شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶
گزاره‌های غلط اسرائیل‌شناسی باید اصلاح شود/ حوزه مطالعات فلسطین به تخصص نیاز دارد

سهیل کثیری‌نژاد، متخصص حوزه رژیم صهیونیستی گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات که البته از گذشته تا امروز ادامه دارد، این بود که گزاره‌های درست اسرائیل‌شناسی کم است و باید گزاره‌های غلط اسرائیل‌شناسی که اکنون وجود دارد، اصلاح شود که کار خیلی سختی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا رژیم صهیونیستی در آغاز با حمایت انگلیسی‌ها به اسکان صدها هزار یهودی در نقاط گوناگون فلسطین اقدام کرد و در موقعیت مناسب ضمن اعلام تشکیل این دولت منحوس، جنگ‌های بسیاری را در سال‌های بعد با همسایگان به راه انداخت. در این جنگ‌ها نه تنها باقی مانده فلسطین، بلکه بخش‌هایی از زمین‌های کشورهای همسایه مانند سوریه، مصر و لبنان را نیز اشغال کرد. صهیونیست‌ها در سال‌های گذشته و با هدف نفوذ در کشورهای منطقه تلاش‌های بسیاری انجام داده‌اند تا مسئله فلسطین را از اولویت مسائل جهان اسلام و کشورهای عربی خارج کنند.

آنچه بازگو شد بخشی از سخنان سهیل کثیری‌نژاد، متخصص حوزه رژیم صهیونیستی و نویسنده کتاب «جغرافیای سیاسی رژیم صهیونیستی» بود. وی گفت: تا اواسط دهه نود حوزه فلسطین و رژیم صهیونیستی در ایران یک حوزه واحد تلقی می‌شد. همین مسئله سبب شد تا این حوزه خصوصاً از جنبه اسرائیل‌شناسی ضعیف بماند.

وی افزود: جنبه فلسطین‌شناسی به دلیل اینکه غرابت بیشتری از نظر فرهنگی با جامعه ما داشت و از نظر زبانی هم ارتباطات بیشتر بود، تقریباً پیش می‌رفت اما جنبه اسرائیل‌شناسی تقریباً صفر بود. البته این تقریباً صفر هم خوش‌بینانه است؛ اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم، عقب‌تر هم بودیم. یکی از اصلی‌ترین مشکلات که البته از گذشته تا امروز ادامه دارد، این بود که گزاره‌های درست اسرائیل‌شناسی کم است و باید گزاره‌های غلط اسرائیل‌شناسی که اکنون وجود دارد، اصلاح شود که کار خیلی سختی است.

کثیری نژاد بیان کرد: البته این اصلاح باید هم در حوزه اسرائیل، هم حوزه یهودیت و هم در حوزه صهیونیسم صورت بگیرد. این کار هنوز هم انجام نشده و به نهایت نرسیده است اما الحمدلله فضا برای این تغییر مناسب است. با توجه به اینکه حوزه مطالعات فلسطین تخصص جداگانه‌ای است و نیاز به منابع متعددی دارد. ترجیح من این است که در حوزه فلسطین خیلی ورود نکنم، اگر هم ورودی می‌کنم از زاویه مطالعات اسلام باشد.

این متخصص حوزه رژیم صهیونیستی با اشاره به کتاب‌هایی که در این حوزه منتشر شده است، گفت: مدت زیادی است که کتاب خوبی در این زمینه چاپ نشده و ترجیح من این است که کتاب‌های قدیمی‌تر را برای مطالعه علاقه‌مندان در این زمینه پیشنهاد کنم. کتاب «آشنایی با ادبیات صهیونیسم» اثر غسان کنفانی یکی از بهترین کتاب‌ها در رابطه با صهیونیست است. این کتاب در دهه ۶۰ یک بار در ایران ترجمه و چاپ شد و بعد از آن تجدید چاپ نشد.

وی افزود: کتاب «دانشنامه یهودیت و صهیونیسم» نیز از سوی نشر سایان منتشر شده و کتاب خوبی است. این کتاب برای شروع کار خصوصاً برای مطالعه کسانی که تازه می‌خواهند وارد این حوزه بشوند، کتاب خوبی است. متاسفانه در مورد اسرائیل کتاب‌هایی که علمی، اصولی و همه جانبه کار شده باشد، کم داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها