شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲
جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان در همه سطوح، متمایز از سایر جشنواره‌هاست

عضو هیئت علمی نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان گفت: اساسنامه این جایزه در بالاترین سطوح فرهنگی کشور به تصویب رسیده است، تمام زیرشاخه‌های ادبیات کودک را شامل می‌شود و در شرایط فعلی، علاوه بر اینکه سطح مادی جایزه نیز از تمام جوایز مشابه بالاتر است، قابل مقایسه هم نیست.

سیداحمد میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره برپایی نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان گفت: برخی از دست‌اندرکاران ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به نام این جشنواره چنین اظهار کرده‌اند که در ۴۰ سال بعد از انقلاب، جشنواره‌های متعدد ریز و درشتی برای انتخاب کتاب کودک از سوی نهادهای گوناگون برگزار شده است؛ چرا در فراخوان این جشنواره از کلمه «نخستین» استفاده شده است؟ واقعیت این است که نهادهای گوناگونی از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، نشریات سلام‌بچه‌ها و پوپک، مجلات کمک آموزشی رشد، شورای کتاب کودک، جایزه شهید حبیب غنی‌پور و در سال‌های قبل‌تر کتاب سال سروش نوجوانان و سوره نوجوانان، جشنواره‌هایی به منظور انتخاب بهترین کتاب کودک و نوجوان برگزار کرده‌اند؛ اما همانطور که گفته شد این جشنواره‌ها محدود به همان نهادهای خاص بوده است

او افزود: بزرگ‌ترین جایزه کتاب که در کشور ما برگزار می‌شود و درواقع جایزه ملی کتاب ماست، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی است که بخشی به عنوان کتاب کودک و نوجوان هم داشته است. اکنون این بخش گسترش یافته، مستقل شده و جایزه‌ای در ردیف کتاب سال ویژه کتاب کودک و نوجوان در تمام رشته‌ها و با شمول تمام، دارد برگزار می‌شود. طبیعتاً چنین چیزی تا به حال سابقه نداشته است. اساسنامه این جایزه در بالاترین سطوح فرهنگی کشور مطرح شده و به تصویب رسیده است. تمام زیرشاخه‌های ادبیات کودک را از شعر و داستان و رمان گرفته تا پژوهش و فرهنگ‌نامه و تصویرگری شامل می‌شود. برای جایزه علاوه بر هیئت داوران، هیأت علمی پیش‌بینی‌شده که درخصوص جنبه‌های راهبردی جشنواره برنامه‌ریزی می‌کنند. ضمناً در شرایط فعلی، علاوه بر اینکه سطح مادی جایزه نیز از تمام جوایز مشابه بالاتر است، قابل مقایسه هم نیست.

عضو هیئت علمی نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان در تکمیل صحبت‌های خود بیان کرد: ضمن اینکه اگرچه در بخش کتاب، به کتاب‌های منتشرشده سال گذشته توجه می‌شود؛ اما بخش‌های جنبی جشنواره نگاهی کلان به تمام پیشینه ادبیات کودک و نوجوان و میراث معنوی پیشکسوتان ادبیات کودک هم دارند. نکته مهم دیگر درباره این جشنواره چشم‌انداز بین‌المللی آن است. طبیعتاً برای اینکه ادبیات کودک ما به جایگاه شایسته خود در جهان دست یابد، به ارتباطات وسیع با کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای منطقه نیاز دارد. با توجه به مجموعه نکات گفته‌شده می‌توان گفت بی‌تردید جایزه‌ای در این سطح برای نخستین‌بار است که در کشور برگزار می‌شود. البته برخی از دوستان معتقد بودند همچنان که جایزه سال داستان، عنوان جلال آل احمد دارد برای این جشنواره نیز نامی دیگر انتخاب می‌شد؛ اما درنهایت با لحاظ تمام شرایط، جمع‌بندی کارشناسان این بوده که برای پررنگ‌ترشدن موضوع بااهمیت کتاب کودک از همین عنوان «کتاب کودک و نوجوان» استفاده شود

میرزاده در مورد اهمیت این جایزه عنوان کرد: سال‌هاست جشنواره‌های کتاب کودک بی‌رونق و کم‌رنگ شده‌اند. جشنواره کتاب کانون و مداد پرنده مدت‌ها بود برگزار نمی‌شد؛ جشنواره‌های سلام، جشنواره‌های مطبوعات کودک و… همه تعطیل شده بودند و کتاب‌های کودک فقط به عنوان بخشی فرعی از جشنواره‌های بزرگی مثل شعر فجر یا قلم زرین برگزار می‌شد. (البته برخی از این جشنواره‌ها به شکل محدود در چند سال اخیر مجدداً احیا شده‌اند.).

او در پاسخ به این سوال که «آیا نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان می‌تواند نیروی مؤثر و مضاعفی به حوزه کتاب کودک و نوجوان وارد کند؟» گفت: به نظر من نسبت مستقیمی بین رونق جشنواره‌های ادبیات کودک و ادبیات کودک وجود دارد. خانواده‌ها، فعالان کتاب، مربیان و … همه می‌توانند از دستاوردهای این جشنواره استفاده کنند. شناخت کتاب خوب یکی از نیازهای اساسی فرهنگی است. به هر حال نویسنده‌ای که کار حرفه‌ای می‌کند دوست دارد کارش دیده شود. جشنواره‌ها با بررسی کارنامه سالانه کتاب کودک، علاوه بر تشویق و انگیزه‌بخشی، به نوعی به جهت‌دهی ادبیات و کتاب کودک می‌پردازند و علاوه بر این‌ها، سیمای سالانه کتاب کودک را به شکل کارشناسی‌شده برای برنامه‌ریزی در اختیار مدیران ارشد فرهنگی قرار می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط