سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان فضا را برای تولید، نقد و توجه بیشتر به این حوزه فراهم می‌کند

عضو هیئت علمی نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان گفت: هر کار جدیدی که فضای نقد و بررسی بیشتر را فراهم کند، حتماً در ارتقای سطح کیفی ادبیات کودک و نوجوان و کتاب‌های مرتبط با آن تأثیر دارد و باعث می‌شود گام‌های رشد در این زمینه بلندتر برداشته شود.

افسانه موسوی گرمارودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا درباره برپایی نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان گفت: عمر ادبیات کودک در جهان در قیاس با سایر شاخه‌های ادبی عمر کوتاهی است؛ در ایران هم با وجودی که کشورمان، مهد ادب و شعر است، عمر ادبیات کودک کم است؛ بنابراین هر اتفاق جدیدی در این حوزه می‌تواند راهگشا و مبارک باشد. ما طی سال‌ها جشنواره‌های مهم و ارزشمند بسیاری با رویکردهای متفاوتی در این حوزه داشته‌ایم. من هم دبیر و داور چندین جشنواره از این دست بوده‌ام و به خوبی می‌دانم که چقدر یک جشنواره در ارزش‌گذاری یک کتاب می‌تواند مهم باشد؛ اما اینکه به شکل ملی و به طور مستقل، جشنواره کتاب کودک و نوجوان جدای از جشنواره کتاب سال برگزار شود، مسلماً در استحکام و استقلال آن نقش مهمی خواهد داشت و فضا را برای تولید، نقد، تحلیل و توجه بیشتر به این مقوله فراهم می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که «آیا نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان می‌تواند نیروی مؤثر و مضاعفی به حوزه کتاب کودک و نوجوان وارد کند؟» بیان کرد: به یقین همین‌طور است. هر کار جدیدی که فضای نقد و بررسی بیشتر را فراهم کند، حتماً در ارتقای سطح کیفی ادبیات کودک و نوجوان و کتاب‌های مرتبط با آن تأثیر دارد و باعث می‌شود گام‌های رشد در این زمینه بلندتر برداشته شود.

این نویسنده و ویراستار ادبی درباره تقویت حوزه شعر و داستان کودک و نوجوان و بهبود وضعیت آن با کمک برگزاری چنین جشنواره‌ای در سطح ملی و بین‌المللی، توضیح داد: داستان، شعر، نثر ادبی و غیره همگی شاخه‌هایی از ادبیات این کشور هستند. در جهان امروز و با امکانات متعدد چاپ و تنوع نشرها و ترجمه‌ها، ما نیازمند متخصصانی هستیم که با نقد قوی به تولید و نشر کار خوب کمک کنند و حتی جریان‌سازی کنند؛ از طرفی باعث شوند کارهای ارزشمند نیز به جهان معرفی شوند. گاهی ما کتاب‌های ارزشمندی داریم که در انبوه تولید کتاب کودک و نوجوان کمتر دیده می‌شوند یا به عکس، کُتبی داریم که در فضای تبلیغاتی نشر، ارزشی کاذب پیدا می‌کنند. جشنواره‌ها می‌توانند از این قبیل اتفاق‌ها جلوگیری کنند؛ البته در صورتی به این مهم دست پیدا می‌کنیم که داورانی شایسته انتخاب شوند و آن‌ها، حساسیت خود را در انتخاب آثار و نقد موشکافانه، منصفانه و دلسوزانه و غربالگری درست بالا ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط