یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
نهاد کتابخانه‌ها مرجع صدور مجوز فعالیت پانسیون‌های مطالعاتی است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به فعالیت ۲۰۰ پانسیون مطالعاتی در کشور گفت: مسئولیت دریافت مجوز برای سالن‌های مطالعه خصوصی با نهاد کتابخانه‌هاست، این مراکز باید مجوز فعالیت را در معرض دید بگذارند.

مهدی رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره فعالیت پانسیون‌های مطالعاتی گفت: پانسیون‌های مطالعاتی یا سالن‌های مطالعه خصوصی برای فعالیت، باید از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مجوز دریافت کنند؛ البته صدور مجوز از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای پانسیون‌های مطالعاتی در قانون تاسیس نهاد کتابخانه‌ها تصریح نشده است.

وی با اشاره به اینکه براساس مصوبات دیگر ازجمله دستگاه‌های نظارتی که تاکید داشتند این فضا یک متولی پیدا کند، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور وارد این موضوع شد. گفت: درحال حاضر کمتر از ۲۰۰ پانسیون مطالعه یا همان سالن خصوصی مطالعه در کشور وجود دارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه البته الان نیز پانسیون‌ها یا سالن‌های مطالعه خصوصی نیز وجود دارند که به‌صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در استان‌ها با همکاری پلیس اماکن و دادسراها به جلوگیری از فعالیت غیرقانونی این پانسیون‌های مطالعاتی اقدام می‌کند؛ البته برخورد، راهکار آخر است، ترجیح نهاد کتابخانه‌ها تذکر و دعوت به دریافت مجوز است.

رمضانی با اشاره به اینکه اخرین مرحله برای جلوگیری از فعالیت پانسیون‌های مطالعاتی غیرمجاز مثل سایر جاهایی که غیرقانونی فعالیت می‌کنند، ورود دستگاه انتظامی است، دربار آمار پانسیون‌های مطالعاتی غیرقانونی که در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: پانسیون‌های مطالعه غیرقانونی که ما شناسایی و اطلاع‌رسانی کردیم؛ تقریباً برای دریافت مجوز اقدام کردند اما اگر موردی هست مردم می‌توانند از طریق سامانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اطلاع‌رسانی کنند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره شناسایی پانسیون‌های مطالعاتی غیرمجاز از طریق نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: البته در استان‌های مختلف تقریباً ۱۰ تا ۱۵ مرکز و پانسیون مطالعه غیرقانونی شناسایی شدند که به آن‌ها تذکر داده شده برای دریافت مجوز اقدام کنند.

برخی از پانسیون‌های مطالعاتی فعالیت زیرزمینی دارند

رمضانی با تاکید بر اینکه برخی پانسیون‌های مطالعاتی اساساً به‌صورت زیرزمینی و بدون تابلو ومشخصات در حال فعالیت هستند، عنوان کرد: بخشی از این مراکز، به محل‌هایی برای انجام فعالیت‌هایی مانند مهاجرت و پذیرش دانشجو در خارج از کشور تبدیل شدند؛ البته مجوز قانونی برای این فعالیت‌ها وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه مردم بهتر است از فضاهای دارای مجوز مانند کتابخانه‌های عمومی برای مطالعه استفاده کنند، گفت: قطعاً مردم برای استفاده از پانسیون‌های مطالعاتی، ابتدا باید مجوز این مراکز را رویت کنند و این مجوز باید در معرض دید باشد، زیرا سالن مطالعه باید یک مکان امن برای افراد باشد تا مردم بتوانند به راحتی اجازه حضور فرزندانشان را در چنین مکان‌هایی را بدهند. دغدغه نهاد کتابخانه‌ها نیز فراهم کردن چنین محیطی است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فرایند صدور مجوز را تسهیل کرده است، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از افزایش سالن‌های مطالعه خصوصی با مجوز رسمی استقبال می‌کند و با تسهیل فرآیندهای صدور مجوز این امکان را برای دوستداران توسعه فضای مطالعه در بخش خصوصی فراهم کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها