دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲
تاریخ ناتمام جنگ ایران و عراق منتشر شد

کتاب «تاریخ ناتمام جنگ ایران و عراق ؛ایمان، قدرت آتش و سپاه پاسداران ایران» تالیف آنی تریسی ساموئل با ترجمه دکتر محمد ملکی در نشر تاریخ ایران منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «تاریخ ناتمام جنگ ایران و عراق؛ ایمان، قدرت آتش و سپاه پاسداران ایران» تالیف آنی تریسی ساموئل با ترجمه دکتر محمد ملکی در نشر تاریخ ایران روانه بازار نشر شد.


«تاریخ ناتمام جنگ ایران و عراق»، نوشتۀ آنی تریسی ساموئل، پژوهشگر متخصص در تاریخ معاصر ایران و خاورمیانه، روایتی مستند و مستدل از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عنوان یکی از قدرتمندترین و برجسته‌ترین سازمان‌های تأثیرگذار در ایران است.


اثر پیش رو تاریخچۀ این سازمان را با بهره‌گیری از جنگ ایران و عراق و پیوند آن با انقلاب ارائه و تحلیل و در عین حال دیدگاهی درونی از سپاه ارائه می‌کند. این پژوهش برپایۀ منابع گوناگون و آخرین داده‌های تاریخی از نقش و قدرت این سازمان در ایران معاصر و تأثیر آن نه تنها بر جنگ ایران و عراق بلکه از نقش بسیار بالای آن بر حال و آینده جمهوری اسلامی ایران خبر می‌دهد.

حمله عراق به ایران در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹، مفهوم و ضرورت «تاریخ نگاری جنگ» را ایجاد و در نتیجه رویکرد و روش آن نیز شکل گرفت و گسترش پیدا کرد. به این شکل که «مفهوم زمینه‌سازی جنگ» با ارجاع به اقدامات سیاسی- امنیتی و نظامی عراق در دوره ۲۰ ماهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پس از حمله عراق به ایران مورد اشاره قرار گرفت. بنابراین تاریخ‌نگاری جنگ به معنای «ارجاع به مستندات تاریخی برای فهم رفتار تهاجمی عراق»، پس از حمله عراق آغاز شده است. پیش از این و با آغاز و تداوم درگیری‌های مرزی میان ایران و عراق، برای تحلیل و پیش‌بینی علت درگیری و چشم‌انداز آینده آن، دو مفهوم سیاسی و حقوقی شامل «قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر» و «تأثیر انقلاب بر مناسبات ایران و عراق»، مورد استفاده قرار گرفت. در واقع برای ادراک و تفسیر رفتارهای تهاجمی عراق علیه ایران، اولین ارجاع حقوقی و تاریخی و نه تاریخ‌نگاری جنگ، به مناسبات ایران و عراق و قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر صورت گرفت. غیر از این، «تأثیر انقلاب» در تغییر مناسبات ایران و عراق نیز با رویکرد سیاسی و نظامی در داخل و خارج از کشور، برای تبیین ماهیت درگیری‌ها مورد تأکید و بررسی قرار گرفت.

کتاب «تاریخ ناتمام جنگ ایران و عراق؛ ایمان، قدرت آتش و سپاه پاسداران ایران» تالیف آنی تریسی ساموئل با ترجمه دکتر محمد ملکی در ۳۵۶ صفحه به بهای ۴۵۰ هزار تومان در نشر تاریخ ایران منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها