جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت/ انتشار کتاب «رئیسی عزیز» و هفته جهانی صنایع دستی

هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست شاهد رخدادهایی همچون برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی و هفته صنایع‌دستی، برگزاری همایش گرامیداشت پانصد وپنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و لهستان در دانشگاه تهران، انتشار کتاب «رئیسی عزیز» و برگزاری نشست «بررسی کارنامه تاریخ‌نگاری دکتر غلامحسین زرگری‌نژاد» بودیم. در این گزارش مهم‌ترین رخدادها را مرور می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سرویس تاریخ و سیاست در هفته گذشته نیز به روال همیشه شاهد چاپ و نشر کتاب‌های تازه، نشست‌ها و گردهمایی‌هایی با محوریت کتاب بود. در این هفته شاهد رخدادهایی همچون انتشار نخستین شماره روزنامه «آگاه»، بررسی چاپ نخستین کارت پستال در ایران، برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی و هفته صنایع‌دستی، برگزاری همایش گرامیداشت پانصد وپنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و لهستان در دانشگاه تهران، اهدای قرآن خاندانی دوره تیموری به کتابخانه مرکزی رضوی، انتشار کتاب «رئیسی عزیز»، انتشار دوره جدید فصلنامه «مطالعات ایران‌شناسی» و برگزاری نشست «بررسی کارنامه تاریخ‌نگاری دکتر غلامحسین زرگری‌نژاد» بودیم. در این گزارش مهم‌ترین رخدادها را مرور می‌کنیم.

۱۰ کتاب مهم در حوزه تاریخ، سیاست و علوم انسانی

حجت‌الاسلام امین اسدپور، پژوهشگر علوم انسانی اسلامی به معرفی ده کتاب تازه و مهم در حوزه تاریخ، سیاست و علوم انسانی پرداخت.

وی بیان کرد: کتاب «پیامدهای مشروطیت» اثر فردین مرادخانی از کتاب‌های مهم و تازه در این حوزه است. پس از وقایع دوران مشروطه، شاهد ظهور دیکتاتوری‌های سنگین‌تری بودیم؛ این کتاب تلاش می‌کند پیامدهای بعد از نهضت مشروطه را در ادبیات سیاسی کشور ما نشان دهد. این تاثیرات را چه در مفاهیم دانشی و چه در ابعاد اجتماعی‌ترِ مثبت و منفی بررسی می‌کند.

نخستین شماره روزنامه «آگاه» از راه رسید

اولین شماره رسمی روزنامه آگاه با شعار «تا قله راهی نیست» از روز شنبه ۱۹ خرداد چاپ و توزیع شد.

روزنامه آگاه با هدف تبیین گفتمان انقلابی اسلامی و در راستای گام دوم انقلاب و نکات مصرحه در چشم انداز ۱۴۰۴ با هدف ارائه تحلیل و روشنگری در سه حوزه تخصصی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آغاز به کار کرده و در این سه حوزه و زیر مجموعه‌های آن به تولید محتوای تحلیلی و خبری تحلیلی خواهد پرداخت. هدف از تولد این روزنامه جدید بازخوانی رویکردها و عملکردهایی است که طی سالیان متمادی بیان نشده، مغفول مانده یا آنچنان که باید به اهم نظام مسائل آن تاکید نشده است.

چاپ کارت‌پستال در ایران از چه زمانی آغاز شد؟

مصطفی ده‌پهلوان در «شب کارت‌پستال‌های تاریخی ایران» که شنبه نوزدهم خرداد ماه ۱۴۰۳ در سالن خلیج فارس پژوهشگاه میراث فرهنگی برگزار شد، با اشاره به اهمیت کارت‌پستال‌های قدیمی و تاریخی و اسناد تصویری نابی که از زندگی گذشتگان ما به جا مانده گفت: حتماً می‌دانید زندگی روزمره از نگاه باستان‌شناسی یعنی چه؛ ما باستان‌شناسان در تل‌های خاک دنبال همین زندگی روزمره می‌گردیم. یافته‌های مفقود و مشکوکی که زیر کلنگ باستان‌شناسان به سختی دیده می‌شود و باید آنها را بازسازی کنند و اگر این اسناد تاریخی را نداشته باشیم کارمان در دوران معاصر نیز دشوار خواهد بود چه رسد به دوران باستان.

هدف از انتشار کتاب ارزش‌آفرینی به صنایع‌دستی است

مراسم بزرگداشت روز جهانی و هفته صنایع‌دستی با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، علی طلوعی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور، تعدادی از نمایندگان مجلس، جمعی از مدیران، فعالان حوزه صنایع‌دستی، صنعتگران، پیشکسوتان و سرمایه‌گذاران این حوزه در محل سالن آمفی‌تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

لهستان و ایران از زمان‌های دور روابط دوستانه و گسترده‌ای داشتند

ماچئی فایوکوفسکی، سفیر لهستان در تهران در همایش گرامیداشت پانصد وپنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و لهستان که یکشنبه ۲۰ خردادماه ۱۴۰۳ در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: خانم‌ها و آقایان شاید بررسی و مطالعه تاریخ حوزه اصلی دیپلماسی نباشد، کاری که ما امروز انجام می‌دهیم، مختص امروز و آینده است. البته این بدان معنا نیست که تاریخ در بهبود سیاست خارجی بی‌فایده است. تاریخ بر درک ما از جهان تاثیر می‌گذارد. تاریخ یک چشم‌انداز به ما می‌دهد. تاریخ چرایی رفتار کشورها در گذشته است و اینکه چگونه متغیرهای سیاسی، اجتماعی، ایدئولوژیک و فرهنگی بر انتخاب شیوه رفتاری تاثیرگذار بوده است و همچنین تاریخ نشان‌دهنده اهمیت برداشت‌ها و مهم‌تر از همه برداشت‌های نادرست در این فرآیند است.

قرآن خاندانی دوره تیموری به کتابخانه مرکزی رضوی اهدا شد

در مشهد، مدیر مرکز مخطوطات کتابخانه مرکزی رضوی پیرامون نسخه اهدا شده گفت: این قرآن نفیس که کاتب آن نامشخص است به خط نسخ سبک یاقوت مستعصمی کتابت شده است.

ابوالفضل حسن آبادی ادامه داد: تمامی صفحات این قرآن نفیس دارای تذهیب است و سرفصل هر سوره کتیبه دار و زراندود است که نوع تذهیب آن متعلق به مکتب هرات است.

«رئیسی عزیز» منتشر شد

کتاب «رئیسی عزیز» با عنوان فرعی خاطراتی از شهید جمهور، خادم‌الرضا، سید ابراهیم رئیسی به کوشش فائزه سعادتمند از سوی انتشارات حماسه یاران، ناشر تخصصی جهاد و شهادت منتشر شد.

در پشت جلد این کتاب آمده است: بارها پیش می‌آمد دم‌دمای صبح، پیگیر کاری از من می‌شد. یک بار گفتم: «حاج آقا؛ هنوز هوا روشن نشده. تعقیبات نمازتون رو بخونید، بعد بیفتید دنبال امورات.» گفت: من تعقیبات نماز صبحم، پیگیری کار مردمه.»

انتشار اولین شماره دوره جدید فصلنامه «مطالعات ایران‌شناسی»

بنیاد ایران‌شناسی به‌تازگی اولین شماره دوره جدید فصلنامه علمی مطالعات ایران‌شناسی را منتشر کرده است.

مورخی که یکی از قله‌های تاریخ‌نگاری امروز است

علیرضا ملائی‌توانی، استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست «بررسی کارنامه تاریخ‌نگاری دکتر غلامحسین زرگری‌نژاد» که به همت گروه تاریخ و باستان‌شناسی خانه اندیشمندان علوم انسانی دوشنبه ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار شد، گفت: یکی از افتخارات بزرگ زندگی من این است که در سال ۱۳۷۰ دانشجوی غلامحسین زرگری‌نژاد در دانشگاه تهران بودم. تا امروز آثار این شاگردی را در نوشتار، اندیشه و تدریس حس می‌کنم. باور من این است که غلامحسین زرگری‌نژاد یکی از قله‌های تاریخ‌نگاری امروز است.

شماره جدید فصلنامه خبری-آموزشی «مرمت» منتشر شد

شماره جدید فصلنامه خبری-آموزشی «مرمت» به پوشش خبری سیزدهمین همایش دوسالانه حفاظت و مرمت اشیاء تاریخی-فرهنگی و آرایه‌های معماری اختصاص یافت.

رونمایی از اسناد ۴۰۰ ساله «عودسوزی» در حرم مطهر رضوی

در مشهد، در دویست و هشتمین نشست سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی عصر سه‌شنبه در موزه قرآن و حدیث حرم مطهر رضوی و با حضور جمعی از کارشناسان و مسئولان از اسناد ۴۰۰ ساله عودسوزی رونمایی شد.

بخشی از تاریخ روابط فرهنگی ایران و لهستان تاکنون در پژوهش‌ها مغفول مانده است

زهیر صیامیان گرجی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به موضوع «ایران در آیینه لهستان: چشم‌اندازی از تاریخ‌نگاری ترجمه به آثار ترجمه شده متفکران لهستانی به فارسی» پرداخت و گفت: با اتخاذ رویکرد تاریخ‌نگاری ترجمه که حوزه‌ای میان‌رشته‌ای است بخشی از تاریخ روابط فرهنگی ایران و لهستان آشکار می‌شود که تاکنون در پژوهش‌ها مغفول مانده است.

شاماران اسطوره فرهنگ و تمدن ماد است

میرجلال‌الدین کزازی گفت: ارزش کتاب شاماران گذشته از اینکه دستاورد چندین سال پژوهش و پیگیری پرشور بوده در این است که بخشی از فرهنگ ایرانی را به نمود درآورده و آشکار ساخته که ناشناخته مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها