چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
ادبیات کودکان با تغییر ارزش‌های فرهنگی متحول شده است

همدان - مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور گفت: ادبیات کودکان با تغییر نگرش به دوران کودکی و ارزش‌های فرهنگی متحول شده است‌.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، عاطفه زارعی صبح چهارشنبه در نخستین کارگاه آشنایی با کتابخانه ملی ایران و خدمات تالار رقومی کودک و نوجوان که به میزبانی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، با همکاری اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری همدان و با حضور مشاوران امور بانوان دستگاه های اجرایی استان برگزار شد، ضمن گرامیداشت هجدهم تیرماه روز ادبیات کودکان و نوجوانان افزود: مهدی آذر یزدی نویسنده بزرگ ادبیات کودکان و نوجوانان است که لابه لای قصه‌های خوب گشت و گشت تا به خدای مهربان کودکان پیوست، اما قصه‌های خوب باز می گردند، در دست های کودکان و نوجوانان، تا به یاد بیاورند او جان شوریده و آزرده ای داشت، چون قلم در او شکافته شده بود و او در قلم.

وی با بیان اینکه ایران کشوری با تمدن چند هزار ساله و تاریخ مدونی با آثار درخشان در حوزه ادبیات است گفت: ادبیات کودکان با لالایی که ابتدایی‌ترین شعر حیات است آغاز می‌شود و دامنه ادبیات کودکان برای تامین نیازهای عاطفی، روانی و شناختی آنها است که با داستان، شعر، کتاب‌های علمی و دانش اجتماعی همراه است.

زارعی با بیان اینکه ادبیات کودکان با تغییر در نگرش به دوران کودکی و ارزش‌های فرهنگی متحول شده است تصریح کرد: ادبیات هر نسل بر پایه ادبیات نسل‌های قبل خود بنا شده است و کتاب‌های کودکان محصول زمانه خویشند و آنها را نمی‌توان بدون در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و حتی سیاسی همان زمان مورد سنجش قرار داد.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور تصریح کرد: شخصیت یک فرد حاصل ضرب وارثت و محیطی است که در آن زندگی می کند، محیطی که فناوری‌های نوین و هوشمند در آن سایه گسترانده است.

وی بیان کرد: ادبیات کودکان و نوجوانان با ظرافت و دقت از ادبیات بزرگسالان مشخص شده است و آثار نویسندگان، موسیقی‌دانان و هنرمندان به شکل قابل توجهی وابسته به نقش کودک درون آنها است، کودکی که در درون هر یک از ما زندگی می کند و این کودک متاثر از محیط است، محیطی که متاثر از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی است.

زارعی افزود: جهان امروز، جهان، عصر فناوری اطلاعات و گسترش وسیع هوش مصنوعی است؛ همانطور که در سیر تکاملی کتاب از لوح های گلی، سنگ نبشته ها، پاپیروس ها، پارشمن ها به کاغذ و صنعت چاپ رسیدیم، در عصر حاضر نیز با سرعت زیاد در حال گذر از منابع الکترونیکی به دیجیتالی و هوشمند هستیم و در زیر سلطه فناوری‌های جدید و پیچده قرار داریم که انسان را از نخستین لحظه زندگی تحت فرمان خود می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه آنچه که در ادبیات کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی مهم است، ایفای نقش کاربردی کتابخانه ها در محمل‌های مختلف اطلاع رسانی برای دسترسی آسان خوانندگان به خصوص کودکان و نوجوانان به کتاب و تعامل با نویسنده کتاب است، تصریح کرد: باید بسترهای متنوع و جذاب برای گروه‌های سنی کودک و نوجوان در نظر گرفته شود که یکی از این بسترها، کتابخانه‌های پویا به ویژه کتابخانه ملی ایران به عنوان کتابخانه مادر است.

زارعی با اشاره به خدمات متنوع کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان بر بستر وبگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: از اقدامات شاخص کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، راه‌اندازی تالار رقومی یا خدمات دیجیتال دیداری و شنیداری برای کودکان به منظور دسترسی آسان به کتاب‌ها و انواع منابع اطلاعاتی به صورت برخط و رایگان است که باید بیش از پیش معرفی و مورد استفاده مربیان، معلمان، والدین و کودکان و نوجوانان قرار گیرد.

توجه به آموزش و پرورش کودکان امری ضروری است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری همدان نیز با تقدیر از فعالیت‌های فرهنگی، علمی و آموزشی مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان افزود: توجه به آموزش و پرورش کودکان و نوجوان یک امر ضروری در تمام حوزه‌ها است و همه ارگان‌ها و نهادها در این خصوص باید احساس مسئولیت داشته باشند.

فاطمه ستاری نوید با اشاره به اهمیت اسناد به عنوان میراث مکتوب در شناخته‌شدن نسل امروز در آینده به خصوص در بررسی عملکرد ما در حوزه کودک و نوجوان، گفت: در آینده، اقدامات ما مورد قضاوت قرار خواهد گرفت و لازم است فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و حتی سیاسی ما در پرورش کودکان و نوجوانان با حفظ اسناد در حافظه تاریخی و مراکز اسنادی ثبت و نگهداری شود.

وی افزود: چالش‌هایی مانند تاثیر بد فضای مجازی و بلوغ‌های زودرس و ناهنجاری‌های اجتماعی و مسائل اخلاقی که رخ داده عموماً به این دلیل است که فضای دیجیتال کودکان مدیریت و کنترل نشده است و لازم است الگوهای مناسب به وسیله کتاب به کودکان و نوجوانان معرفی شوند.

ارسال رایگان کتاب به روستاهای محروم

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نیز گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با بهره‌مندی از کتابخانه‌های ثابت، سیار و پستی، شرایط دسترسی آسان کودکان و نوجوانان به محصولات فرهنگی و منابع کتابی و غیر کتابی را فراهم کرده و حتی با ارسال و دریافت رایگان کتاب به روستاهای محروم زمینه مطالعه را برای کودکان علاقمند فراهم کرده است.

معصومه ابراهیمی هژیر با تقدیر از اقدامات کتابخانه ملی ایران و خدمات قابل توجه کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران، ابراز امیدواری کرد با معرفی هر چه بیشتر این وبگاه، کودکان بیشتری به خانواده بزرگ کتاب و کتابخوانی بپیوندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها