دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
فلسطین هزاران سوژه دارد که می‌توان به تصویر کشید/ ترویج معارف فلسطین بدون اغماض

مجید صفاتاج، مولف دانشنامه فلسطین گفت: در قانون اساسی به وضوح بر روی اهمیت موضوع فلسطین تاکید شده است ولی علی‌رغم وجود قوانین حمایت‌گر در حوزه فیلم‌سازی خیلی انگشت‌شمار در این زمینه کار شده است. در حوزه کتاب البته کمی بیشتر کار شده ولی در کل جای کار بیشتری در این زمینه وجود دارد و مسئله فلسطین باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مجید صفاتاج، مولف دانشنامه فلسطین گفت: اسرائیل یک غده سرطانی است که به فلسطین بسنده نمی‌کند بلکه چشم طمع به جهان اسلام دارد. ما دقیقاً دیدیم در سال ۱۳۶۱ یعنی ۱۹۸۲ میلادی که ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کرد، وزیر جنگ آن زمان، «شارون» طرحی را برای تصرف چاه‌های نفتی منطقه خلیج‌فارس مطرح و اعلام کرد که با تصرف چاه‌های نفتی منطقه خلیج‌فارس، نفت این منطقه، نه یک نفت عربی، بلکه یک نفت یهودی خواهد بود. ولی با شکل‌گیری مقاومت اسلامی لبنان، عملاً از این سیاست توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی در منطقه جلوگیری شد و این طرح شارون، عملاً اجرا نشد.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی ماهیتی توسعه‌طلبانه دارد، افزود: هیچگاه یک انسان آزادی‌خواه و یک روشنفکر به تمام معنا و یک وطن‌دوست که نسبت به ماهیت رژیم صهیونیستی و عمق فاجعه فلسطین شناخت داشته باشد، شعار نه غزه و نه لبنان سرنخواهد داد. در خوشبینانه‌ترین حالت مسئولان امر، در این قضیه کم‌کاری کرده‌اند و قضیه فلسطین توجه بیشتری را از سوی مسئولین می‌طلبد.

مولف دانشنامه فلسطین با اشاره به انگیزه خویش از تالیف این دانشنامه بیان کرد: مهم‌ترین انگیزه من، وجود تاریخ‌نگاری‌های جعلی غربی‌ها در مورد کشورهای اسلامی بود؛ متأسفانه تحت تأثیر جریان‌های مسلط در حوزه تاریخ‌نگاری قرار داریم. لذا تصمیم گرفتم برای اینکه تاریخ درست و واقعی کشورهای اسلامی را تبیین کنم به تاریخ‌نگاری بپردازم؛ اولین سرزمین که تاریخ آن تحریف شده و در معرض فراموشی قرار گرفته بود سرزمین فلسطین بود که تاریخش تحریف شده بود و مردم و ملتش بیرون رانده شده بودند و رژیمی بنیانگذاری شده بود که هیچ پیشینه تاریخی در این سرزمین نداشت. ساکنان این رژیم جدید از نقاط مختلف جهان به این سرزمین انتقال داده شده‌اند. بر این اساس تصمیم گرفتم اول در حوزه فلسطین کار کنم و اولین موضوع برای من قضیه فلسطین بود.

مجید صفاتاج در ادامه گفت: از سال هفتاد پژوهش و تألیف دانشنامه فلسطین را شروع کردم؛ اما متأسفانه با این مشکل مواجه بودیم که مسئولین امر در حوزه‌های مختلف کمتر به این موضوع توجه داشتند و کمتر بها می‌دادند. در حالی که بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و همچنین پس از ایشان مقام معظم رهبری بر قضیه فلسطین و دشمن صهیونیستی و لزوم تبیین معارف فلسطین تاکید کرده‌اند؛ اما در زمینه فلسطین کار درخور توجهی که یک تناسب منطقی با توصیه‌ها و تأکیدات امامین انقلاب اسلامی باشد، انجام نشده است.

وی با بیان اینکه من بیش از سی سال یعنی از سال هفتاد در حوزه پژوهشی فلسطین فعال هستم، افزود: مسئله فلسطین باید در قالب سوژه‌های مختلف کار شود. فلسطین هزاران سوژه دارد که می‌توان به تصویر کشید، حتی می‌توان فیلم‌های بلند و کوتاه و آثار مکتوب متعدد در این زمینه تولید کرد. البته محققان باید از سوی دستگاه‌های دولتی هم مورد حمایت قرار بگیرند و باید عموم مردم به این پژوهش‌ها دسترسی داشته باشند.

صفاتاج بیان کرد: ترویج معارف فلسطین باید توسط نخبگان انجام بگیرد و این روشنگری و تبیین باید بدون اغماض انجام شود. مسئله فلسطین یک مسئله دو رخساره است. در یک رخسار چهره خونین فلسطین و در رخسار دیگر جنایت وحشتناکی که علیه آن صورت می‌گیرد، باید بیان شود. این تبیین باید از سوی نخبگان، نویسندگان، محققان و هنرمندان به انجام برسد. اگر کسی شناخت درست نداشته باشد، نمی‌تواند تصویر درستی از فلسطین ارائه بدهد.

وی در ادامه گفت: اولین گام توسعه کتاب و کتابخوانی در حوزه فلسطین است. البته کم‌کاری در این زمینه به چند دلیل صورت می‌گیرد. برخی شناخت کافی در خصوص اهمیت موضوع فلسطین ندارند، برخی التزام عملی ندارند و برخی مدیران میانی شاید آگاهی کافی ندارند. از زمانی که کار بر روی دانشنامه فلسطین را آغاز کردم برخی از مسئولین امر توجه کمتری داشتند، این در حالی است که مسئله فلسطین مورد تاکید بنیانگذار انقلاب اسلامی و بعد از آن مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

مولف دانشنامه فلسطین افزود: در قانون اساسی نیز به وضوح بر روی اهمیت موضوع فلسطین تاکید شده است ولی علی‌رغم وجود قوانین حمایت‌گر در حوزه فیلم‌سازی خیلی انگشت‌شمار در این زمینه کار شده است. در حوزه کتاب البته کمی بیشتر کار شده ولی در کل جای کار بیشتری در این زمینه وجود دارد و باید مسئله فلسطین مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها