چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷
برقراری عدالت  در عرصه آموزش داستان هدف اصلی «اقلیم قلم» است

معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران هدف اصلی از برگزاری نخستین دوره آموزشی «اقلیم قلم» را برقراری عدالت اجتماعی در پرورش استعدادهای ادبی عنوان کرد.

حامد محقق در حاشیه برگزاری نخستین دوره «اقلیم قلم» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بیان کرد: هدف اصلی از برگزاری این دوره آموزشی پرورش استعدادهای ادبی و رسیدن به عدالت در آموزش ادبیات است تا همه علاقه‌مندان به شعر و داستان در هر نقطه ایران بتوانند از فرصت آموزش برخوردار شوند. در این راستا پویا کردن فضای ادبی استان‌ها و شهرستان‌های دور از پایتخت را هدف قرارداده‌ایم. نخستین دوره «اقلیم قلم» ویژه داستان‌نویسان استان‌های اصفهان، بوشهر، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، یزد و فارس در حال برگزاری است و شهرستان سپیدان را برای برپایی دوره انتخاب کرده‌ایم تا خارج از تهران باشد و حتی مرکز استان نیز نباشد.

معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: در این دوره با تدریس چهار استاد پیش‌کسوت داستان‌نویسی، کارگاه‌هایی با محوریت داستان اقلیمی، تجربه زیسته و تفاوت داستان آپارتمانی و اقلیمی برگزار می‌شوند چراکه توجه به زیست‌بوم تاکنون چندان مورد توجه نبوده و از گمشده‌های ادبیات داستانی امروز است.

وی از تداوم دوره‌های آموزشی «اقلیم قلم» خبر داد و گفت: در این دوره ۸۰ نویسنده شرکت کرده‌اند که از میان علاقه‌مندانی که اثرشان مورد تایید قرارگرفته انتخاب شده‌اند. درنظر داریم دوره‌های بعدی را نیز به صورت منطقه‌ای برگزار کنیم تا تمام استان‌ها تحت پوشش قراربگیرند و برگزیدگان این دوره‌های مقدماتی در دوره‌های متمرکز متوسطه و پیشرفته دوره‌های «آل جلال» هستند شرکت داده می‌شوند.

محقق همچنین تاکید کرد: یکی از چالش‌های مهم حوزه آموزش داستان در کشور ما تعدد مدرسان و مراکز آموزش داستان است که از استاندارد لازم برخوردار نیستند. متاسفانه شاهدیم اغلب نویسندگانی که برگزیده یک دوره از جوایز ادبی می‌شوند خود به تدریس داستان می‌پردازند. آموزش داستان‌نویسی یک فن است و روش‌هایی دارد که باید مدرس به آنها واقف باشد. خانه کتاب و ادبیات ایران تلاش دارد متدهای مرجع برای تدریس داستان‌نویسی را ارائه دهد که بتواند راهنمای آموزش صحیح قرارگیرد.

در نخستین دوره سه روزه «اقلیم قلم» که به میزبانی دانشگاه آزاد سپیدان در حال برگزاری است، کارگاه‌هایی با محوریت داستان اقلیمی، تجربه زیسته، تفاوت داستان آپارتمانی و اقلیمی، بررسی آثار مرتبط با این موضوع و اهمیت جغرافیا در نگارش داستان تدریس می شوند. این دوره جمعه، ۱۴ تیر ماه به کار خود پایان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها