دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸
کتاب «درنگیدن با امر منفی» ژیژک به چاپ دوم رسید

کتاب «درنگیدن با امر منفی؛ کانت، هگل و نقد ایدئولوژی» اثر اسلاوی ژیژک و با ترجمۀ علی حسن‌زاده به چاپ دوم رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا اسلاوی ژیژک در فاصله کمتر از پنج سال، با انتشار چهار کتاب، شهرت یکی از متفکران چالش برانگیز را به دست آورده است. شاید بیش از هر نویسنده دیگری، نوشته‌های او قانع‌کننده‌ترین شواهد موجود برای شناخت ژاک لاکان به‌عنوان فیلسوف برجسته عصر ما باشد.
ژیژک در گام برداشتن با تفکر منفی، نقد معاصر ایدئولوژی را به چالش می‌کشد و با انجام این کار راه را برای درک جدیدی از تضاد اجتماعی، به ویژه طغیان‌های اخیر ناسیونالیسم و مبارزه قومی باز می‌کند. ژیژک می‌پرسد، آیا ما محدود به جهان پست‌مدرنی هستیم که در آن حقیقت به تأثیر احتمالی رویه‌های گفتمانی گوناگون تقلیل می‌یابد و سوبژکتیویته ما از طریق انبوهی از مواضع ایدئولوژیک پراکنده می‌شود؟ پاسخ او خیر است و راه خروج، بازگشت به فلسفه است. این بازنگری به ایده‌آلیسم آلمانی به ژیژک اجازه می‌دهد تا نقد ایدئولوژی را به عنوان ابزاری برای افشای پویایی جامعه ما بازنگری کند، که یکی از جنبه‌های مهم آن بحث بر سر ناسیونالیسم است، به ویژه آن گونه که در بالکان - خانه ژیژک - گسترش یافته است.

او بحث در مورد ناسیونالیسم را وارد حوزه سیاست فرهنگی معاصر می‌کند و بن‌بست متمرکز بر ملی‌گرایی‌ها را همزمان با آرمان‌های فاشیستی و ضد استعماری می‌شکند. ژیژک به طرز تحریک‌آمیزی استدلال می‌کند که آنچه موجب تضاد ملی‌گرایانه و قومی می‌شود، امتناع جمعی از لذت خودمان است.
این اثر با استفاده از نمونه‌هایی از فرهنگ عامه و تئوری عالی برای روشن کردن یکدیگر - اپرا، فیلم نوآر، جهان‌شمولی سرمایه‌داری، بنیادگرایی مذهبی و قومی - گواه این واقعیت است که کانت و هگل بسیار رادیکال‌تر از سوفسطایی‌های پست مدرن، معاصران ما هستند.

کتاب «درنگیدن با امر منفی؛ کانت، هگل و نقد ایدئولوژی» در ۴۲۸ صفحه و با قیمت ۳۸۰ هزار تومان توسط نشر نی وارد بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط