرش سلطه جابرانه بین‌المللی به شمار می‌رود؛ سلطه جابرانه‌ای که بیایند و بر یک ملت سلطه پیدا کنند، نقشه را عوض کنند، تاریخ را عوض کنند و بخواهند سرنوشت ملت‌ها را جابجا کنند. جمهوری اسلامی با پیشگامی حضرت امام خمینی (ره) در عرصه فلسطین فوق‌العاده ممتاز درخشیده است.

وی در ادامه گفت: امروز دنیا پس از نزدیک به هشتاد سال با این ظلم فاحش و جنایت آشکار و این نابرابری بسیار ظالمانه و متوحشانه روبه‌روست. با شعارهای پرطمطراق تمدن، توسعه، حقوق بشر و دموکراسی و امثال آن هیچکس جرات نداشت در مقابل این ظلم بایستد، ایستادنی که تاثیر تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. اما جمهوری اسلامی آمد و این نقشه را جابجا کرد که این اتفاق بسیار بزرگی بود. اکنون آثار ایستادگی جمهوری اسلامی را می‌بینیم.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی افزود: حمایت از فلسطین در طول این چهل و شش سال و البته چند سال هم قبل از آن در طول مبارزه از سیاست‌های عمده ملت ما بود. ملت ما صبوری کرد، فشارها را تحمل کرد و هزینه سنگینی داد اما یک حق را در جهان حاکم کرد و اکنون افکار عمومی جهان بخصوص نسل جدید، نسلی که کنترل ناشدنی است، نسلی که تعریف‌ها نمی‌تواند او را بیان کند، مطالباتشان، خاستگاهشان، رویکرد، آرزوها و تمایلاتشان خیلی با نسل‌های گذشته متفاوت است، که همه فکر می‌کنند اصلاً به پیشینه و تغییر و تحولات توجه ندارد، حساسیتی و عاطفه‌ای ندارد، اما می‌بینیم که شدیدترین عواطف را بروز می‌دهد.

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در ادامه گفت: در پیشرفته‌ترین محیط‌های عاطفی و فرهنگی، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و در پیشرفته‌ترین کشورها و در بیشترین کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند، این اتفاق عظیمی است. یعنی شما فکر کنید یک ملت چقدر باید هزینه کند که بتواند حرف، ایده و آرمانش را به گفتمان مسلم و غالب جهانی تبدیل کند. آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و دیگران بعضی وقت‌ها خودشان اذعان دارند که هزاران میلیارد دلار هزینه کرده‌اند تا بتوانند فرهنگ و تمدنشان یا به قول خودشان آرمان‌ها، ایده‌ها و سبک زندگی‌شان را بر فرهنگ‌های دیگر مسلط کنند. اما جمهوری اسلامی با این مقاومت و البته سختی‌های زیادی که ملت تحمل کرده، به این دستاورد رسیده است.

وی افزود: موضوع فلسطین چنین قابلیتی داشت و خوشبختانه جمهوری اسلامی هم این ظرفیت را با جدیت دنبال کرد. این دستاورد خیلی عظیم و نقطه عطف تاریخی است. زمان می‌گذرد، سختی‌ها می‌گذرد اما آنچه که ارزش دارد در تاریخ ماندگار است و اینها نقطه عطف تاریخ است. البته دلیلی ندارد که ما سختی زیادی بکشیم، دلیلی ندارد که فشار زیادی را تحمل کنیم، دلیلی ندارد که مشکلاتمان در کشور زیاد باشد، باید به دنبال حل مشکلات باشیم و برای حل آنها چاره‌ای بیندیشیم. ما ملتی هستیم که قدرت این کارها را داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط