سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲
یازدهمین دوره جایزه «کتاب مهر» به مرحله داوری نهایی رسید

یازدهمین دوره «جایزه کتاب مهر» به مرحله داوری نهایی رسیده و اختتامیه آن شهریورماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. داوران این جایزه، دختران نوجوان از سراسر کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جایزه «کتاب مهر»، اولین جایزه کتابی است که دختران نوجوان آن را داوری می‌کنند. این جایزه با هدف ترویج کتابخوانی برای آشنایی بیشتر دختران نوجوان با جهان ادبیات و درنتیجه، افزایش اعتمادبه‌نفس و مهارت‌های آنان و نیز ایجاد ارتباط نزدیک‌تر بین نویسندگان و نوجوانان و کمک به معرفی آثار نویسندگان متعهد در حوزه نوجوان، در سال ۱۳۹۰ شکل گرفت. داوران نوجوان جایزه کتاب مهر، علاوه بر مطالعه رمان‌های نوجوان چاپ‌شده در یک سال، به بررسی و نقد آن‌ها می‌پردازند و با برقراری ارتباط مؤثر و فعالیت گروهی، انتخاب بهترین کتاب را نیز تجربه می‌کنند.

ایده جایزه کتاب مهر برای افزایش سطح آگاهی دختران نوجوان در قالب یک فعالیت فرهنگی شکل گرفت و به مرور با همکاری نهادهای مدنی و مؤسسات مرتبط با فعالیت‌های اجتماعی، گروه‌های مختلفی به این جشنواره اضافه شدند. داوران نوجوان یازدهمین دوره این جشنواره از مؤسسه نیکوکاری مهر طه، مؤسسه توانمندسازی مهروماه، انجمن درخت کوچک تهران و انجمن درخت کوچک قزوین، برخی مراکز کانون پرورش کودکان و نوجوانان در استان‌های تهران، مشهد، اردبیل و نیشابور، مؤسسه شکوفا، مؤسسه توکا انوشه دستان پرواز از مشهد، نوجوانان باغچه حواس و نوجوانان کتابخانه بهار در روستای رمین چابهار هستند.

جایزه کتاب مهر در این دوره میزبان تعدادی از نویسندگان ایرانی به شکل حضوری بوده است و نوجوانان نظرات خود را به آن‌ها انتقال داده‌اند که می‌توان به مژگان کلهر، فرهاد حسن‌زاده، فرزانه رحمانی، جمال‌الدین اکرمی، سپیده نیک‌رو، آویسا شرفی، مرجان ریحانیان و حسین قربان‌زاده اشاره کرد. جایزه کتاب مهر در آخرین جلسه این دوره هم میزبان مهسا لزگی، شراره هاشم دباغیان و حسن پارسایی خواهد بود.

داوران نوجوان ۱۴ تا ۱۸ سال طی یک سال در گروه‌های مختلف با همراهی سرگروه‌ها، به مطالعه و نقد و بررسی کتاب‌ها پرداخته و پس از مطالعه هر کتاب، فرم‌های مخصوص داوری را تکمیل کرده و در اختتامیه پیشِ رو، نتایج نقد و بررسی آن‌ها به‌صورت مکتوب اعلام خواهد شد. کتاب‌های منتخب، برآیند داوری همه دختران نوجوان از مؤسسات مختلف بوده و طبق رسم هرساله، چهار برگزیده در زمینه کتاب ویژه تألیف، کتاب ویژه ترجمه، کتاب شایسته تقدیر تألیف و کتاب شایسته تقدیر ترجمه انتخاب می‌شود. یک جایزه ویژه هم از طرف جشنواره به یک فعال فرهنگی و مروج کتاب که تلاش مجدانه‌ای برای ترویج و توسعه کتابخوانی داشته، اهدا می‌شود.

اختتامیه این جشنواره با حضور ناشران، نویسندگان، مترجمان، فعالان فرهنگی و مروجان کتاب در شهریورماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. دبیرخانه جایزه کتاب مهر تمام ناشران، نویسندگان. مترجمان را دعوت می‌کند تا رمان‌های نوجوان منتشرشده چاپ اول ۱۴۰۲ خود را برای داوری در اختیار داوران نوجوان که مخاطبان اصلی کتاب‌ها هستند، قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها