دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶
«آتش در آشیانه اژدها» رمانی مطابق سلیقه نسل نوجوان امروز است

فارس- رویا منوچهری که در بیست و دومین جشنواره قلم زرین برای رمان «آتش در آشیانه اژدها» برگزیده بخش داستان کودک و نوجوان شد، گفت: تلاشم را کردم تا مطابق سلیقه نسل نوجوان امروز بنویسم.

رویا منوچهری در مورد رمان آتش در آشیانه اژدها به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز گفت: رمان «آتش در آشیانه اژدها» درباره روزهای آغازین جنگ تحمیلی است. به طور معمول مردم کلمه جنگ را که می‌شنوند تصور می کنند باید مردان اسلحه بردارند و نارنجک به کمر ببندند و از کشور دفاع کنند.

وی افزود: این طرز فکر در بیشتر رمان‌های ما هم وجود دارد و من کمتر رمان نوجوانی با موضوع دفاع مقدس دیده‌ام که قهرمانش یک دختر و در بطن جنگ با تمام ترسها و نگرانی هایش باشد. این در حالی است که در خاطراتی که از دوره جنگ منتشر شده می بینیم زنان و دختران مبارز ما حضورشان در میدان جنگ کمرنگ‌تر از مردان نبوده است. آنها با وجود خطرهایی که تهدیدشان می‌کرده جان بر کف گذاشته و با تمام توان مقابل دشمن ایستادگی کرده و حتی به اسارت برده شدند.

منوچهری ادامه داد: تصمیم گرفتم قهرمانان میدان مبارزه‌ام دختران باشند. دختران شجاعی که اجازه ندادند دشمن آنها را در پیله اسارت نگه دارد. پروانه‌وار دور آتش جنگ رقصیدند و نقشه نابودی این اژدهای ویرانگر را کشیدند.

مولف کتاب آتش در آشیانه اژدها با بیان اینکه خاطرات و روایت‌های زیادی در مورد دفاع مقدس چاپ و منتشر شده است، عنوان کرد: تعداد اندکی نویسنده هستند که این خاطرات را به صورت رمان نوشته اند. شاید وقت آن است که در کنار این خاطرات و روایات از گونه‌های دیگر ادبی هم بهره بگیریم تا تمام سلیقه‌ها را جذب مطالعه کتاب هایی در مورد جنگ و دفاع مقدس کنیم چرا که بخش مهم تاریخ سرزمینمان را تشکیل می‌دهد.

«آتش در آشیانه اژدها» رمانی مطابق سلیقه نسل نوجوان امروز است

به گفته او، طرح اولیه و اصلی رمان آتش در آشیانه اژدها کاملاً تخیلی است. اما با این حال ماه‌ها برای مطالعه آثار ارزشمند دفاع مقدس از راویان زنده گرفته تا خاطرات شهدای گرانقدر وقت گذاشتم. روزشمار تمام اتفاق‌ها و مکان‌ها و شخصیت‌ها را یادداشت کردم و آن گاه این وقایع را به طرح اصلی رمانم پیوند دادم. بمباران جنگنده‌های عراق بر سر مردم بی دفاع، عملیات کمان ۹۹ نیروی هوایی ارتش ایران و پرواز ۱۴۰ جنگنده ایرانی به خاک عراق، گذشت و فداکاری مردم جنگ زده برای دفاع از سرزمینشان، به اسارت بردن زنان و دختران توسط نیروهای عراقی و...

منوچهری بیان کرد: شاید معلم بودنم در این روش بی تأثیر نباشد. به هر حال برای جلب توجه کودک بازیگوش به درس باید تمهیداتی اندیشیده شود تا فضای خشک و یکنواخت درس تبدیل به فضایی روح بخش شود. من هم تمام تلاشم را کردم تا مطابق سلیقه نسل نوجوان امروزی که جنگ را تجربه نکرده در یک فضای جذاب و هیجان انگیز او را با رویدادهای آن دوران و شهامت و ایثار نوجوانان هم سن و سالش آشنا کنم و به جرأت می‌گویم در جایگاه خودش کار تازه‌ای است.

این بانوی نویسنده، اضافه کرد: نکته مهم دیگر در مورد این رمان نشان دادن نبرد خیر و شر در تمام ابعاد زندگی است. نفرت و انتقام از آدمها به اندازه جنگ، تباهی به دنبال دارد و در کشمکش درونی فرد این عشق و دوستی است که پیروز می‌شود. نوجوان یاد می‌گیرد همیشه زندگی بر وفق مرادش نیست و گاهی مشکلاتی پیش می‌آید که او را تهدید می‌کند. اینجاست که باید با درایت رفتار کند. خودش را نبازد و به دنبال بهترین راه حل باشد.

۱۳ تیر ۱۴۰۳ و در آستانه روز قلم، آیین اختتامیه بیست و دومین جشنواره قلم زرین، با حضور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، رئیس انجمن قلم ایران، دبیر و داوران این جشنواره و چهره‌های فرهنگی و ادبی کشور در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

انتشارات قدیانی این رمان را در سال ۱۴۰۲ با ۲۵۶ صفحه و تیراژ ۱۱۰۰ نسخه منتشر کرده است.

به گزارش ایبنا؛ رمان دیگر رویا منوچهری با عنوان «شبی که بانوی دریاچه شدم» در انتشارات قدیانی دوبار تجدید چاپ شده است. این رمان دارای نشان لاک‌پشت پرنده، تقدیرنامه از وزارت آموزش و پرورش و نامزد نهایی هجدهمین جشنواره کشوری کتاب رشد است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا عرفانی IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    با ارزوی موفقیت روز افزون برای مؤلف کتاب خانم منوچهری عزیز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها